DOSSIER DE SOCIALS. ÍNDEX

MATERIAL DE CLASSE ............................................................................................. 3

PLANNING DE CURS. 3

 

CRÈDIT I 4

 

TEMA 1. EL SISTEMA SOLAR  I EL PLANETA TERRA........................................... 4

ACTIVITAT 1.VOCABULARI INICIAL ..................................................................... 4

ACTIVITAT 2. EL SOL I ELS PLANETES DEL SISTEMA SOLAR........................... 6

ACTIVITAT 3. QUADRE  CONCEPTUAL.................................................................. 7

EL PLANETA TERRA ..................................................................................................... 8

ACTIVITAT 1. VOCABULARI INICIAL..................................................................... 9

ACTIVITAT 5. LA TERRA .......................................................................................10

ACTIVITAT 6. LA TERRA I ELS ALTRES PLANETES  .......................................... 10

ACTIVITAT 7. LA ROTACIÓ, LA TRANSLACIÓ I 11

ACTIVITAT 8. L'ESTRUCTURA I LES CAPES DE LA TERRA .............................. 12

ACTIVITAT 9. LA LITOSFERA. LES PLAQUES TECTÒNIQUES ......................... 13

ACTIVITAT 10. RISCOS NATURALS. Treball cooperatiu ........................................ 14

ACTIVITAT 11. RISCOS NATURALS. Apunts ......................................................... 15

ACTIVITAT 12. SUPERFÍCIE DELS OCEANS I DELS CONTINENTS. 12

ACTIVITAT 13. EL VIATGE DE L’AIGUA DVD(105). 17

ACTIVITAT 14.  ELS OCEANS(PPT) 18

ACTIVITAT 15. ELS CONTINENTS  .......................................................................18

ACTIVITAT 16. LES CAPES DE L’ATMOSFERA(PPT) 19

      ACTIVITAT DE SÍNTESI 20

 

TEMA 2. ORIENTACIÓ I  LOCALITZACIÓ………………………………….…...... 21

ACTIVITAT 1.VOCABULARI INICIAL ................................................................ 21

ACTIVITAT 2. ORIENTAR-SE A LA TERRA. ...................................................... 22

ACTIVITAT 3. LA REPRESENTACIÓ DE LA TERRA  ........................................ 24

ACTIVITAT 4.  GLOBUS TERRAQÜI ................................................................... 26

ACTIVITAT 5. LES COORDENADES GEOGRÀFIQUES .................................... 26

ACTIVITAT 6. LA REPRESENTACIÓ DE LA TERRA. ELS MAPES ................... 28

ACTIVITAT 7. LA REPRESENTACIÓ DE LA TERRA. ELS CROQUIS .............. 29

 

 

TEMA 3. ELS CONTINENTS RELLEU I RIUS. 30

ACTIVITAT 1.VOCABULARI INICIAL. 30

ACTIVITAT 2. LES FORMES DEL RELLEU …………………..…………….......... 31

ACTIVITAT 3. MERAVELLES DE LA NATURA. 33

ACTIVITAT 4. MAPES FÍSICS DELS CONTINENTS. 34

1. Mapa físic d'Europa. 34

2. Mapa físic d'Amèrica. 35

3.Mapa físic d'Àfrica. 36

4.Mapa físic d'Àsia. 37

5.Mapa físic d'Oceania. 38

6. Mapa físic d'Espanya. 39

7. Mapa físic de Catalunya. 40

8  Mapa del Vallès Oriental 41

ACTIVITAT DE SÍNTESI 42

 

