6. Síntesi El Pavelló dAlemanya a lExposició Universal de Barcelona, de 1929, de Mies van der Rohe, expressa lessència de lespai, fora del temps, mitjançant la sorpresa i la tècnica moderna. Parcel·la. Ledificació saixeca a un lloc que no és pla; el Pavelló està a la part més baixa del terreny, sobre un fons de vegetació que lenvolta. La seva estructura manifesta el desnivell de la seva parcel·la en la disposició de lespai cobert, a la part més baixa, com desplaçat per la inclinació, i corregida pel sòcol, fent un pla ben horitzontal. El Pavelló contrasta amb els edificis que lenvolten, molt diferents: les muralles del Poble Espanyol, les torres de castell de la Fàbrica Casaramona, i el gran mur i les pagodes als extrems, del Palau de Victòria Eugènia; aquestes són construccions monumentals, amb molta alçada, i tenen guarniments pròpis dèpoques passades; en canvi, el Pavelló és molt baix, original i sense decoració. Aquest contrast manifesta que hi ha dues arquitectures: la nova, que és la del Pavelló i laltra. Materials. Al Pavelló hi ha marbres molt luxosos (travertí, verd dels Alps, ònix daurat i de Tinos), llunes de vidre (transparent, blanc, verd translùcid) i acer platejat; el marbre sha usat des de ben antic mentre que lacer i el vidre són els nous materials que la Indústria ha posat avui a labast de lArquitecte; susen alhora per mostrar que tots tenen la mateixa qualitat. Aquests materials estan tractats amb simplicitat: fan lloses de pedra, llunes de vidre, marcs metàlics, pilars, destacant-se les seves qualitats: els diferents aspectes i colors, la majoria ben lluents. Espai. De lluny, el front del Pavelló és un mur pla, llarg i baix, fet per rectangles de mides i colors diferents, posat dalt del sòcol; té al davant, a ambdúes bandes, contrastant molt, els màstils per les banderes. Tot i així, són ben evidents les tres dimensions de lespai: (1) el pla del mur, entre el sòcol i la coberta, senyala lalçada; (2) el banc que sesten des de lannex fins lespai cobert (S-N), marca lamplada; i (3) lalineació entre una de les llunes del davant i les del darrere, deixant veure el jardí, manifesta la profunditat. En acostar-nos al Pavelló, el mur es va desplegant, desvetllant lespai i fent-nos prendre consciència dels diferents plans de fondària i de lescala daccès. Pujant els graons entrem al Pavelló, i es va descubrint lestany, creixent segons pujem: és un conjunt defectes de sorpresa; a les fires i ha sopresa i diversió i el Pavelló és un edifici de fira. Elements. La línia horitzontal és el primer element del Pavelló, definint la seva organització: ledificació té un perfil molt baix i llarg, de format horitzontal. El sòcol és la base daquesta línia, marcant la mida de les seves lloses verticals (les úniques de la construcció) el mòdul de proporció, doncs totes les mesures es basen en aquesta; tot i ser a la part més baixa, aixeca el Pavelló de la parcel·la. La coberta és un pla dominant que res, llevat dels màstils, no supera; és blanca, opaca, no forma una xarxa i és lúnic element mate de ledifici. Entre la coberta i el sòcol hi ha un pla penetrable, que és linterior del Pavelló; i lhoritzontal visual de la façana es fa experiència de lespai en la visita. Lhoritzontal és present arreu, al disseny general de ledifici, la xarxa que formen les lloses dels murs i, fins i tot les banderes, grans plans horitzontals que es despleguen dalt dels pals. Els pilars són els únics elements verticals, disposats en xarxa, sostenint la coberta de lespai tancat; tenen forma de creu, manifestant el centre i totes les direccions de lespai. Els pilars alliberen els murs de descarregar el pes del sostre que així passen a ser només elements de tancament, com una cortina, fent possible que lespai interior sorganitzi lliurement (planta lliure). Entre la coberta i el sòcol, a més dels pilars, hi ha varietat de plans,als murs o al terra, diferencien lespai; són vibrants, manifestant els marbres les vetes de la pedra i els esclats de la llum. Són de materials diferents: el marbre del paviment és mat i clar; laigua dels estanys forma plans horitzontals que laire mou, reflectint el cel; els murs de lespai cobert són de marbre polit i vidre, ben lluents; a més, les banderes són plans que tremolen al vent. Les superfícies no són opaques, llevat del sostre, sino vibrants, el marbre fa aigues, i el vidre deixa passar la llum. Alguns marbres estan tallats fent efectes de mirall; no tenen les transparències del vidre