Reciclajoc
abraça molts aspectes pedagògics i metodològics a lhora
i a més ho fa duna manera molt significativa. La mateixa dinàmica
de la proposta, amanida amb una mica dimaginació per part del
seus protagonistes (alumnes i mestres) genera un munt de situacions educatives
tractables des de molts àmbits de laprenentatge. Anem a veure,
un per un, quins són els trets que identifiquen aquesta proposta:
Lúdica:
Entenent-la com a divertida, motivadora, que aporta plaer i que en certa
manera és espontània i incerta. Com anomena Pere Lavega,
la dimensió lúdica dels jocs que sorgiran daquesta
proposta esdevindran lànima daquests.
I no només
serà divertit jugar al final de tot el procés amb allò
que shagi construït; un dels reptes que persegueix aquest projecte
és aconseguir que tot el procés de disseny esdevingui divertit,
en tant que motivador i funcional.
Transversal:
A partir daquest treball es tractaran temes comuns i recollits en
continguts de moltes àrees. El Currículum defineix aquests
continguts com a eixos transversals. Els Disseny Curricular Base els defineix
com a continguts educatius valuosos, que responen a un projecte vàlid
de societat i educació, i que en conseqüència estan
plenament justificats dins del marc social en el que sha de desenvolupar
tota l educació.
Dit duna
altra manera, són aquells continguts principalment de tipus actitudinal,
i que lescola ha dexpressar, perquè el context social
i educatiu entén duna manera tàcita, que són
bàsics per a conviure en societat. La reforma educativa vol explicitar-los
obligant a la comunitat educativa a transmetrels, reflexionar sobre
ells i actuant en el dia a dia tenint-los sempre presents.
Prenent com
a referència aquesta idea deix transversal, la proposta de
Reciclajoc pot afavorir i ha dafavorir el tractament de molts daquest
continguts. Més endavant concretarem quins eixos transversals podrem
treballar i algunes idees ben pràctiques de com tractar-los.
Globalitzadora:
Seran moltes les àrees i de maneres diverses, des don caldrà
prendre part per tirar endavant aquesta ambiciosa proposta. I no només
quan es treballin els eixos transversals, que ja pel seu caràcter
transversal, tenen un component interdisciplinari, sinó que caldrà
buscar com cada àrea pot aportar els seus continguts i la seva
metodologia per aconseguir un aprenentatge plenament significatiu. I cada
cicle els haurà dadaptar al moment evolutiu i a les capacitats
dels seus alumnes, fins allà on puguin però sense deixar
de ser, els nens i les nenes, els veritables protagonistes. Més
endavant veurem algunes propostes pràctiques aplicables des de
cada àrea.
Fomentadora
de valors i actituds: Com acabem dapuntar, els actors principals
del projecte Reciclajoc han de ser en tot moment els nens i les nenes,
que amb el seu treball de recerca, de selecció, de disseny i de
confecció, construiran el seu coneixement duna manera notablement
significativa. I serà aquest protagonisme el que aprofitarem per
a realitzar tot un treball basat en el respecte i la convivència.
És el component axiòlogic daquesta proposta: treballar
els valors, les actituds i les hàbits de relació social.
Com en la resta de trets que identifiquen el projecte Reciclajoc, en apartats
posteriors ampliarem aquesta idea.
Motriu:
No podíem englobar aquest tret didentitat en cap altre, perquè,
no oblidem que la finalitat última de tot aquest projecte serà
el desenvolupament de les habilitats i capacitats fisicomotrius dels alumnes
mitjançant lús del material que prèviament
hauran confeccionat. Lexperimentació física esdevé
el fil conductor de tot aquest projecte i es per això que he cregut
convenient reservar-li un apartat especial.
Seran els alumnes
els que a partir dels seus jocs dibuixaran, amb la guia de lespecialista
dEducació Física, quines habilitats motrius o expressives
volen potenciar i treballar durant les sessions.
Ja veurem que
metodològicament hi ha un munt de recursos per a organitzar les
sessions dEF: per estacions, microensenyament... Més endavant,
amb alguns exemples de material ja dissenyat, veurem com es pot muntar
una sessió totalment coherent en relació als objectius de
làrea i al treball que estem realitzant amb el material de
rebuig.
|