RECICLAJOC: UNA PROPOSTA LÚDICA, MOTRIU, TRANSVERSAL I GLOBALITZADORA.
Com donar-li joc al material de rebuig.

Reciclajoc neix com una proposta ambiciosa de treball interdisciplinari a desenvolupar des de moltes vessants i moltes àrees curriculars. Si bé és cert que l’àrea d’Educació Física prendrà un paper rellevant, doncs el material elaborat al final anirà destinat al seu ús durant les sessions d’aquesta matèria, les aportacions fetes des de la resta d’àrees de Primària esdevindran cabdals i imprescindibles durant el procés de disseny, confecció i ideació. Sense aquestes aportacions valuoses provinents des d’altres àmbits del coneixement, la proposta perdria energia; perdria allò que la fa especial.

En què consisteix Reciclajoc?

Cal entendre Reciclajoc com un projecte de classe o cicle on es mirarà de fer partícips, sempre que sigui coherent fer-ho, el major nombre d’àrees curriculars que puguin fer aportacions valuoses en el disseny de jocs i esports a partir del material de rebuig generat en diversos espais i moments.

Així doncs la finalitat última d’aquesta proposta és l’elaboració d’objectes, eines, accessoris i materials que després puguin ser utilitzats durant les sessions d’Educació Física.

Reciclajoc esdevé un punt de trobada on conflueixen totes les àrees curriculars (o moltes d’elles) cercant un objectiu comú i a l’hora, tractant d’una manera globalitzadora els objectius i continguts que particularment cerquen cada una d’elles.

Reciclajoc abraça molts aspectes pedagògics i metodològics a l’hora i a més ho fa d’una manera molt significativa. La mateixa dinàmica de la proposta, amanida amb una mica d’imaginació per part del seus protagonistes (alumnes i mestres) genera un munt de situacions educatives tractables des de molts àmbits de l’aprenentatge. Anem a veure, un per un, quins són els trets que identifiquen aquesta proposta:

Lúdica: Entenent-la com a divertida, motivadora, que aporta plaer i que en certa manera és espontània i incerta. Com anomena Pere Lavega, la dimensió lúdica dels jocs que sorgiran d’aquesta proposta esdevindran l’ànima d’aquests.

I no només serà divertit jugar al final de tot el procés amb allò que s’hagi construït; un dels reptes que persegueix aquest projecte és aconseguir que tot el procés de disseny esdevingui divertit, en tant que motivador i funcional.

Transversal: A partir d’aquest treball es tractaran temes comuns i recollits en continguts de moltes àrees. El Currículum defineix aquests continguts com a eixos transversals. Els Disseny Curricular Base els defineix com a continguts educatius valuosos, que responen a un projecte vàlid de societat i educació, i que en conseqüència estan plenament justificats dins del marc social en el que s’ha de desenvolupar tota l’ educació.

Dit d’una altra manera, són aquells continguts principalment de tipus actitudinal, i que l’escola ha d’expressar, perquè el context social i educatiu entén d’una manera tàcita, que són bàsics per a conviure en societat. La reforma educativa vol explicitar-los obligant a la comunitat educativa a transmetre’ls, reflexionar sobre ells i actuant en el dia a dia tenint-los sempre presents.

Prenent com a referència aquesta idea d’eix transversal, la proposta de Reciclajoc pot afavorir i ha d’afavorir el tractament de molts d’aquest continguts. Més endavant concretarem quins eixos transversals podrem treballar i algunes idees ben pràctiques de com tractar-los.

Globalitzadora: Seran moltes les àrees i de maneres diverses, des d’on caldrà prendre part per tirar endavant aquesta ambiciosa proposta. I no només quan es treballin els eixos transversals, que ja pel seu caràcter transversal, tenen un component interdisciplinari, sinó que caldrà buscar com cada àrea pot aportar els seus continguts i la seva metodologia per aconseguir un aprenentatge plenament significatiu. I cada cicle els haurà d’adaptar al moment evolutiu i a les capacitats dels seus alumnes, fins allà on puguin però sense deixar de ser, els nens i les nenes, els veritables protagonistes. Més endavant veurem algunes propostes pràctiques aplicables des de cada àrea.

