%@LANGUAGE="JAVASCRIPT" CODEPAGE="1252"%>
PROPOSICIONS SUBORDINADES
La classificació tradicional de les oracions subordinades estableix la divisió entre subordinades substantives, subordinades adjectives i subordinades adverbials.
Les oracions subordinades substantives fan les mateixes funcions que pot fer el nom dins de la frase. Poden estar formades a partir d'un verb en infinitiu: Li agrada cridar l'atenció. 2. Les oracions especificatives (o restrictives ), com el seu nom indica, especifiquen, concreten, un aspecte dins d'un significat més ampli, determinen un subconjunt dins d'un conjunt. En canvi, les oracions explicatives “expliquen”, donen més detalls sobre un aspecte, però no el concreten. Els nens que miren massa la televisió solen ser menys imaginatius. ( especificativa, perquè entre tot el conjunt de nens concretem quins són els menys imaginatius: els que miren massa la televisió ) Els nens , que miren massa la televisió, cada vegada són menys imaginatius. ( explicativa, perquè diem que tots els nens, dels quals afirmem que miren massa la televisió, cada vegada són menys imaginatius ) Fixa't que la puntuació de les oracions especificatives i de les explicatives és diferent: les subordinades especificatives no poden estar separades del seu antecedent amb coma, mentre que les explicatives van, precisament, entre comes. Els elements que serveixen per enllaçar els substantius i les oracions subordinades adjectives són els pronoms relatius. Les subordinades adverbials poden formar-se: • amb un verb en forma personal: Quan hagis acabat, deixa la feina sobre la taula. • amb un infinitiu, un gerundi o un participi: Altres aspectes: Les subordinades amb funció de subjecte que es construeixen amb un infinitiu anteposat al verb de l'oració principal no solen anar precedides d'article: Menjar -se les ungles no és un bon costum. Les oracions completives (les que fan funció de complement directe) que es formen amb infinitiu admeten la preposició de (llevat de certs verbs, com ara fer, poder, saber, voler... ). Ens han proposat ( de ) fer -ho nosaltres. Un error freqüent consisteix a ometre la forma que en aquest tipus d'oracions completives: Us preguem que no us descuideu el que de les subordinades completives. Pel que fa a les subordinades adverbials, noteu que la conjunció perquè pot tenir més d'un valor: Ho hem fet perquè hem volgut. ( causal: verb de la subordinada en indicatiu ) Un cas que provoca moltes confusions és la construcció per / per a + infinitiu , que pot tenir valor causal i valor final. La normativa estableix que s'ha d'utilitzar per + infinitiu en les oracions causals, en les que indiquen una acció que encara s'ha de fer i en les finals que depenen d'un verb d'acció voluntària: El van treure per haver faltat a la seva paraula. ( causal ) I que s'ha d'usar per a + infinitiu en les oracions finals que depenen d'un verb d'acció no voluntària ( servir, emprar... ), dels verbs en forma pronominal i en les oracions que no depenen d'un verb sinó d'un adjectiu o d'un nom: Aquesta eina serveix per a treure els claus. Però, com que aquesta distribució de les preposicions per i per a no sempre és fàcil d'identificar, alguns especialistes han proposat simplificar la normativa escrivint sempre per davant d'infinitius, adverbis i conjuncions, i mantenint la diferència entre per (causa, motiu o mitjà) i per a (finalitat o destinació) davant dels sintagmes nominals. Aquesta eina serveix per treure els claus. Aquesta simplificació estalvia haver d'aturar-se a determinar el caràcter voluntari o no de certs verbs, encara que en certs casos pot resultar-ne alguna ambigüitat. Es tracta d'un aspecte molt complex i discutit; per això convé saber que la majoria d'entitats públiques (universitats, Junta Permanent de Català, etc.) admeten l'ús coherent tant d'una proposta com de l'altra. |