Art del
Renaixement
Leonardo da Vinci, 1452-1519.
Neix a Vinci, Toscana. Bona educació, sobretot de Gramàtica i Càlcul. Cap el 1467 entra al taller de Verrocchio, qui el forma àmpliament (pintura, escultura ). No destca especialment.
El 1481 va a Milà per treballar al cavallo; és molt ben considerat. Fa la Verge de les Roques (1483).
Viatga, Torna a Florència, fent Mona Lisa, el cartró per la Sta. Anna i comença la Batalla dAnghiari (1503-1505).
Treballa pels francesos. Canvia sense problemes de patrons.
Sempre ha fet els seus treballs científics, sobre camps diversos.
Mor a Amboise.
El seu aspecte.
Hi ha el suposat autorretrat del Palau Reial de Milà. Com el Plató de lEscola dAtenes.
La seva psicologia.
És molt discret sobre la seva intimitat. Hi ha lacusació de sodomia, les seves companyies i lanàlisi de Freud (desmuntat per Schapiro el 1955).
Cap referència a la Religió. Molt secular.
El Corpus Vincianum.
Bona part de lobra sha perdut; queden els quaderns, que es van publicats, dispersats. Van ser legats a Francesco Melzi i, durant el XVI i XVII dispersats.
Els seus temes:
Coneixement, Aprenentatge i Experiència. Ciencia de lArt, la Visió a la Pintura. Perspectiva, llum i color, ombra.
El cos humà: anatomia, motricitat, proporció, expressió.
La Natura: llum, distància, aire, aigua, horitzó. Vegetació.
La pràctica del pintor: judicis, composició, ficció..
La Saviesa de Leonardo.
No és sistemàtic, el que no vol dir que no sigui rigurós, però segueix un mètode de coneixemetn diferent del nostre.
Sinteressa pe molts temes.
Sempre vol coneixer primer teòricament per despres resoldre un problema pràctic.
LArt.
Hi ha dos trets fonamentals: la composició geomètrica i la precisió del contorn.
La seva obra (la Verge de les Roques, la Sta. Anna) posa les bases del classicisme i enceta un camí que, irremediablement, els altres artistes (Rafael), havien de seguir.
La seva obra marca un canvi amb netedat: sense ell levolució de lArt no haguès estat la mateixa.
Vasari fa començar el Renaixement amb ell.
Passa dun dibuix darabesc al sfumato, negant els contorns i donant el vapor de laire: a partir dell, tot apareix dur i sec, davant dels seus modelats endolcits per lombra.
També associa la figura amb el paisatge (Sta. Anna, Mona Lisa).
El seu clarobscur té tendència a la monocromia, provocant un efecte despai tancat.
La bellesa de la figura humana és el seu tema principal: aquesta capacitat caracteritza el pintor com un ésser superior; creu que només es pot captar pel coneixement profund de tots els recursos del cos.
Sinteressa per la convenienza que és la capacitat de captar el sentiment mitjançant un moviment.
Tot per assolir un efecte de veritat.
Ha usat les tècniques tradicionals, el que arribava dels PPBB i el que llegia als Clàsics; sovint, de tants experiments, les seves obres han sofert.
Els dibuixos.
Donada la limitació de lobra pictòrica, el dibuix ens permet fer-nos una idea més completa del personatge:
a)mecanismes,
b)croquis espontànis, sobre situacions reals o imaginàries,
c) demostracions matemàtiques i físiques,
Leonardo , duna part, ens dona la figura suau i levocació turmentada, lelegància i lhorror, tan en figures com en coses: larabesc graciós o el remolí que fa por. El gust dels entrellaços, equilibrat i indefinit, és la fusió dels dos termes.
Leonardo ha volgut unir art i ciència, que avui estan ben separades; la seva ambició, fracasada, marca una de les dimensions essencials del Renaixement.