Fomentadora de valors i actituds: Com acabem d’apuntar, els actors principals del projecte Reciclajoc han de ser en tot moment els nens i les nenes, que amb el seu treball de recerca, de selecció, de disseny i de confecció, construiran el seu coneixement d’una manera notablement significativa. I serà aquest protagonisme el que aprofitarem per a realitzar tot un treball basat en el respecte i la convivència. És el component axiòlogic d’aquesta proposta: treballar els valors, les actituds i les hàbits de relació social. Com en la resta de trets que identifiquen el projecte Reciclajoc, en apartats posteriors ampliarem aquesta idea.

Motriu: No podíem englobar aquest tret d’identitat en cap altre, perquè, no oblidem que la finalitat última de tot aquest projecte serà el desenvolupament de les habilitats i capacitats fisicomotrius dels alumnes mitjançant l’ús del material que prèviament hauran confeccionat. L’experimentació física esdevé el fil conductor de tot aquest projecte i es per això que he cregut convenient reservar-li un apartat especial.

Seran els alumnes els que a partir dels seus jocs dibuixaran, amb la guia de l’especialista d’Educació Física, quines habilitats motrius o expressives volen potenciar i treballar durant les sessions.

Ja veurem que metodològicament hi ha un munt de recursos per a organitzar les sessions d’EF: per estacions, microensenyament... Més endavant, amb alguns exemples de material ja dissenyat, veurem com es pot muntar una sessió totalment coherent en relació als objectius de l’àrea i al treball que estem realitzant amb el material de rebuig.

Ja definíem en l’apartat anterior, què són els eixos transversals i quin tractament se’ls vol donar en el currículum de Primària. Us convidem a llegir l’apartat del Disseny Curricular Base referent a aquest tema, per que veieu quins continguts concrets s’especifiquen com a transversals. El projecte Reciclajoc potencia i fomenta el seu tractament i cerca en tot moment espais i situacions adequades on poder treballar-los.

No es pot entendre aquesta proposta sense una definició concreta d’objectius a assolir referents als eixos transversals, doncs perdria vigor i coherència.

Un projecte dedicat a la reutilització de material de desfeta per a donar-li un segon ús com a material d’Educació Física, ha de tenir presents uns continguts dedicats a la conscienciació pel respecte al medi ambient.

Caldrà fer reflexionar als alumnes, des de la pràctica quotidiana, de com poden col•laborar ells en la millora de les condicions medioambientals actuals. Continguts com la reutilització, la recollida selectiva o el reciclatge seran d’obligat tractament de Reciclajoc.

Però el nostre projecte anirà més enllà pel que fa al tractament des continguts transversals. L’educació per al consum també quedarà plenament justificada entenent-la com el punt de partida per a un ús més raonable de les coses que utilitzem. També la comparació entre el cost del material que nosaltres construirem i el preu de venda en una botiga de qualsevol material específic d’Educació Física, pot fer reflexionar als alumnes sobre les despeses innecessàries de diners per a passar-s’ho bé.

I si, com hem apuntat anteriorment, Reciclajoc es basa en el treball en equip i en el disseny del propi material i regles de joc, quin millor instrument per a educar per la pau, que aprendre a respectar les opinions dels altres i a treballar cooperant (i no enfrontant-hi) amb els companys/es? I si entenem que una baixa concepció personal pot esdevenir focus de conflictes amb els altres, quina millor manera de reforçar l’autoestima que sentin-te protagonista actiu i partícip del propi aprenentatge? També la fomentació de jocs que afavoreixin la cooperació, i no la competitivitat, ajudaran a la fomentació d’actituds menys agressives i menys individualistes.

L’exigència de preparar a futurs ciutadans i ciutadanes per a viure en una realitat culturalment diversa, ens obliga a treballar aquest aspecte des de l’escola, punt de trobada d’aquesta riquesa ( i remarquem la paraula riquesa) intercultural. El respecte per la diversitat multicultural pot ser treballat de manera significativa i funcional quan posem en pràctica Reciclajoc, a partir de la vivenciació de jocs tradicionals d’altres països que es juguen amb material de rebuig d’ús quotidià.

Tampoc podem passar per alt temes relacionats amb el tractament de la no discriminació per raons de sexe. Si els nens i nenes han de ser els creadors de jocs i esports nous, perquè no potenciar la redacció d’unes regles per aquests jocs que fomentin un tractament equitatiu per a homes i dones?

I no volem oblidar l’ús de les noves tecnologies: utilitzant-les podem aprendre a organitzar una exposició multimèdia del material que hem elaborat i creat, o podem emprar-les per a una presentació més acurada de la feina feta a classe.

Aquestes són només algunes idees amb les que podeu iniciar el vostre camí per Reciclajoc, però... oi que ja se us n’acudeixen de noves?

