MATERIAL DE CLASSE ............................................................................................. 3
ACTIVITAT 3. QUADRE CONCEPTUAL.................................................................. 7
EL PLANETA TERRA ..................................................................................................... 8
ACTIVITAT 1. VOCABULARI INICIAL..................................................................... 9
ACTIVITAT 5. LA TERRA .......................................................................................10
ACTIVITAT 6. LA TERRA I ELS ALTRES PLANETES .......................................... 10
ACTIVITAT 7. LA
ROTACIÓ, LA TRANSLACIÓ I
ACTIVITAT 8. L'ESTRUCTURA I LES CAPES DE LA TERRA .............................. 12
ACTIVITAT 11. RISCOS NATURALS. Apunts ......................................................... 15
ACTIVITAT 12. SUPERFÍCIE DELS OCEANS I DELS CONTINENTS
ACTIVITAT 13. EL VIATGE DE L’AIGUA DVD(105).
ACTIVITAT 16. LES CAPES DE L’ATMOSFERA(PPT)19
TEMA 2. ORIENTACIÓ I LOCALITZACIÓ………………………………….…...... 21
ACTIVITAT 1.VOCABULARI INICIAL ................................................................ 21
ACTIVITAT 2. ORIENTAR-SE A
ACTIVITAT 3.
ACTIVITAT 4. GLOBUS TERRAQÜI ................................................................... 26
ACTIVITAT 5. LES COORDENADES GEOGRÀFIQUES .................................... 26
ACTIVITAT 6.
TEMA 3. ELS CONTINENTS RELLEU I RIUS
ACTIVITAT
1.VOCABULARI INICIAL.
ACTIVITAT 3. MERAVELLES DE LA NATURA.
ACTIVITAT 4. MAPES FÍSICS DELS CONTINENTS
TEMA 4. ELS CLIMES DEL MÓN I ELS SEUS PAISATGES
ACTIVITAT 1.VOCABULARI INICIAL.
ACTIVITAT 2. ELS FACTORS DEL CLIMA
ACTIVITAT 3. ELS ELEMENTS DEL CLIMA
ACTIVITAT 4. CLIMOGRAMES DEL MÓN
ACTIVITAT 6. ELS DIFERENTS BIOMES DEL MÓN
ACTIVITAT 10. EL CLIMA DE LA NOSTRA COMARCA
Per cada avaluació hi haurà un mínim de dues proves (que contaran un 30 % de la nota). El 70 % restant es contarà a partir de l’elaboració d’un dossier de treball cooperatiu obligatori a confeccionar durant el curs (40%) junt a l’actitud i participació a classe (30%). L’avaluació és contínua i per tant cal aprovar la darrera avaluació per aprovar el curs. L’actitud a classe compta una part important en la nota, així es pot aprovar els exàmens i suspendre l’assignatura. Cada trimestre s’haurà de presentar un dossier de classe. Si no es diu el contrari, els grups de treball seran de 3 persones.
No es farà servir llibre de text i en el seu lloc un dossier per cada crèdit.
Llibre lectura: ROSEMARY SUTCLIFF(2000)
“Vaixells negres davant Troia”.
Ed. Vicens Vives. ISBN: 84-316-4293-9
Material: Atles del Món, Portadossiers per endreçar els treballs. Llibreta amb espiral de fulls amb quadres per enganxar les activitats.
|
PRIMER TRIMESTRE |
SEGON TRIMESTRE |
TERCER
TRIMESTRE |
DOSSIER |
MAPES FÍSICS DEL MÓN |
CLIMOGRAMES I MAPA
CLIMÀTIC |
DOSSIER I-II |
EXAMENS |
MAPA FÍSIC CAT, ESP,
EUROPA |
DOS EXÀMENS SOBRE |
DOS EXÀMENS EXAMEN TEST SOBRE LLIBRE
DE LECTURA |
WEBQUEST |
UNA VERITAT INCOMODA |
A |
GLADIATOR |
DVD |
108. LES MARAVELLES DEL
MÓN 104-105. L’AIGUA 106. LES ESTACIONS |
|
|
TREBALL
COOPERATIU |
DOSSIER INDIVIDUAL WEBQUEST |
DOSSIER INDIVIDUAL WEBQUEST TREBALL DEL LLIBRE DE
LECTURA |
DOSSIER INDIVIDUAL
WEBQUEST |
ALTRES |
ÚS DE L’ATLES LECTURA DE LLIBRE IMAX |
LECTURA DE LLIBRE MHC |
CALAFELL |
|
I EL PLANETA TERRA
Cal escriure la definició dins el rectangle. Les definicions es poden trobar a l’atles (pàg. 8 i 9) com Univers, Galàxia, Astre, Planeta, satèl·lit, asteroides i estels.