TEMA 4. ELS CLIMES DEL MÓN I ELS SEUS PAISATGES. 43

ACTIVITAT 1.VOCABULARI INICIAL. 43

ACTIVITAT 2. ELS FACTORS DEL CLIMA.. 45

ACTIVITAT 3. ELS ELEMENTS  DEL CLIMA.. 46

ACTIVITAT 4. CLIMOGRAMES DEL MÓN.. 48

ACTIVITAT 5. QUADRE DE CLIMES. 50

ACTIVITAT 6. ELS DIFERENTS BIOMES DEL MÓN.. 52

ACTIVITAT 7. TREBALL COOPERATIU: ELS DIFERENTS BIOMES

DEL MÓN…………………………………………………………………………... 52

ACTIVITAT 8. ELS DIFERENTS BIOMES DEL MÓN. Recerca personal ............52

ACTIVITAT 9. EL CLIMA A ESPANYA…………………………………............... 53

ACTIVITAT 10. EL CLIMA DE LA NOSTRA COMARCA.. 53

ACTIVITAT 11. JOC FINAL. Vull ser aprovat..........................................................53

ACTIVITAT DE SÍNTESI 54

 


AVALUACIÓ

Per cada avaluació hi haurà  un mínim de dues proves (que contaran un 30 % de la nota). El 70 % restant es contarà a partir de l’elaboració d’un dossier de treball cooperatiu obligatori a confeccionar durant el curs (40%) junt a  l’actitud i participació a classe (30%). L’avaluació és contínua i per tant cal aprovar la darrera avaluació per aprovar el curs. L’actitud a classe compta una part important en la nota, així es pot aprovar els exàmens i suspendre l’assignatura. Cada trimestre s’haurà de presentar un dossier de classe. Si no es diu el contrari, els grups de treball seran de 3 persones.

MATERIAL DE CLASSE

No es farà servir llibre de text i en el seu lloc un dossier per cada crèdit.

Llibre  lectura: ROSEMARY SUTCLIFF(2000) “Vaixells negres davant Troia”. Ed. Vicens Vives. ISBN: 84-316-4293-9

 

Material: Atles del Món, Portadossiers per endreçar els treballs. Llibreta amb espiral de fulls amb quadres per enganxar les activitats.

PLANNING DE CURS

 

PRIMER

TRIMESTRE

SEGON

TRIMESTRE

TERCER TRIMESTRE

DOSSIER

MAPES FÍSICS DEL MÓN

CLIMOGRAMES I MAPA CLIMÀTIC

DOSSIER I-II

EXAMENS

MAPA FÍSIC CAT, ESP, EUROPA

DOS EXÀMENS SOBRE LA MATERIA

 

DOS EXÀMENS

EXAMEN TEST SOBRE LLIBRE DE LECTURA

WEBQUEST

UNA VERITAT INCOMODA

A LA RECERCA DEL FOC

 

GLADIATOR

DVD

108. LES MARAVELLES DEL MÓN

104-105. L’AIGUA

106. LES ESTACIONS

 

 

TREBALL COOPERATIU

DOSSIER INDIVIDUAL

WEBQUEST

DOSSIER INDIVIDUAL

WEBQUEST

TREBALL DEL LLIBRE DE LECTURA

DOSSIER INDIVIDUAL WEBQUEST

ALTRES

ÚS DE L’ATLES

LECTURA DE LLIBRE

IMAX

LECTURA DE LLIBRE

MHC

CALAFELL

 

CRÈDIT I

 
TEMA 1. EL SISTEMA SOLAR

I EL PLANETA TERRA

 

ACTIVITAT 1.VOCABULARI INICIAL

 

Cal escriure la definició dins el rectangle. Les definicions es poden trobar a l’atles (pàg. 8 i 9) com Univers, Galàxia, Astre, Planeta, satèl·lit, asteroides i estels.

També cal buscar com es diuen aquestes paraules en anglès.

 


UNIVERS

 

 
 

 

 

 

 


GALÀXIA

 

 
 

 

 

 

 


ASTRE

 

 
 

 

 

 

 


ÒRBITA

 

 
 

 

 

 

 


PLANETA

 

 
 

 

 

 

 


SATÈL·LIT

 

 
 

 

 

 


ESTEL

 

 
 

 

 

 


ASTEROIDE

 

 
 

 

 

 


QÜESTIONS.

