El retrat |
VELÁZQUEZ:Felip IV, oli sobre tela, cap el 1628, Museu del Prado. A: DOMÍNGUEZ ORTIZ: Velázquez, 123. Entre aquests dos retrats s'escolen trenta anys. El rei és vist amb la mateixa qualitat: serè, llunyà, capficat, però el temps ha deixat la seva empremta... |
VELÁZQUEZ:Felip IV, oli sobre tela, cap el 1660, Museu del Prado. A: DOMÍNGUEZ ORTIZ: Velázquez, 447. ... i ha canviat aquella cara fresca, de llavis gruixuts, sense barba, del noi jove, fins arribar a l'home madur, amb bosses sota els ulls, d'expressió fatigada. |
El retrat
reial havia de presentar al model serè, llunyà: ell veu
les coses en tota la seva complexitat i no té una visió
parcial, incompleta i defectuosa, com la de les persones
normals; això és d'aquesta manera perquè els reis eren
absoluts: actuaven com a representats de Déu als seus
reialmes i eren considerats com una mena de Super-homes. El retrat reial intenta expressar aquesta ideologia política en l'Art. |