També cal buscar com es diuen aquestes paraules en anglès.
UNIVERS
GALÀXIA
ASTRE
ÒRBITA
PLANETA
SATÈL·LIT
ESTEL
ASTEROIDE
QÜESTIONS.
Fa 15.000 milions d’anys es va produir una gran explosió o Big Bang que es considera com l’origen de l’univers. Un núvol de pols i gas gegantí amb unes temperatures força elevades es va dispersar i va començar a refredar-s’hi. Fa 4600 milions d’anys, el refredament progressiu d’aquest núvol va originar els estels i els planetes.
Fa
4.000 milions d’anys l’escorça de
http://www.xtec.net/%7Ermolins1/solar/cat/sistema.htm
QÜESTIONS.
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Completa el quadre conceptual sobre l’Univers amb les següents paraules:
Univers, Estrelles, Planetes, al voltant de les estrelles, Via Làctia, al
voltant dels planetes, , Satèl·lit, galàxies,
Astres, tenen llum pròpia
és format per
els més importants són
tenen giren giren
S’agrupen en
La
nostra s’anomena
ACTIVITAT 4. VOCABULARI
INICIAL
HEMISFERI
CONTINENT
REGIÓ
PAÍS / ESTAT
OCEÀ
MAR
ATMOSFERA
Marca l’equador. Acoloreix l’hemisferi nord i l’hemisferi sud i identifica el nom. Identifica l’eix de la terra.
- Descriu la particularitat de l’eix de rotació de la terra.
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________
Primer veurem l’atles a les pàgines 12 i 13 per entendre que és la translació, solsticis i equinoccis.
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________
Si entrem a la pàgina web http://www.fourmilab.ch/cgi-bin/uncgi/Earth/action?opt=-p
Podem veure una part il·luminada de la terra i una altra fosca. Després del debat i possibles explicacions contesta les següents preguntes:
Consulta les pàgines següents i desprès completa els dibuixos situant amb colors diferents i amb la seva llegenda corresponent els següents elements:
Estructura interna: Nucli, Mantell, Escorça.
Estructura externa: Litosfera, Hidrosfera, Atmosfera, Biosfera
http://www.xtec.cat/recursos/socials/taller/unitat2/capes_int.htm
http://www.xtec.cat/recursos/socials/taller/unitat2/capes_ext.htm
L’origen dels terratrèmols...
http://revista.consumer.es/web/es/imgs/terremotos.swf
http://usuarios.lycos.es/Cassany/fotos_tectonica/img013.jpg
http://usuarios.lycos.es/Cassany/tectoplaques.html
http://www.juntadeandalucia.es/averroes/manuales/tectonica_animada/tectonanim.htm
- Què són les plaques tectòniques?
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Terratrèmols
http://www.elmundo.es/elmundo/2003/graficos/jun/s2/terremotos.html
http://news.bbc.co.uk/hi/spanish/specials/newsid_4327000/4327876.stm
http://www.nationalgeographic.com/forcesofnature/interactive/index.html
http://es.geocities.com/cienciesterra/tema5/animacions/terre9.swf
Volcans:
http://news.bbc.co.uk/hi/spanish/specials/newsid_4784000/4784149.stm
http://www.argentinamatch.com/portal/modules/article/view.article.php/article=106
http://www.xtec.cat/centres/a8019411/volcans/index.htm
http://www.nationalgeographic.com/forcesofnature/interactive/index.html
Huracans,
http://news.bbc.co.uk/hi/spanish/international/newsid_4298000/4298178.stm
http://www.consumer.es/web/es/medio_ambiente/naturaleza/2006/08/09/154576.php
http://www.nationalgeographic.com/forcesofnature/interactive/index.html
http://external.cache.el-mundo.net/elmundo/2003/graficos/jun/s2/huracan.swf
Tornados:
http://www.nationalgeographic.com/forcesofnature/interactive/index.html
http://es.wikipedia.org/wiki/Tornado
http://www.baluart.net/videos/categoria/tornados
http://www.elmundo.es/elmundo/2002/graficos/nov/s2/tornados.html
Tsunamis
http://www.theage.com.au/tsunamiflash/
http://ca.wikipedia.org/wiki/Tsunami_de_l%27Oce%C3%A0_%C3%8Dndic
http://estaticos.elmundo.es/fotografia/2004/12/maremotos_especial/graficos/maremoto.swf
http://www.consumer.es/web/es/medio_ambiente/naturaleza/2005/01/11/140181.php
Investigueu: Què són; perquè es produeixen; on es produeixen principalment; enumereu alguns dels més importants dels darrers anys; destaqueu efectes o conseqüències; Indiqueu mesures per evitar el risc o la gravetat del seu impacte.