  1. Quina diferència hi ha entre un planeta i un estel? ______________________________________________________________________________________________________________________________­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­_______________________________________________________________­­

 

  1. Quina diferència hi ha entre un planeta i un satèl·lit? _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

Fa 15.000 milions d’anys es va produir una gran explosió o Big Bang que es considera com l’origen de l’univers. Un núvol de pols i gas gegantí amb unes temperatures força elevades es va dispersar i va començar a refredar-s’hi. Fa 4600 milions d’anys, el refredament progressiu d’aquest núvol va originar els estels i els planetes.

 

Fa 4.000 milions d’anys l’escorça de la Terra es va començar a refredar. Els volcans amb les seves erupcions va formar l’atmosfera i  el vapor d’aigua. Llavors va començar la vida dins l’aigua.

 

ACTIVITAT 2. EL SOL I ELS PLANETES DEL SISTEMA SOLAR

http://www.xtec.net/%7Ermolins1/solar/cat/sistema.htm

 

QUADRE1. EL SISTEMA SOLAR

QÜESTIONS.

  1. Identifica el nom dels planetes en el quadre  superior.
  2. Què vol dir el nom de cada planeta? http://ca.wikipedia.org/wiki/Origen_dels_noms_dels_planetes

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

  1. Quina característica essencial presenta el nostre planeta que el diferència de la resta de planetes del sistema solar?

 

 

 

ACTIVITAT 3. QUADRE CONCEPTUAL

Completa el quadre conceptual sobre l’Univers amb les següents paraules:

 

Univers, Estrelles, Planetes, al voltant de les estrelles, Via Làctia, al voltant dels planetes, , Satèl·lit,  galàxies, Astres,  tenen llum pròpia

 

 

 

 

 

 


                                             és format per

 

 


                                               

 

                                   

     els més importants són

 

 

 

 

 

 


            tenen                                        giren                                     giren

 

 

                                              

 

 

 

 

S’agrupen en

 

 


                                              

                       

                                      

          La nostra s’anomena

 

 

                                                          


EL PLANETA TERRA

 
 



ACTIVITAT 4. VOCABULARI INICIAL

 


HEMISFERI

 

 
 

 

 


CONTINENT

 

 
 

 

 


REGIÓ

 

 
 

 

 


PAÍS / ESTAT

 

 
 

 

 


OCEÀ

 

 
 

 

 


MAR

 

 
 

 

 


ATMOSFERA

 

 
 

 

 



ACTIVITAT 5. LA TERRA

Marca l’equador. Acoloreix l’hemisferi nord i l’hemisferi sud i identifica el nom. Identifica l’eix de la terra.

 

-         Descriu la particularitat de l’eix de rotació de la terra.

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

ACTIVITAT 6. LA TERRA I ELS ALTRES PLANETES

La Terra és un planeta mitjà, hi ha quatre planetes més petits. Cal que mireu el quadre 1 i contesteu. Els quatre planetes més petits que la Terra són __________________ ______________________________________________________  i els quatre més grans______________________________________________________________

 


ACTIVITAT 7. LA TRANSLACIÓ, LA ROTACIÓ  I LA IL·LUMINACIÓ DE LA TERRA

Primer veurem l’atles a les pàgines 12 i 13 per entendre que és la translació, solsticis i equinoccis.

  • En què consisteix el moviment de la translació?

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

  • Quan dura el moviment de translació? ________________________________
  • En què consisteix el moviment de rotació de la terra?

____________________________________________________________________________________________________________________________________

  • Quina durada té aquest moviment? ______________________________________________________________

Si entrem a la pàgina web http://www.fourmilab.ch/cgi-bin/uncgi/Earth/action?opt=-p

Podem veure una part il·luminada de la terra i una altra fosca. Després del debat i possibles explicacions contesta les següents preguntes:

  • Per què la zona il·luminada no és regular i un hemisferi està més il·luminat que l’altre _________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
  • L’extensió il·luminada depèn de l’època de l’any? ______________________________________________________________________________________________________________________________
  • Completa l’esquema de la pàgina següent.
  • En quina posició (A o B) rep l’hemisferi Nord més llum solar?
  • Com creus que això afectarà a les temperatures en diferents èpoques de l’any? ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

      

 

ACTIVITAT 8. L’ESTRUCTURA I LES CAPES DE LA TERRA

 A la Terra  cal distingir  la seva estructura interna i la seva estructura externa. 

