L'objectiu final És una interconnexiÓ total

El repte tecnològic

El repte més immediat de la nova tecnologia és connectar-ho tot. Els dos cracs tecnològics mundials, Steve Jobs, president d'Apple, i Bill Gates, president de Microsoft, ho han deixat clar aquesta setmana a les dues fires més importants, la MacWorld Expo de San Francisco i el CES de Las Vegas, amb una diferència de només vint-i-quatre hores.

El futur ha passat per aquestes dues ciutats, d'on s'han tret un parell de conclusions molt interessants: la clau són les connexions i el televisor lluita per imposar-se per sobre de la resta de projectes. "Els consumidors ja compten amb multitud de productes digitals, però la clau està en les connexions", va dir Gates. Què vol dir? En el seu concepte del demà digital, una persona podrà accedir al vídeo, la música o el calendari del col·legi dels seus fills tant des de la seva llar com des de l'automòbil o la feina. Un dels objectius és que tot pugui estar centralitzat a la llar en un sol aparell. Si Gates pensava que aquest era l'ordinador, el creador de la PlayStation, Ken Kutaragui, va anunciar que el centre de la llar seria la consola de videojocs. D'altres experts pensen que tot girarà entorn del televisor.

Gates va ser aclamat com una estrella de rock diumenge passat a l'hotel Venetian de Las Vegas. El president de Microsoft vol que el reproductor de música, la consola de videojocs, l'ordinador i el mòbil s'entenguin uns amb els altres i, davant d'aquest repte, la seva empresa està disposada a crear mètodes per tal que ho facin. "Hem d'aconseguir que es parlin", va declarar.

De moment ha donat a conèixer un nou producte, un servidor per al consumidor que connecta la informació emmagatzemada als ordinadors, les consoles de jocs Xbox i els reproductors d'àudio que es poden tenir a casa. L'aparell consisteix en una torre de memòria i ha estat dissenyat en col·laboració amb Hewlett-Packard. Permet l'accés des de l'exterior de les dades i costa entorn dels 400 dòlars. "La gent -va dir Gates- està farta de tenir la bossa, casa seva i el cotxe plens d'andròmines com el mòbil, l'agenda, la càmera, el GPS i el reproductor de MP3". Cal connectar-ho tot. Aquest és un dels grans reptes de Gates, que va dedicar més temps a elogiar la consola de videojocs Xbox 360 que el sistema operatiu Vista, que es comercialitzarà a partir del final d'aquest mes.

Steve Jobs, l'altre gegant de la tecnologia, va presentar a San Francisco, l'iPhone, considerat el telèfon més revolucionari del mercat. El president d'Apple té un objectiu clar amb aquest mòbil que incorpora elements del reproductor de música iPod i vídeo: vol conquerir l'1% del mercat mundial de mòbils, a prop de 10 milions d'unitats. Les accions d'Apple van guanyar més d'un 6% després que l'empresa donés a conèixer el nou telèfon. L'iPhone aspira, com en el seu dia va passar amb el Mac i després amb l'iPod, a convertir-se en el nou estàndard dels mòbils multimèdia.

L'aparell uneix l'iPod amb el mòbil i Internet. Ve a ser com un tres en un, i només té un botó. Per utilitzar l'iPhone n'hi ha prou amb els dits, "el millor llapis que tenim els humans", va dir Jobs, que ja va treure botons al Mac, amb el ratolí, i a l'iPod amb el rodet central. "Hem tornat a inventar el telèfon", va declarar Jobs, que va posar sobre la taula la gran aposta de la marca de la poma per entrar en el negoci de la telefonia mòbil després de la seva irrupció al mercat de la música i el cinema digitals, mercat que li ha suposat més del 40% dels seus ingressos i on han venut, a través d'iTunes, més de 2.000 milions de cançons.

Hi ha experts que asseguren que hi ha un abans i un després de la conferència de Jobs a San Francisco. És el que ell mateix ha qualificat com "la nova revolució". No hem d'oblidar, però, que en aquest món tan ràpid hi ha també molts projectes que en el seu moment es van vendre com a definitius i van resultar estrepitosos fracassos.

L'aposta pel mercat dels mòbils d'Apple, amb un producte potent, fa pensar que aquest sí que pot ser l'inici d'un canvi. "Cada segon neixen quatres nens i es venen 25 mòbils", va dir Ed Zander, director general de Motorola a la fira de Las Vegas. "Molt sovint -va afegir- el mòbil és la primera connexió amb un ordinador i amb Internet".

De moment, les dues estrelles de la nova tecnologia han deixat clar que el futur passa per la interconnexió i per acabar centralitzant els diferents productes. Jobs i Gates, Gates i Jobs són els nous profetes de la comunicació tecnològica. Tractats com a estrelles de rock o cracs de futbol, però sense oblidar mai que són aquí per fer negoci. Sabem alguna cosa més de les necessitats del futur de la nova tecnologia, però a la fi ens haurem de gastar molts euros per consumir els productes que els profetes presenten com les eines bàsiques del pròxim any. Cada any n'hi haurà més.

Santi Nolla
Periodista