Exposició oral de 5 minuts. Acompanyada de l’ús correcte d’imatges i animacions.
- Explicació causal
- Localització geogràfica. Citar exemples.
- Efectes o conseqüències
- Mesures per minimitzar el risc.
|
Has de fer una gràfica de barres amb la superfície dels diferents oceans i continents. Ordena cada superfície de major a menor.
Gràfica de barres
Tot veient el DVD contesta les següents preguntes
1. Què fa de l’aigua un element tant especial ________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
2. Quin és l’origen de l’aigua del nostre planeta ________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
3. Què és el cicle tancat de l’aigua?
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
4. Quina importància té l’Amazones vers l’aigua? ________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
5. Qui ocupa més superfície, el desert càlid o el fred ? Apunta els percentatges. ________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
6. Quin efecte té la ralentització del cicle natural de l’aigua ? ________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
7. Quin efecte pot tenir el canvi climàtic sobre els pols?
Cal que dibuixeu en un mapamundi els diferents oceans, amb un color diferent. Els darrers en pintar-se han de ser els glacials. Cal entrar aquí. Després fes la llegenda
http://www.educared.net/primerasnoticias/mapa/mundi.htm
Cal que dibuixeu en un mapamundi els diferents continents, amb un color diferent. Cal entrar aquí. Després fes la llegenda.
Veient aquestes imatges, i consultant l’atles a la pàgina 22, heu de copiar les diferents capes de l’atmosfera en el rectangle del full del costat .
- Esbrina quina és la capa fonamental per a la vida a la terra. Argumenta el motiu.
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Has d’omplir aquest mapa conceptual amb aquestes paraules: estrelles, la terra, nucli, translació, planetes, cossos celestes, satèl·lits, la lluna, el sol, rotació, escorça, litosfera, hidrosfera, terrestres, biosfera, mantell, el sistema solar, gasosos, atmosfera, aquàtic,
Està format per
Que podem classificar en
Què són cossos celestes el satèl·lit de la terra és
Lluminosos com
el Sol i nou planetes formen el
un dels planetes del sistema solar és
Que té com la resta de distingim està formada per
ESPAIS - - - ZONES EXTERIORS - - - - CAPES INTERIORS - - -
planetes dos
moviments
|
PUNTS CARDINALS
ORIENTACIÓ
LOCALITZACIÓ
MAPA
PARAL·LEL
MERIDIÀ
LATITUD
LONGITUD
ACTIVITAT 2. ORIENTAR-SE A
http://www.xtec.cat/recursos/socials/taller/unitat3/menu.htm
- Per què és necessari saber orientar-se?
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Per situar-nos i orientar-nos ens calen punts de referència fixos. Els punts cardinals són Quatre punts de referència que fem servir per orientar-nos i situar-nos amb precisió.
N ORD |
SEPTENTRIONAL |
|
|
MERIDIONAL |
|
|
ORIENTAL |
LLEVANT |
|
OCCIDENTAL |
|
Practica
SISTEMES
D’ORIENTACIÓ:
- El SOL: la diferent posició del sol en diferents moments del dia ens permet orientar-nos amb precisió.
· per on surt el sol al matí? _________________________________________
· Per on es pon el sol al capvespre?___________________________________
· Omple el dibuix de indicant els punts cardinal al costat de cada fletxa.
· I al migdia? On trobem el sol?______________________________________
Busca el significat de
Llevant
_______________________________________________________________________
Ponent
_______________________________________________________________________
Septentrional
_______________________________________________________________________
Meridional
_______________________________________________________________________
Aquest quatre punts són oposats dos a dos: el nord és oposat al sud, i l’est és oposat a l’oest.
- Quina importància té això per orientar-nos?