Consulta les pàgines següents i desprès completa els dibuixos situant amb colors diferents i amb la seva llegenda corresponent els següents elements:

Estructura interna: Nucli, Mantell, Escorça.

Estructura externa: Litosfera, Hidrosfera, Atmosfera, Biosfera

 

http://www.xtec.cat/recursos/socials/taller/unitat2/capes_int.htm

http://www.xtec.cat/recursos/socials/taller/unitat2/capes_ext.htm

 

                                               

                     

ACTIVITAT 9. LA LITOSFERA. LES PLAQUES TECTÒNIQUES

L’origen dels terratrèmols...

http://revista.consumer.es/web/es/imgs/terremotos.swf

http://usuarios.lycos.es/Cassany/fotos_tectonica/img013.jpg

http://usuarios.lycos.es/Cassany/tectoplaques.html

http://www.juntadeandalucia.es/averroes/manuales/tectonica_animada/tectonanim.htm

 

-         Què són les plaques tectòniques?

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

ACTIVITAT 10. RISCOS NATURALS. Treball cooperatiu.

Terratrèmols

http://www.elmundo.es/elmundo/2003/graficos/jun/s2/terremotos.html

http://news.bbc.co.uk/hi/spanish/specials/newsid_4327000/4327876.stm

http://www.nationalgeographic.com/forcesofnature/interactive/index.html

http://es.geocities.com/cienciesterra/tema5/animacions/terre9.swf

 

Volcans:

http://news.bbc.co.uk/hi/spanish/specials/newsid_4784000/4784149.stm

http://www.argentinamatch.com/portal/modules/article/view.article.php/article=106

http://www.xtec.cat/centres/a8019411/volcans/index.htm

http://www.nationalgeographic.com/forcesofnature/interactive/index.html

 

Huracans,

http://news.bbc.co.uk/hi/spanish/international/newsid_4298000/4298178.stm

http://www.consumer.es/web/es/medio_ambiente/naturaleza/2006/08/09/154576.php

http://www.nationalgeographic.com/forcesofnature/interactive/index.html

http://external.cache.el-mundo.net/elmundo/2003/graficos/jun/s2/huracan.swf

 

Tornados:

http://www.nationalgeographic.com/forcesofnature/interactive/index.html

http://es.wikipedia.org/wiki/Tornado

http://www.baluart.net/videos/categoria/tornados

http://www.elmundo.es/elmundo/2002/graficos/nov/s2/tornados.html

 

Tsunamis
http://www.theage.com.au/tsunamiflash/

http://ca.wikipedia.org/wiki/Tsunami_de_l%27Oce%C3%A0_%C3%8Dndic

http://estaticos.elmundo.es/fotografia/2004/12/maremotos_especial/graficos/maremoto.swf

http://www.consumer.es/web/es/medio_ambiente/naturaleza/2005/01/11/140181.php

 

Investigueu: Què són; perquè es produeixen; on es produeixen principalment; enumereu alguns dels més importants dels darrers anys; destaqueu efectes o conseqüències; Indiqueu mesures per evitar el risc o la gravetat del seu impacte.

Exposició oral de 5 minuts. Acompanyada de l’ús correcte d’imatges i animacions.


ACTIVITAT 11. RISCOS NATURALS. Apunts

Preneu apunts de l­exposició de cada un dels riscos seguint un ordre o pauta.

-         Definició del risc natural

-         Explicació causal

-         Localització geogràfica. Citar exemples.

-         Efectes o conseqüències

-         Mesures per minimitzar el risc.

 

 
Afegiu el resultat del vostre treball en un annex al dossier (Annex 1)
ACTIVITAT 12. SUPERFÍCIE DELS OCEANS I DELS CONTINENTS

Has de fer una gràfica de barres amb la superfície dels diferents oceans i continents. Ordena cada superfície  de major a menor.

