Descripció

General: El fresc ens mostra el moment en que Crist jutja a les persones i decideix quin ha de ser el seu destí, depenent del seu comportament en vida. A la seva dreta, els que se salven, van ascendint cap al cel, i a la seva esquerra, els comdemnats són transportats, a través d'una barca, cap a l'infern. Hi ha més de quatre-centes figures, repartides en quatre frisos. Aquests frisos o parts són els següents, tals i com s'han marcat a la foto.

Primera Part: A les dues llunetes es troben els àngels portant els símbols de la passió de Crist. Els de l'esquerra porten la creu de la crucifixió i la corona d'espines. Els de la dreta la columna de la flagelació i la canya amb l'esponja amb vinagre que s'oferí a Crist per calmar la seva sed, i l'escala.

Segona Part: Al centre la figura de Crist, jove, jutjant, acompanyat a la seva dreta de la seva mare, la Verge Maria.

Pels seus dos costats poden veure's profetes, apòstols i sants. A la dreta del quadre Sant Pere que li torna les claus del regne. A l'esquerra San Jona el Baptista portant una pell de camell (per alguns representa a Adam). Al seu costat San Andreu, que està d'esquena i porta una creu. Als peus de Crist s'hi troba San Llorenç amb una escala, i a l'altre costat San Bartomeu amb la seva pell a la mà, el qual és un autorretrat de Miquel Àngel (per alguns el seu rival Bramante), que sembla interrogar a Crist sobre la seva salvació. A la dreta de San Pere hi ha San Pau, amb un mantell vermell.

Als extrems del mateix fris on es troba Crist s'hi troben els altres escollits. A la part esquerra un grup on pràcticament totes les figures són femenines. Del fons cap en davant es veu com les ànimes avancen cap a la perfecció, des d'una vella que mostra els pits secs a les dones joves de primera fila.

A la part dreta hi ha els escollits majoritàriament masculins, com Dimes, el lladre bo, amb la seva creu. També s'hi veu una evolució del fons cap al primer pla amb les figures representades cada cop més clares. En aquest mateix costat, a la part de baix, hi ha el grup dels màrtirs portant els instruments del seu martiri, com Santa Caterina, amb la roda de punxes o San Sebastià amb les fletxes o San Felip amb una creu...

Tercera Part: Al crentre del següent fris es troben onze àngels, vestits de colors. Vuit porten trompetes per despertar als morts. Dos àngels porten un gran llibre on estan escrits els noms dels condemnats, i un altre un llibre més petit amb els noms dels escollits.

Als dos costats dels àngels hi ha un contrast entre les ànimes que pugen per ser jutjats, a l'esquerra, i les que baixen, condemnades, cap a l'infern, a la dreta del fresc. A les figures de l'esquerra les ajuden els àngels a ascendir, en canvi a la dreta uns àngels apallissen als pecadors que es resisteixen a ser llançats a l'infern.

Quarta: Al centre de l'últim fris s'hi troba la boca de l'infern i s'hi oberven tres dimonis. A l'esquerra algunes ànimes surten del terra, uns per si mateixos i altres ajudats pels àngels. A la dreta de la boca de l'infern hi ha Caront amb la seva barca donant salvatges cops de rem als condemnats. La barca arriba a la boca de l'infern on hi ha monstruosos dimonis, súbdits de Minos (Satanàs bíblic), envoltat per una serp.

Els que surten de la terra per ser jutjats.

Els condemnats.

Conclusió: El Judici final és un dels frescos més impressionants de la Capella Sistina. Encara que ens narri l'Apocalipsi d'una manera tradicional, la mà de Miquel Àngel és l'element original, en el tractament dels cossos, ja que l'ésser humà, en totes les seves facetes era el seu màxim interès. Aquest fresc culmina el que havia iniciat, vint anys abans, en el sostre de la mateixa capella, on havia narrat l'origen de l'humanitat. En el Judici Final ens explica la seva fi.