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________
- ALTRES SISTEMES D’ORIENTACIÓ NATURAL
- Explica altres sistemes d’orientació a partir de la natura.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
-
http://www.edu365.cat/primaria/muds/socials/orientacio1/index.htm#
· Des del teu seient, i usant la brúixola, digues en quina direcció (N, S, E, O, NE, NO, SE, SO) es troba la porta de la classe?
· I la taula del profe?
· En els mapes on es situen (DALT, BAIX, DRETA, ESQUERRA) els 4 punts cardinals?
· Què s’ha de fer a l’hora d’utilitzar un mapa per saber quina és l’orientació real dels llocs que s’hi representen?
· Treball cooperatiu i pràctic: (Annex 2) Sobre un mapa local descriviu el camí des de Cardedeu fins qualsevol lloc destacat de les rodalies, utilitzant els punts cardinals.
ACTIVITAT 3.
http://www.xtec.cat/recursos/socials/taller/unitat3/projeccions.htm
|
_______________________________________________
_______________________________________________
|
_______________________________________________
_______________________________________________
- De totes dues, quina és la representació més exacta de la terra?
__________________________________________________________________
- Quina és la més útil?
__________________________________________________________________
ACTIVITAT 4.
Per poder localitzar amb exactitud qualsevol punt en l’esfera terrestre els homes hem creat unes línies imaginàries que envolten la terra com si fos una xarxa: els paral·lels i els meridians. http://www.edu365.cat/primaria/muds/socials/onsoc/imatges/parmer.swf
Marca l’equador. Identifica els paral·lels. Identifica els Meridians. Identifica l’eix de la terra
- Són iguals tots els paral·lels? Per què?
- Són iguals tots els meridians? Per què?
__________________________________________________________________________________________________________________________________________
- Identifica en aquest planisferi l’equador, un paral·lel i un Meridià.
A més de l’equador existeixen altres paral·lel amb nom propi:
- Tròpic de Càncer, Tròpic de Capricorn, Cercle Polar Àrtic, Cercle Polar Antàrtic.
A més, hi ha un meridià que s’utilitza com a referència o meridià 0, el meridià de Greenwich. Localitza’ls als dos planisferis de sota.
http://www.edu365.cat/primaria/muds/socials/onsoc/imatges/parfam.swf
ACTIVITAT 5. LES COORDENADES
GEOGRÀFIQUES. LATITUD I LONGITUD
Consulta les següents webs:
https://www.igm.cl/usarcarta.html
http://www.edu365.cat/primaria/muds/socials/onsoc/imatges/ladlon.swf
http://www.xtec.cat/recursos/socials/taller/unitat3/coordenades.htm
Què és la latitud?
Què és la longitud?
Com es mesuren?
Si per cada grau hi hagués un paral·lel. Quants paral·lels hi hauria al Nord de l’equador?
Si per cada grau hi hagués un paral·lel. Quants paral·lels hi hauria al Sudde l’equador?
Si per cada grau hi hagués un meridià. Quants paral·lels hi hauria a l’est del meridià de Greewich? I a l’Oest?
Qualsevol punt de la terra el podem localitzar a partir de les seves coordenades geogràfiques (latitud i longitud). Per saber les coordenades exactes de qualsevol punt de la terra pots consultar la web següent.
http://www.astrored.org/efemerides/longitud_y_latitud/
1 país amb latitud sud
1 país amb longitud oest
1 país amb longitud est
1 país amb latitud nord i longitud oest
1 país amb latitud nord i longitud est
1 país amb latitud sud i longitud oest
1 país amb latitud sud i longitud est
De quin país o oceà es tracta els següents punts:
- 20º Nord, 80º est
- 40ª Nord, 100º oest
- 20 º sud, 120ºest
- 40º sud, 140º oest
Digues tres països que estiguin situats
- al paral·lel 40 de l’hemisferi Nord
- al meridià 120 oest
Busca les coordenades de dos països exòtics que t’agradaria visitar:
- País A:
- País B:
ACTIVITAT 6.
La projecció de Mercator Comentari
La projecció de Peters.
-Quin creus que destaca més el volum dels països més pobres del món (Àfrica i sud d’Àsia) ________________________________________________________________
Observa els següents quatre mapes
|
Cal escriure la definició dins el rectangle.
SERRALADA
VALL
DELTA
FOSSA MARINA
TERRATRÈMOL
AFLUENT
CONGOST
ARXIPELAG
ARXIPELAG
INLANDSIS
BANQUISA
PENÍNSULA
Tot veient el dvd contesta les següents preguntes
EUROPA......... AMÈRICA.........ÀFRICA..........