Una de les característiques que millor defineix Reciclajoc, és la possibilitat d’oferir una proposta globalitzadora d’aprenentatge al nostre alumnat.

Les activitats que realitzem des de cada una de les àrees d’aprenentatge, cal que cerquin la major funcionalitat possible, defugint de relacions purament anecdòtiques i forçades. Moltes àrees, si no totes, poden ser un instrument molt útil al llarg de tot el procés de confecció i disseny del material, per a ordenar, seqüenciar i aprofundir reflexivament en l’aprenentatge que ens ocupa.

Cada grup d’alumnes, cada mestre, cada entorn, modificarà i adaptarà als seus interessos i a la seva realitat els continguts a tractar des de Reciclajoc en totes les àrees. Així, les activitats variaran i les àrees implicades podran ampliar-se o reduir-se.

Ben segur que des de totes les àrees es pot treballar el projecte Reciclajoc, només cal veure quin lligam comparteixen i aprofitar-lo per a que l’aprenentatge esdevingui plenament significatiu.

Això implicarà un treball en equip per part del mestres molt important i molt ben coordinat, per que no, per l’especialista d’Educació Física, que en definitiva és el que haurà creat el fil conductor (l’excusa) d’aquest complex projecte.

“És necessari fer ben vius uns determinats tipus de valors, aquells que són socialment útils i que ens permeten viure i conviure millor. Així mateix, cal arraconar els que no serveixen per crear una societat més justa, més equitativa i més solidària.”

Jaume Cela i Juli Palou
“Va de mestres”

A continuació veurem com aquesta proposta pot incidir en el treball d’actituds positives en l’entorn escolar, tant durant el procés de confecció com a l’hora de posar-se a jugar.

El treball en grup i el respecte pels altres:

Caldrà potenciar el treball en petit grup a l’hora de dissenyar i confeccionar el nou material. D’aquest tipus d’agrupament sorgiran discussions, diàlegs fructífers (d’altres no tant), presa d’acords i l’alumnat haurà d’aprendre a respectar les opinions dels altres, a argumentar la seva postura i a acceptar la veu del qui l’envolta. L’intercanvi, l’aprenentatge entre iguals i la col•laboració hauran d’escombrar actituds més individualistes i de treball solitari.

L’elaboració del material ha de ser un projecte comú, on tots i cadascun dels membres del grup hi aporti la seva imaginació i enginy i pugui sentir-se corresponsable.

D’aquesta manera també afavorirem l’autoestima d’aquells alumnes que pel motiu que sigui, participen en menor mesura.

La potenciació dels jocs cooperatius, també està plenament justificada, per a fomentar actituds solidàries i no competitives.

També els jocs de diversos llocs del planeta pot afavorir el respecte per la diversitat ètnica de l’aula i la integració positiva i valuosa dels companys vinguts de fora.

El respecte pel material:

A partir d’aquest treball de construcció, tots i cadascun dels membres del grup estimaran el nou material, per que ells l’han parit, han conegut les dificultats per les que han passat i han gaudit confeccionant-lo; i d’aquesta estimació sorgirà el respecte per aquest.

El respecte per les regles:

I tots els jocs precisen d’unes regles bàsiques que els regeixen i delimiten per a poder jugar en igualtat de condicions amb la resta de participants.

Els alumnes també hauran de reflexionar sobre les regles que regiran els seus jocs, els que ells han inventat, i les hauran de posar a prova i revisar-les si es creu necessari. I com a pares d’aquestes regles, les respectaran, perquè hauran pres part en la decisió i hauran vist la necessitat d’aquestes.

L'avaluació esdevindrà un altre moment important en el projecte. Caldrà estar atents als aprenentatges que vagin realitzant els alumnes en els diferents àmbits on ens hem proposat actuar, i també caldrà avaluar les nostres actuacions per veure si cal modificar-ne alguna.

El model comunicatiu en l'avaluació de Reciclajoc.

És difícil pensar en l'assoliment d'uns objectius de caire actitudinal mitjançant un model tecnològic (Lorente, 2001) basat en la mesura dels resultats, en la recerca d'eficàcia final, i que entén l'alumne com un agent passiu i simple receptor d'ensenyaments sense cap tipus d'autonomia.

Reciclajoc, aposta fermament per un model comunicatiu d'ensenyament i avaluació, que reuneix com a trets d'identitat la interacció entre iguals, la negociació, el diàleg i que entén a l'alumne com un agent actiu i que participa en el seu aprenentatge i en la seva avaluació.

