Descripció

General:

La figura representa un orador parlant enèrgicament. L'home aixeca el braç dret amb un gest desafiador i amb la mà esquerra sosté un bastó. Es presenta recobert amb una pell de xai. Les seves cames són robustes i sòlidament afermades a terra.




 

Primera Part: El cap

Gargallo havia realitzat l'any 1926 un estudi previ anomenat Cap de Profeta, en el qual ja presentava un personatge amb la boca oberta cridant.

 

 

En l'escultura que comentem, també el que crida més l'atenció és aquesta boca circular oberta, formant un buit emmarcat per uns llavis prims. Un altre tret que destaca en aquest cap és el buit de la galta esquerra, envoltat també per elements corbats per donar la sensació de volum. Destaquen també altres elements molt arestats: els cabells llargs i la barba, que doten el cap d'un cert moviment (com si acabés de fer un cop sec), el nas, la cella i l'ull. En el cap es concentra, doncs, la major vehemència del personatge.

 

Segona part: Extremitats superiors

El profeta té el braç dret aixecat, amb el palmell de la mà obert. Un cop més, Gargallo aconsegueix donar sensació de volum a través del buit delimitat per unes línies corbes que representen magníficament la musculatura del personatge. Tot el braç en conjunt expressa un estat tens i amenaçador.

El braç esquerre sosté un bastó molt prim, que en lloc d'ajudar a aguantar el personatge, serveix per donar-li més autoritat, ja que el subjecta amb molta força i decisió.

 

Tercera part: El cos

El cos, creat també mitjançant buits, aconsegueix un modelatge a partir de la pell de xai que porta sobre, que li dóna corporeïtat.

 

Quarta part: Extremitats inferiors

Les poderoses cames constitueixen un sòlid puntal per al Profeta de Gargallo. Jugant amb els buits i les formes aconsegueix donar una imatge corpulenta, amb molta força, per donar consistència al seu discurs.

 

Conclusió

La dimensió plàstica de Gargallo conjuga perfectament la línia, el pla i el buit. En El Profeta, el buit és múscul, l'aresta és expressió i el volum és planxa metàl.lica. L'espai penetra completament les formes, alleugerint els volums fins buidar-los. L'escultura deixa de ser un obstacle, un objecte homogeni i independent per participar de l'espai d'una manera més eficaç.

 

 

Índex