ÀSIA.........OCEANIA........ANTÀRTIDA.......
2. APUNTA 5 LLOCS PER CADA CONTINENT:
EUROPA:_______________________________________________________________________________________________________________________
AMÈRICA:__________________________________________________________________________________________________________________________
ÀFRICA____________________________________________________________________________________________________________________________
ÀSIA_______________________________________________________________________________________________________________________________
OCEANIA___________________________________________________________________________________________________________________________
ANTÀRTIDA______________________________________________________
Per tal de començar a estudiar cada continent
començarem visitant aquestes pàgines i intentant omplir cada mapa del llistat
inferior
http://www.sheppardsoftware.com/World_Continents.htm
http://ares.cnice.mec.es/geografia/interfazBase.html
Després i amb
l’ajut de l’atlas completarem cada mapa.
(Annex 5)
Cal fer els mapes següents. Els rius s’ha de resseguir i pintar de blau, les muntanyes de marró
http://gradualmap.com/imatges/veure/cartfisi/1c.jpg
http://es.wikipedia.org/wiki/Europa
Hidrografia.
Mars: Bàltic, del Nord, Tirrè, Adriàtic, Egeu, jònic, Negre i Caspi. Rius:
Vístula, Oder, Elba, Rin, Sena, Loira, Ròdan o Roine, Po, Danubi, Volga, Ural,
Don.
Relleu. Península de Bretanya, Massís Central Francès, Càrpats, Urals, Alps,
Apenins, Balcans. Mont Blanc
FORMA DEL CONTINENT: RIUS MÉS IMPORTANTS: CIMS I SERRALADES MÉS IMPORTANTS: RELLEU MITJÀ:
COMENTARI SOBRE EL MAPA
http://guiadelmundo.com/continentes/south_america/mapa_fisico.html
http://go.hrw.com/atlas/span_htm/namerica.htm
http://es.wikipedia.org/wiki/Am%C3%A9rica
Hidrografia. Badia d'Hudson, Terranova, Golf de Mèxic. Rius: Mississipí, Missouri, Bravo o Grande , Mackenzie, Grans Llacs . Istme de Panamà. Grans Antilles. Orinoco, Amazones, Paranà. Illes Malvines. Estret de Magallanes.
Relleu. Penínsules: Labrador, Alaska, Califòrnia, Florida, Yucatán. Apalatxes, Rocalloses, Andes, Pampa, Gran Chaco, Aconcagua. Altiplà Brasiler, Mato Grosso. Mont MacKinley
COMENTARI SOBRE EL MAPA
|
http://www.viajeros.com/mapas/mapa_de_africa_fisico.html
http://es.wikipedia.org/wiki/%C3%81frica#Geograf.C3.ADa
Hidrografia. Rius: Senegal, Níger, Zambesi, Congo, Orange, Llac Nyasa o Malawi, Victòria, Nil i Mar Roig. Madagascar, Canàries. Golfs de Guinea, Sirte, Benguela. Cap de Bona Esperança.
Relleu. Atles, Draken, Ruwenzori, Mont Kenya, Mont Kilimanjaro, Península de Somàlia. Desert del Sàhara i del Namíb.
COMENTARI SOBRE EL MAPA
FORMA DEL CONTINENT: RIUS MÉS IMPORTANTS: CIMS I SERRALADES MÉS IMPORTANTS: RELLEU MITJÀ:
http://www.socialesweb.com/mapas/asiafisico.jpg
http://es.wikipedia.org/wiki/Asia
Hidrografia. Rius: Ienissei, Groc, Blau, Amur, Mekong, Ganges, Indo, Tigris i Eufrates. Mars : Okhotsk, Groc, Aral, Baikal, . Illes: Sakhalin, Formosa, Sri Lanka, Honshu, Shikoku, Kiushu, Hokkaido, Sumatra i Java. Golfs de Tonkin, Siam, Bengala, Pèrsic. Estret de Bering.
Relleu. Planura de Sibèria Occidental, Altiplà de Sibèria Central, Altiplà del
Tibet, Altiplà de l’Iran, Himàlaia, Pamir, Tauro, Zagros, Caucas, Hindukush,
Manxúria, Gobi, Corea, Kamtxatka. Everest, Elbrús.