Cuadro de texto: PACÍFIC 180.000.000 km ²
ATLÀNTIC 108. 000.000  km ²
ÍNDIC 76.000.000 km ²
OCEANIA: 8 945. 712 km2
ÀFRICA: 30.347. 400 km2
ANTÀRTIDA: 14. 000. 000 km2
AMÈRICA: 39 937 064 km2
EUROPA: 10.530.751 km², 
ÀSIA :44 624 883 km2,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
Gràfica de barres

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


ACTIVITAT 13. LA HIDROSFERA.  EL VIATGE DE L’AIGUA DVD(105).

 Tot veient el DVD contesta les següents preguntes

1.               Què fa de l’aigua un element tant especial ________________________________________________________________________

________________________________________________________________________

2.               Quin és l’origen de l’aigua del nostre planeta  ________________________________________________________________________

________________________________________________________________________

________________________________________________________________________

 

3.                  Què és el cicle tancat de l’aigua?

________________________________________________________________________

________________________________________________________________________

________________________________________________________________________

 

4.               Quina importància té l’Amazones vers l’aigua? ________________________________________________________________________

________________________________________________________________________

 

5.               Qui ocupa més superfície, el desert càlid o el fred ? Apunta els percentatges. ________________________________________________________________________

________________________________________________________________________

 

6.               Quin efecte té la ralentització del cicle natural de l’aigua ? ________________________________________________________________________

________________________________________________________________________

 

7.                  Quin efecte pot tenir el canvi climàtic sobre els pols?  

 

 

 

 

ACTIVITAT 14.  ELS OCEANS(PPT)

Cal que dibuixeu en un mapamundi els diferents  oceans, amb un color diferent. Els darrers en pintar-se han de ser els glacials. Cal entrar aquí. Després fes la llegenda

http://www.educared.net/primerasnoticias/mapa/mundi.htm

 


  

ACTIVITAT 15. ELS CONTINENTS

Cal que dibuixeu en un mapamundi els diferents  continents, amb un color diferent. Cal entrar aquí. Després fes la llegenda.

ACTIVITAT 16. LES CAPES DE L’ATMOSFERA(PPT)

Veient aquestes  imatges,  i consultant l’atles a la pàgina 22, heu de copiar les diferents capes de l’atmosfera en el rectangle del full del costat  .

-         Esbrina quina és la capa fonamental per a la vida a la terra. Argumenta el motiu.

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



ACTIVITAT DE SÍNTESI

 

Has d’omplir aquest mapa conceptual amb aquestes paraules: estrelles, la terra, nucli, translació, planetes, cossos celestes, satèl·lits, la lluna, el sol, rotació, escorça, litosfera, hidrosfera, terrestres, biosfera, mantell, el sistema solar, gasosos, atmosfera, aquàtic,

 

 

 


                                   Està format per

 

 

 

 


                                   Que podem classificar en

 

 

 

 

 


Què són cossos celestes                                                                el satèl·lit de la terra és

 

 
Lluminosos com

 

 

 

 


el Sol i nou planetes formen el

 

 

 

 


un dels planetes del sistema solar és

 

 
 

 

 

 

 


Que té com la resta de             distingim                      està formada per

ESPAIS

-

 

 

-

 

 

-

 

ZONES EXTERIORS

-

-

-

-

CAPES INTERIORS

-

-

-

 

 

 

 

 

 

 
planetes dos moviments

 

 

 

 

 

 

 

TEMA 2. ORIENTACIÓ I

 
 LOCALITZACIÓ

ACTIVITAT 1.VOCABULARI INICIAL.

PUNTS CARDINALS

 

 
 

 

 


ORIENTACIÓ

 

 
 

 

 


LOCALITZACIÓ

 

 
 

 

 


MAPA

 

 
 

 

 


PARAL·LEL

 

 
 

 

 


MERIDIÀ

 

 
 

 

 


LATITUD

 

 
 

 

 


LONGITUD

 

 
 



ACTIVITAT 2. ORIENTAR-SE A LA TERRA.

http://www.xtec.cat/recursos/socials/taller/unitat3/menu.htm

 

-         Per què és necessari saber orientar-se?

