Data de inici dels Jocs: 26 d’agost de 1972
Jurament dels jutges: Heinz Pollay Equitació
Encesa de la Flama olímpica: Günter Zahn, atletisme
President: Avery Brundage

1.- Després de 36 anys, una Alemanya dividida en dos, organizava novaments uns Jocs Olímpics. Era la tornada del Moviment Olímpic a Alemanya. Munic s’havia preparat amb tots els detalls i d’una forma efectiva. Va construir unes instal·lacions excel·lents aprofitant l’àntic aeroport d’Obenweissenfeld.

2.- El seu estadi olímpic, encara vigent, ha passat a la història de l’arquitectura esportiva. La seva coberta, de plàstic translúcid és un element identificatiu d’aquest Jocs de la XX Olimpíada. Els organitzadors també construiren un gran palau d’esports i una piscina.

3.- Als voltants de les instal·lacions es va construir una vila olímpica amb capacitat per a 12.000 esportistes i un centre de premsa per a 4.000 periodistes. La comoditat i els mitjans informàtics van sorprendre gratament. La ciutat va construir una línia de metro i es va ampliar l’aeroport.

4.- Més de 7.200 esportistes i 122 delegacions nacionals van establir un nou rècord de participació. Seixanta cadenes de televisió oferiren imatges de les competicions, filmades per un centenar de càmeres.
A Rhodesia, la actual Zimbabwe, se li va retirar la invitació de participació. Van faltar a la cita països com Líbia, Síria, Jordània, Sudàfrica i Xina.

5.- Els Jocs van veure el jurament olímpic efectuat per una dona: Heidi Schüller. L’últim relleu va ser efectuat per Günter Zahn, que era acompanyat per quatre atletes d’altres països, com a símbol d’unió dels cinc continents.
En aquests Jocs es va conèixer la primera mascota olímpica. Era Waldi, un gos teckel molt colorit.
Abans de la inauguració celebrada el 26 d’agost s’havia elegit el sisè president del CIO Michael Morris, Lord Killanin, que substituia a Avery Brundage.

6.- Els Jocs de Munic van comprendre 21 esports. L’esqui aquàtic i el bàdminton foren esports de demostració. L’handbol, en la versió actual, participava per primera vegada i retornaven al programa olímpic el judo i el tir amb arc.
Els esports van ser: atletisme, esgrima, gimnàstica, natació, ciclisme, lluita, tir, halterofília, rem, futbol, vela, equitació, boxa, hoquei, pentatló modern, basquetbol, piragüisme, voleibol, judo, handbol i tir amb arc.

7.- Molts esportistes van destacer en els Jocs. El gran triomfador va ser el nedador Mark Spitz qui va assolir un total de set medalles d’or: quatre individuals i tres en els relleus.
En gimnàstica destacaren les soviètiques Olga Korbut i Ludmila Tourischeva.
En atletisme el velocista rus Valeri Borzov guanyador de dos medalles 100 m i 200 m; també el finès Lasse Viren guanyador dels 5.000 m i els 10.000 m .
Destacaren vàries atletes de les dos Alemanyes: Renate Stecher als 100 m i 200 m, Heide Rosendhal al salt de llargada i Ulrike Meyfarth al salt d’alçada. 12 anys després Ulrike guanyaria la medalla d’or a Los Angeles.
Per últim, destacar el fet que un saltador no estadounidenc guanyes la prova de salt de perxa. Wolfgang Nordwig va trencar aquest domini.

7.- En basquetbol, la Unió Soviètiva va trencar el registre de Estats Units de 63 victories consecutives. Per primera vegada els americans perdien un partit. Un partit marcat per la controvèrsia per una cistella aconsseguida a l’últim segon del encontre, just després d’un temps mort que havia fet creure als americans que el partit havia finalitzat. La jugada següent i la cistella va possibilitar el triomf de l’U.R.S.S. per 51-50.

8.- L’equip espanyol va obtenir una medalla de bronze en boxa a través de Enrique Rodríguez Cal. Es va guanyar una nova medalla en ciclisme però aquesta va ser retirada per un positiu.
L’atleta de fons Mariano Haro es va classificar en quarta posició als 10.000 m .
L’equip de relleus 4x100 m lliures va quedar en vuitena posició. En aquests Jocs de la XX Olimpíada va participar el príncep Juan Carlos, que formava part de l’equip de vela a la classe dragó.

9.- Durant el dia 5 de setembre de 1972 es va produir el fet més dramàtic de la història olímpica: l’atempat del grup terrorista “Setembre Negre” dins de la villa olímpica, contra esportistes d’Israel.
Onze esportistes van perdre la vida i un total de disset persones van morir, entre elles un policia alemany.
Els Jocs es van retrasar un dia després dels funerals. Israel es va retira al igual que Egipte, Kuwait i Síria.

10.- Els alemanys organizaren uns Jocs modèlics i implacables, marcats per la taca de la terrible jornada que va entristir al món. Munic havia marcat una nova pauta de futur, amb grans instal·lacions, participació rècord i un gran seguiment televisiu.