COMENTARI SOBRE EL MAPA
|
http://www.socialesweb.com/mapas/australia%20fisico.jpg
http://es.wikipedia.org/wiki/Ocean%C3%ADa
Austràlia, Nova Zelanda, Nova Guinea, Tasmània, Gran Badia Australiana, Desert de Gibson, Desert Victòria, Gran Serralada Divisòria, Riu Murray i Riu Darling. Mont Kosciusko, Mont Puncak Jaya.
COMENTARI SOBRE EL MAPA
FORMA DEL CONTINENT: RIUS MÉS IMPORTANTS: CIMS I SERRALADES MÉS IMPORTANTS: RELLEU MITJÀ
http://www.wellesley.edu/Spanish/SPAN272/restricted/Esp.f%2592sica.html
http://es.wikipedia.org/wiki/Espa%C3%B1a
Relleu. SERRALADES: Cantàbrica, Massís Galaic, Pirineus, Sistema Ibèric, Sistema Central, Serra Morena, Serra Nevada, Monts de Toledo, Mulhacen i Aneto.
Hidrografia.
COSTA. Golfs de Biscaia, Lleó, Cadis, València. Caps de Creus,
RIUS:
Ebre, Gàllego, Cinca, Túria, Xúquer, Cabriol i Segura. Miño, Sil, Duero, Tajo, Guadiana, Nalón, Navia, Guadalquivir,
COMENTARI SOBRE EL MAPA
|
http://www.xtec.es/~aguiu1/socials/index.htm
http://es.wikipedia.org/wiki/Catalu%C3%B1a
RIUS:
Muga, Fluvià, Ter, Tordera, Besòs, Llobregat, Cardener, Anoia, Foix, Gaià,
Francolí, Ebre, Valira, Segre, Noguera Pallaresa, Noguera Ribagorçana i Garona.
CIMS: Puigsacalm, Montseny,
COMENTARI SOBRE EL MAPA
|
Abans de començar apunta tot el que sàpigues de la comarca i que pots buscar a l’Atles:
- Muntanyes i serralades: ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Rius i rieres ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
municipis (hi ha 43). Apunta els deu més importants
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
geografia Comarcal de Catalunya
Veurem dades de caràcter general sobre el Vallès Oriental. Entrarem en el Consell Comarcal i veurem quines són les principals muntanyes, rius i municipis del Vallès Oriental.
I Cardedeu, com és el seu relleu? Hi ha rius o rieres? _______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Has de completar aquest quadre
RIUS IMPORTANTS |
SERRALADES I CIMS |
FORMA |
|
EUROPA |
|
|
|
ÀSIA |
|
|
|
ÀFRICA |
|
|
|
AMÈRICA |
|
|
|
OCEANIA |
|
|
|
ESPANYA |
|
|
|
CATALUNYA |
|
|
|
VALLÈS ORIENTAL |
|
|
|
|
Cal escriure la definició dins el rectangle.
LATITUD
INCIDÈNCIA DELS RAIGS DEL SOL
ALTITUD
CORRENT MARINA
EVAPORACIÓ
CONDENSACIÓ I PRECIPITACIÓ
SELVA
DESERT
SABANA
BOSC CADUCIFOLI
PRADERIA
TAIGÀ
ESTEPA
TUNDRA
VEGETACIÓ ALPINA
Després de veure les pàgines web
http://ares.cnice.mec.es/geografia/inicio.php
http://www.edu365.cat/primaria/muds/socials/tempsclima/clima2.htm#
Analitza els 3 principals factors del clima d’un lloc. (treball cooperatiu)
o El centre de la gran plana europea o el Congo
______________________________________________________________________________________________________________________________
o
Les muntanyes Kunlun d’Àsia o
______________________________________________________________________________________________________________________________
- Quin lloc tindrà un clima més fred a l’hivern?
o La costa del Japó o l’interior de Siberia.
