comunicació 1 Acció de comunicar o de comunicar-se; 2 l'efecte. 3 Acció i procés de transmetre un missatge, amb establiment d'una relació i una interacció socials. 4 comunicació de massa Transmissió de significats culturals dirigida a un gran públic, feta a través dels mitjans d'informació. 5 Relació social establerta entre un emissor i un receptor, consistent en el pas d'informació del primer al segon per mitjà del signe lingüístic. 6 Transmissió d'informació d'un punt a un altre mitjançant un enllaç telefònic, telegràfic, radioelèctric, etc. comunicar 1 Transmetre, fer conèixer (alguna cosa) a algú. 2 Fer participar d’allò que hom posseeix, fer-ho comú. 3 Entrar en relació d’idees, d’interessos, etc, amb algú.
L’esport és comunicació. L’esport té una identitat pròpia i és al mateix temps universal. Tothom pot practicar-ho sense necessitat de parlar la mateixa llengua que la resta de les persones. Els reglaments que determinen els esports fan que cada esportista es pugui expressar d’acord a unes finalitats i a uns objectius que venen ja determinats pels tipus de pràctiques. Durant la celebració d’uns Jocs Olímpics s’estableix la necessitat de comunicar. Els esportistes, practicant esport, tenen la suficient inquietud per transmetre i produir missatges que els apropin a la resta de participants, també al gran públic. La coincidència d’esportistes de diferents cultures provoca un gran intercanvi de sentiments, de pensaments entre les persones. Una interrelació entre elles i un compromís amb el moviment olímpic i la comunitat internacional. El fenomen de la comunicació és una forma d’intercanvi, de producció de valors i d’interès per a les persones i les seves cultures. D’altra banda, la influència dels mitjans de comunicació en la nostra societat és un fet inqüestionable. En les competicions olímpiques i esportives poden determinar, fins i tot, els horaris de celebració. També les instal·lacions s’adapten a les exigències tècniques dels mitjans de comunicació. En els Jocs Olímpics, l’evolució de l’esport ha anat lligat al creixement i desenvolupament dels mitjans de comunicació. S’ha passat d’una cobertura de dotze periodistes dels primers Jocs Olímpics Moderns a multiplicar aquesta xifra i superar les 7.000 persones acreditades, per realitzar la compresa tasca de comunicar, en els passats Jocs Olímpics d’Atenes a l’agost del 2004. Els mitjans de comunicació són una font de producció de valors i de contravalors. Aquest és el resultat de la seva mediació. La transmissió d’un espectacle esportiu fan que milions de persones seguidors de l’esport estiguin pendents de les informacions referents als seus esportistes i equips preferits. Avui en dia, és molt difícil entendre la celebració de qualsevol acte esportiu sense la participació dels mitjans de comunicació. El valor comunicatiu de l’esport és fonamental i no es pot entendre sense els anomenats “mass media”.
© Ferran Prats i Gràcia. Tots els drets reservats
Contactar