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

Per situar-nos i orientar-nos ens calen punts de referència fixos. Els punts cardinals són Quatre punts de referència que fem servir per orientar-nos i situar-nos amb precisió.

 

ELS PUNTS CARDINALS

 

 

N ORD

SEPTENTRIONAL

 

 

MERIDIONAL

 

 

ORIENTAL

LLEVANT

 

OCCIDENTAL

 

Practica

SISTEMES D’ORIENTACIÓ:

-         El SOL: la diferent posició del sol en diferents moments del dia ens permet orientar-nos amb precisió.

·        per on surt el sol al matí? _________________________________________

·        Per on es pon el sol al capvespre?___________________________________

·        Omple el dibuix de indicant els punts cardinal al costat       de cada fletxa.

·        I al migdia? On trobem el sol?______________________________________

Busca el significat de

 

Llevant

_______________________________________________________________________

 

Ponent

_______________________________________________________________________

 

Septentrional

_______________________________________________________________________

 

Meridional

_______________________________________________________________________

 

Aquest quatre punts són oposats dos a dos: el nord és oposat al sud, i l’est és oposat a l’oest.

 

-         Quina importància té això per orientar-nos?

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________

- ALTRES SISTEMES D’ORIENTACIÓ NATURAL

- Explica altres sistemes d’orientació a partir de la natura.

 

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

-         LA BRÚIXOLA: és l’aparell que ens permet orientar-nos de dia, de nit, faci sol, estigui ennuvolat,... Consta d’una agulla la part imantada de la qual assenyala sempre el Nord. Atén a l’animació sobre la brúixola i contesta el qüestionari.

http://www.edu365.cat/primaria/muds/socials/orientacio1/index.htm#

·        Des del teu seient, i usant la brúixola, digues en quina direcció (N, S, E, O, NE, NO, SE, SO) es troba la porta de la classe?

 

·        I la taula del profe?

 

·        En els mapes on es situen (DALT, BAIX, DRETA, ESQUERRA) els 4 punts cardinals?

 

·        Què s’ha de fer a l’hora d’utilitzar un mapa per saber quina és l’orientació real dels llocs que s’hi representen?

 

·        Treball cooperatiu i pràctic: (Annex 2) Sobre un mapa local descriviu el camí des de Cardedeu fins qualsevol lloc destacat de les rodalies, utilitzant els punts cardinals.

ACTIVITAT 3. LA REPRESENTACIÓ DE LA TERRA.

Només hi ha dos possibles formes de representar la terra:

http://www.xtec.cat/recursos/socials/taller/unitat3/projeccions.htm

 
Posa’ls-hi nom i explica-les breument

-         ____________________________________________

_______________________________________________

_______________________________________________

 

-        

 
____________________________________________

_______________________________________________

_______________________________________________

 

-         De totes dues, quina és la representació més exacta de la terra?

__________________________________________________________________

 

 

-         Quina és la més útil?

__________________________________________________________________

 

 

ACTIVITAT 4. LA REPRESENTACIÓ DE LA TERRA. El GLOBUS TERRAQÜI

Per poder localitzar amb exactitud qualsevol punt en l’esfera terrestre els homes hem creat unes línies imaginàries que envolten la terra com si fos una xarxa: els paral·lels i els meridians. http://www.edu365.cat/primaria/muds/socials/onsoc/imatges/parmer.swf

 

Marca l’equador. Identifica els paral·lels. Identifica els Meridians. Identifica l’eix de la terra

 

-         Són iguals tots els paral·lels? Per què?

 

 

 

 

-         Són iguals tots els meridians? Per què?

__________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 - Identifica en aquest planisferi l’equador, un paral·lel i un Meridià.

 

 

A més de l’equador existeixen altres paral·lel amb nom propi:

- Tròpic de Càncer, Tròpic de Capricorn, Cercle Polar Àrtic, Cercle Polar Antàrtic.

A més, hi ha un meridià que s’utilitza com a referència o meridià 0, el meridià de Greenwich. Localitza’ls als dos planisferis de sota.