Després de veure les pàgines web
http://ares.cnice.mec.es/geografia/inicio.php
http://www.edu365.cat/primaria/muds/socials/tempsclima/clima3.htm
analitza els principals elements que caracteritzen el clima d’un lloc (treball cooperatiu)
Elaborarem
el climograma d’Omaha i cada parella elaborarà un cadascun diferent en
paper mil·limetrat. Cada centrímetre equival a 5 graus i a
ESTACIÓ |
ESTANY GENTO |
BARCE LONA |
VIELLA |
NORILSK |
LAGOS |
UAGUA DUGU |
OMAHA |
ALEXAN DRIA |
CHONG QUING |
COORDENADES |
|||||||||
|
|||||||||
GENER |
--3,6 |
10,1 |
2,9 |
-36,5 |
25,7 |
23,7 |
-5,8 |
14 |
9 |
FEBRER |
-3,6 |
10,8 |
3,4 |
-38 |
26,2 |
24,2 |
-4,3 |
14,5 |
10 |
MARÇ |
-1,5 |
12,1 |
6,1 |
-34,4 |
26,4 |
29,6 |
-
2,,7 |
16,1 |
14,5 |
ABRIL |
0,9 |
13,9 |
8 |
-21,7 |
26,6 |
31,4 |
1,7 |
18,4 |
20 |
MAIG |
4,7 |
17,1 |
11,8 |
-9,6 |
26 |
30,4 |
16,9 |
21 |
23,5 |
JUNY |
9,3 |
20,6 |
15,1 |
0 |
25,2 |
27,3 |
22,2 |
23,8 |
26,5 |
JULIOL |
12,6 |
24 |
17,6 |
4,9 |
24,5 |
25,9 |
25 |
25,7 |
28,5 |
AGOST |
11,8 |
23,9 |
17,4 |
3,5 |
24,4 |
25,4 |
23,8 |
26,2 |
30 |
SETEMBRE |
8,9 |
21,7 |
14,9 |
0,3 |
25,1 |
26,3 |
19 |
25,1 |
25 |
OCTUBRE |
4,4 |
17,9 |
10,7 |
-14,7 |
25,1 |
27,3 |
12,2 |
23,4 |
20 |
NOVEMBRE |
0,2 |
13,7 |
6 |
-26,9 |
25,8 |
27 |
3,6 |
19,8 |
14 |
DESEMBRE |
-2,7 |
11,1 |
3 |
-33,5 |
26 |
24 |
-2,7 |
16,1 |
10 |
MITJANA |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
OSCIL·LACIÓ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||
GENER |
71,3 |
40 |
64 |
3 |
66 |
0 |
17 |
54 |
18 |
FEBRER |
74 |
36,2 |
54,5 |
2 |
166 |
0 |
23 |
33 |
23 |
MARÇ |
102,1 |
36,3 |
68,9 |
0 |
255 |
2 |
34 |
14 |
33 |
ABRIL |
98,3 |
50,6 |
79,7 |
1 |
219 |
46 |
71 |
3 |
102 |
MAIG |
139,9 |
53,5 |
93,5 |
5 |
432 |
63 |
102 |
1 |
135 |
JUNY |
133,1 |
36,4 |
82,6 |
11 |
472 |
115 |
120 |
0 |
170 |
JULIOL |
83,5 |
20,9 |
65,8 |
7 |
256 |
157 |
101 |
0 |
135 |
AGOST |
116,9 |
51,6 |
71,,8 |
35 |
235 |
270 |
81 |
0 |
112 |
SETEMBRE |
140,2 |
61 |
77 |
11 |
490 |
128 |
76 |
1 |
147 |
OCTUBRE |
135,8 |
86,7 |
74,4 |
2 |
628 |
132 |
59 |
6 |
117 |
NOVEMBRE |
123,8 |
66,2 |
89,4 |
3 |
270 |
1 |
28 |
35 |
51 |
DESEMBRE |
89,4 |
41,5 |
97,1 |
5 |
166 |
0 |
23 |
66 |
23 |
TOTAL PLUGES |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
DE CADA ESTACIÓ
METEREOLÒGICA CAL TROBAR LES COORDENADES AMB L’AJUT DE L’ATLES. EL TOTAL DE
PLUGES,
Elabora un comentari del teu climograma seguint la pauta del web: (Annex 7) http://personal.telefonica.terra.es/web/herodoto/CLIMOGRAMA/comentaclimograma1.htm
- Per elaborar climogrames a internet:
http://www.edugaliza.org/dsc/flash/climore.html
Observa atentament i digues
si les frases són V (verdaderes) o F (falses):
Ciutat 1 Ciutat 2
1.
Les barres representen les temperatures.
2.
La
línia representa l'evolució de les temperatures.
3.
Al
mes d'octubre les precipitacions en la ciutat 1 van ser inferiors als
4.
La temperatura mitjana del mes d'agost en la
ciutat 2 va ser suau, no va arribar als
5.
La
ciutat 1 es veu que té un clima més sec
que la
ciutat 2.
6.
Fa més calor a la ciutat 2 que a la ciutat 1.
