Art del Renaixement
 


 

MELLINKOFF:The devil at Isenheim.
Reflections of popular belief in Grünewald's Altarpiece
(California Studies in the History of Art, Berkeley
University of California Press, 1988). Concentra
l'estudi en l'
encarnació
del fill de Déu; segons l'autora, la unitat de l'obra
depen de dos conceptes: el paper del Crist en el procès
de redenció i la contribució de Sant Antoni al
desenvolupament de la doctrina de salvació; l'autora fa
un paral.lel entre la victoria de Crist sobre la mort
i la de S. Antoni sobre el dimoni, victòries
importants pels pacients de l'hospital d'Isenheim.

L'anunciació celebra l'arribada de la redempció; el
concert dels àngels celebra la nativitat i que ja
s'inicia la redempció, PERO EN AQUESTA PART ENTRA EL
DIMONI AL MON. lA CLAU DE LA INTERPRETACIO ES QUE
S'IDENTIFICA UN DELS ANGELS AMB EL DIMONI: el de color
verd, el que porta plomes es Lucifer; el color
marronos de les seves faccions i verd de mans i cos
evoca l'idea de corrupció postmortem i, alhora i molt
important, fa pensar en la carn de Crist a la
crucifixió i deposició del mateix retaule; porta una
cresta de paó reial que es simbol de la soberbia a
moltes iconografies. L'actitud psicològica de l'angel
es significativa: està apartat dels altres i mira a
Déu Pare i no a la Nativitat: està questionant Déu i
la seva expressió denota que no reb una resposta.
Sembla que estigui experimentant la decepció de Satanàs,
estudiada pels pares: va quedar decebut per l'aspecte
humà de Crist i no el va reconeixer com a fill de déu;
l'encarnació era una manera d'ocultar la naturalesa
divina del Crist baix aspecte humà. No queda clar què és
el que fa justament Lucifer creant música amb el
cor celestial. El templet dins el que es troben els
àngels músics és una referència al món del maligne i
evoca el temple de Salomó i l'antiga llei.

L'ESTUDI DE LA NATIVITAT analitza la petita banyera i l'orinal
(pot de nit o de càmera) que es veu. Les lletres
hebrees es poden associar amb un món podrit i brut:
el pot és la llavor jueva i fa veure una realitat d'un
violent antisemitisme, amb connotacions obscenes.
L'autora també identifica l'extranya figura femenina
que prega, coronada amb flames, enmvoltada d'una aura
vermella i daurada, situada a la porta del petit
edifici: és l'església; l'oli de l'ampolla pot ser el
de la unció de l'extremaunció; la verge queda
integrada amb la llum que il·lumina el Nen.




webmaster