però els plans que fan es veuen de les dues bandes, com en un efecte dequivalència o transparència. Així, la reversió, o simetria, és un element significatiu en lestructura del Pavelló, present a la naturalesa i disposició dels materials i a la dualitat dels màstils. Mies va dissenyar la cadira Barcelona pel Pavelló, posada al lloc central, damunt la catifa negra i mate: és una estructura que manifesta forçes diferents equilibrades, tan exquisida com tot ledifici, produida industrialment a partir dun estàndard. Recorregut. La diagonal que comença a lescala i acaba a lannex indica la primera part del recorregut del Pavelló; després, el descubriment de lescultura permet fer lexperiència de lespai xuclant, des dun centre, continuant el recorregut; per acabar hi ha el segon centre, lespai amb la catifa i les cadires, un dau daire, que és un concepte contrari a lanterior de la dona. Al segon centre hi ha la catifa, negra i mate, contrastant amb el cel ras blanc, amb la cadira, marcant ben clar aquesta segona interioritat i que és el punt més important del recorregut. El mur de marbre de Tinos, sense vetes, com de trencadís, posa el punt final a la visita. Un espai alemany. El Pavelló és un edifici provisional per fer propaganda de les possibilitats de lArquitectura moderna i donar una certa idea dAlemanya. El Pavelló crea un espai, que és sempre lobjectiu de lArquitectura: obert i tancat, cobert i descobert, amb diferents variacions; és un espai ben pur, molt ben dissenyat però inútil i no val per fer negocis, que és lobjectiu dels pavellons de fira. Es fa amb les noves tècniques constructives, on els murs són només elements de tancament o cortines, sense sostenir el pes de la coberta. El Pavelló era un espai de representació dAlemanya; ledificació és la base de la bandera i manifesta la nació alemanya tant com els colors. El contrast de línies, vertical del màstil i horitzontal de la construcció, expressen duna part allò que és permanent i símbolic en la nació, mitjançant la bandera, i, daltra, la presència que Alemanya volia tenir al Món, amb ledifici: després de 1918, en que lImperi Alemany va ser vençut, es converteix en República i es manifesta, per primera vegada des de llavors, com un pais pacífic i modern, tant en lo polític com en lo econòmic i cultural; així es mostra al Pavelló, usant dels últims avenços industrials (vidre, acer i elements produits en sèrie) i línies molt pures, tenint un caràcter racional i innovador. Els colors de la senyera alemanya, negre, groc i vermell, també es presenten al cor de la construcció, lespai més interior de ledifici, en la catifa, cortina i mur dònix daurat. Hi ha dos màstils, un per Alemanya i laltre per Espanya, el pais hoste, representant tots els altres: Alemanya ha trobat el seu lloc dins el Món, com mostra la disposició frontal dels dos pals i la seva simetria. La inauguració del Pavelló justifica la seva construcció: el retorn de la bandera dAlemanya al concert de les nacions, mostrant una nació renovada, moderna, industrial, que vol la simplicitat; la cadira Barcelona dóna la mesura del canvi: el seient dels reis és un producte fabricat en sèrie amb molt pocs elements. Aquesta idea dAlemanya va durar molt poc i, des de larribada al poder dels Nazis, el 1933, es va deixar de banda, per retornar a lestil històric que expressa un sentit imperial. Ara el Pavelló sha fer universal; ja no representa a Alemanya i és licona de lArquitectura Moderna, una de les seves millors obres: ja no es coneix com a Pavelló dAlemanya sino com a Pavelló de Barcelona. Conclusió: Lespai pur. El Pavelló és un espai pur, diferent de tots els altres; usa materials preciosos i daltres esclatants, com una joia, una realitat absoluta, mineral i metàl·lica, fora del temps i diferent de tots els altres llocs coneguts. El Pavelló és un espai de meravella pels efectes sorprenents que té el recorregut, des del desplegament de la façana fins el dau daire interior, passant pel lloc de lescultura; això li atorga un caràcter especial, màgic, diferent de totes les altres construccions, i destacant la seva originalitat. Així, el Pavelló és un edifici de propaganda, dAlemanya i, alhora, dels nous materials, tècniques arquitectòniques i disseny industrial. |
Visita la meva web del Palau de la Música Catalana. A partir del que has après aqui de l'Arquitectura, fes una anàlisi, prenent com la model el Pavelló i el Palau de la Música, d'un edifici que t'agradi i que puguis visitar. |