7.
Cap
d'aquestes ciutats tenen un clima càlid tot l'any.
CLIMES |
TRETS I LOCALITZACIÓ |
PLUGES mm |
TMº |
OTº |
VEGETACIÓ |
EQUATORIAL |
5ºN-5ºS GRANS RIUS CIT |
>2000 DIARI |
>25 |
0-3 |
SELVA |
TROPICAL |
INTERTRÒPIC MONSÓ |
500-2000 |
>25 |
3-10 |
SABANA SAHEL |
DESÈRTIC |
CINYELL D’ALTES PRESSIONS CORRENTS FREDES |
<250 |
>20 |
>10 DIA |
XEROFIL.LA OUED |
MEDITERRANI |
FAÇ.OCCIDENTAL PLUGES TARDOR SEQUERA ESTIU |
<1000 RIERES |
>15 SUBT |
<20 |
ALZINAR GARRIGA ESTEPA |
OCEÀNIC |
FAÇ.OCCIDENT. PLUG.REGULARS |
>800 |
9-15 |
<15 |
CADUCIFOLI LANDES |
CONTINENTAL |
INT.CONTINENT ESTIU PLUJÓS CORRENTS FRE. |
<1000 |
<10 |
>20 |
TAIGA PRADERIA ESTEPA |
XINES |
FAÇ.ORIENTAL MESCLA CORR. |
>800 |
10-20 |
>20 |
CADUCIFO. CONÍFERES TROPICAL |
MUNTANYA |
1º/160 MTS POLAR/TRÒPIC |
VARIAT OROGR. |
<10 |
>15 |
ESTATGES DESGEL |
POLAR |
NIT/DIA POLAR |
<250 ESTIU |
<0 |
>30 |
TUNDRA |
Dels climogrames fets a l’activitat 4 cadascun correspon a un tipus de clima. Heu de posar a sota de cada clima el climograma adient. També cal omplir el full següent de climes amb els colors diferents per cada tipus de clima
Visitarem la pàgina web http://ares.cnice.mec.es/geografia/interfazBase.html
I analitzarem els diferents climes del món
OMPLE ELS BUITS
Zones climàtiques |
Climes |
Exemples |
Zona freda |
Muntanya |
|
Polar |
|
|
Zona temperada |
Mediterrani |
Catalunya, Marroc |
Oceànic |
|
|
Continental |
|
|
Zona càlida |
Equatorial |
|
Tropical humit |
|
|
Tropical Sec |
|
|
Desèrtic |
|
o Característiques del clima
o Característiques de la hidrografia i rius més importants
o Característiques de la vegetació
o Imatges dels diferents espais naturals dels diferents continents destacant les diferències
o Influència del medi natural sobre els grups humans natius
- El treball es presentarà oralment davant els companys en un màxim de 10 minuts. Haurà d’anar acompanyat d’un mural o d’un powerpoint amb imatges significatives destacades i comentades
- Cadascú haurà de realitzar un dossier de
fotografies de paisatges corresponents a diferents climes i fer-ne un comentari
personal. (Annex 9)
http://w3.cnice.mec.es/eos/MaterialesEducativos/mem2002/mapa/geografico/tem4/inicial.htm
Consulta la web i fes les activitats finals a internet.
Entrarem a la Hiperenciclopèdia i contestarem:
1. quin clima té la nostra comarca? _____________________________________________________________________
2. Per ser una comarca plana envoltada de muntanyes afavoreix un fenomen particular, Quin? _____________________________________________________________________
3. Quants litres plou de mitjana? _______________________________________
Joc
inspirat en el “quiero ser millonario”. Activitat de repàs i consolidació de coneixements.
- Per grups, per a cada un dels temes que hem treballat al llarg del trimestre, prepareu cinc preguntes de diferents nivell de dificultat amb tres opcions de resposta per a cada una .
- Després ajuntarem totes les preguntes i farem una competició per grups on l’atzar (dau) i tindrà molt a dir.
Has d’omplir aquest mapa conceptual amb Temperatura, Equatorial, Tropical humit, desèrtic, tropical sec, muntanya, oceànic, continental, xinès, mediterrani, polar, humitat, precipitacions, latitud, pressió atmosfèrica, altitud, distància al mar, orientació, temperatura, vent.
ELS CLIMES I
Estan condicionats per
Que determinen
Els climes es classifiquen d’acord amb
La combinació d’aquests dos elements origina