Només d'aquesta manera, mantindrem una coherència entre metodologia i avaluació. Els nens i nenes també han de gaudir d'un espai per avaluar tot el seu procés d'aprenentatge basats en la reflexió constant i en el coneixement dels objectius que ha d'assolir.

Continguts avaluables i moments avaluatius

Si tot el procés de creació de nous objectes a partir de material de rebuig s'ha fet des d'una perspectiva globalitzadora, on totes les àrees hi podien jugar un paper important, a l'hora d'avaluar no pot perdre aquest caràcter global: l'alumne també haurà de viure el procés avaluatiu com un tot .

Hem dividit en dos apartats els continguts a avaluar en aquests projecte

  • Aquells continguts avaluables des de l'àrea d'Educació Física. Aquí s'agruparan els continguts per la seva tipologia: conceptes, procediments o actituds.
  • Continguts avaluables des de qualsevol àrea, donat el seu caràcter interdisciplinari. Cal tenir en compte però, que algunes actituds seran més fàcilment observables en unes àrees que en d'altres. Aquí s'agruparan els continguts en funció de cap a qui o què es dirigeixen les actituds esmentades: respecte cap a les persones (incloent-se a un mateix), respecte cap al material o respecte cap a l'entorn. No valdrà avaluar l'assoliment dels hàbits i valors que ens proposàvem reduint-ho a una simple estimació de bon a mal comportament per part dels nens i les nenes. Farà falta aprofundir en aspectes concrets com el respecte, la cooperació amb els altres, la implicació en el procés, l'ús del diàleg o la motivació.

Com avaluem? Instruments i maneres de dur a terme l'avaluació.

Donat el caràcter dinàmic, participatiu i funcional del projecte, haurem d'emprar instruments d'avaluació que reuneixin les següents característiques:

  1. Coherents amb la resta del projecte: que potenciïn la participació, implicació i protagonisme de l'alumne/a.
  2. Útils i funcionals: que siguin fàcils de posar en pràctica i no dificultin el feed-back continu entre els mestres i els alumnes o entre els mateixos alumnes. No es tracta de fer-nos esclaus d'una pauta d'observació en detriment una millor atenció als nostres alumnes.
  3. Precisos i concrets: que veritablement avaluïn allò que volem avaluar i que siguin el més objectius possibles, tot i que quan es treballen continguts actitudinals cercar l'objectivitat ens és difícil.

Alguns dels instruments per a la recollida de dades i algunes formes d'organització per a dur a terme l'avaluació poden ser:

Les descripcions breus d'un procés:
Es tracta de redactar breument un procés llarg que no es pot simplificar en ítems més senzills. És una eina útil per a avaluar estratègies que el nen/a ha cercat a l'hora de construir un material o per descriure la pressa d'acords en petit grup.

Les pautes d'observació:
Són graelles dissenyades a partir d'ítems molt concrets relacionats amb els objectius a assolir. Concreten i especifiquen aquells aspectes en què volem prendre atenció i ens aïllen d'altres que no ens interessen.

Les pautes o graelles d'observació, no sempre cal que siguin complimentades pel mestre/a; també l'alumne pot autoavaluar-se o avaluar a un company/a utilitzant una graella senzilla.

Ens seran molt útils per avaluar es desenvolupament fisicomotriu de l'alumne/a mitjançant el maneig dels objectes creats i la dinàmica individual i grupal d'aquests.

L'autoavaluació o l'avaluació entre companys:
Més que un instrument d'avaluació és un tipus d'organització molt útil que fa ús de les graelles d'observació i que a l'hora implica i fa partícip a l'alumne de la seva avaluació.

Com en tot el procés d'aprenentatge, l'alumne/a també es responsabilitzarà en part del seu procés de valoració.

Les reflexions conjuntes:
El fet de dialogar democràticament pot esdevenir una eina d'avaluació immillorable, sobretot quan tractem temes actitudinals. Les reflexions ens poden ajudarà a reconduir una situació conflictiva o que ha quedat encallada per una falta d'implicació de l'alumnat.

Les converses i les pluges d'idees:
Molt útil en l'avaluació inicial, ja que podrem concretar quins coneixements previs tenen els alumnes sobre aspectes relacionats amb el reciclatge o amb d'altres afins al nostre projecte de Reciclajoc. A més, les aportacions les pot fer tothom dins d'un context de participació i democràcia.