                                                           

http://www.edu365.cat/primaria/muds/socials/onsoc/imatges/parfam.swf


ACTIVITAT 5. LES COORDENADES GEOGRÀFIQUES. LATITUD I LONGITUD

 

Consulta les següents webs:

https://www.igm.cl/usarcarta.html

http://www.enc.es/aulavirtual/0_visita_PER/PER_CD/Contenidos/imag_intera/navegacion/01lat_lon/lat_long1.html

http://www.edu365.cat/primaria/muds/socials/onsoc/imatges/ladlon.swf

http://www.xtec.cat/recursos/socials/taller/unitat3/coordenades.htm

 

Què és la latitud?

 

 

Què és la longitud?

 

 

Com es mesuren?

 

 

Si per cada grau hi hagués un paral·lel. Quants paral·lels hi hauria al Nord de l’equador?

 

 

Si per cada grau hi hagués un paral·lel. Quants paral·lels hi hauria al Sudde l’equador?

 

 

Si per cada grau hi hagués un meridià. Quants paral·lels hi hauria a l’est del meridià de Greewich? I a l’Oest?

 

 

Qualsevol punt de la terra el podem localitzar a partir de les seves coordenades geogràfiques (latitud i longitud). Per saber les coordenades exactes de qualsevol punt de la terra pots consultar la web següent.

http://www.astrored.org/efemerides/longitud_y_latitud/

 

Aquí pots consultar algunes webs amb exercicis d’aplicació de la localització geogràfica. 

http://www.edu365.cat/primaria/muds/socials/onsoc/avalua/exercici.swf

http://www.edu365.cat/primaria/muds/socials/onsoc/practica/vaixells.swf

http://www.k12science.org/ciberaprendiz/latylong/actividades/act_hemisf.htm

http://www.k12science.org/ciberaprendiz/latylong/actividades/act_latylong.htm

 

-         Cerca a l’Atles:

1 país amb latitud nord

1 país amb latitud sud

1 país amb longitud oest

1 país amb longitud est

1 país amb latitud nord i longitud oest

1 país amb latitud nord i longitud est

1 país amb latitud sud i longitud oest

1 país amb latitud sud i longitud est

 

 

De quin país o oceà es tracta els següents punts:

-         20º  Nord, 80º est

-         40ª Nord, 100º oest

-         20 º sud, 120ºest

-         40º sud, 140º oest

 

Digues tres països que estiguin situats

-         al paral·lel 40 de l’hemisferi Nord

-         al meridià 120 oest

 

Busca les coordenades de dos països exòtics que t’agradaria visitar:

 

- País A:

 

- País B:

Busca les coordenades de:

-         Quito,

-         Pequin (Beijin)

-         El caire


ACTIVITAT 6. LA REPRESENTACIÓ DE LA TERRA. ELS MAPES

Els mapes són representacions planes de la terra (planisferi) o d’una part de la terra (mapes i plànols). Com es impossible representar amb exactitud una esfera sobre una superfície plana  els cartògrafs han ideat diversos sistemes o projeccions geogràfiques. Les més importants de les quals són:

 

La projecció de Mercator                                                          Comentari

 

La projecció de Peters.

 

- Quina representa amb exactitud la forma i el contorn dels  continents?

 ______________________________________________________________

- Quina representa amb molta exactitud la dimensió i proporcions reals dels continents?

_______________________________________________________________________

- quin creus que representa molt més grans del que realment són els països més rics de la terra (Europa i EUA)  _____________________________________________________

-Quin creus que destaca més el volum dels països més pobres del món (Àfrica i sud d’Àsia) ________________________________________________________________

Els mapes també varien en funció del punt de vista dels qui els elaboren.

Observa els següents quatre mapes


 Hi ha diferents tipus de mapes. Consulta la web i identifica els següents mapes i posa’ls-hi nom.  http://www.xtec.cat/recursos/socials/taller/unitat3/tipus.htm

 

  

 

 

     

 

 


ACTIVITAT 7. LA REPRESENTACIÓ DE LA TERRA. ELS CROQUIS

Sovint recorrem als croquis per a representar parts de la terra, especialment quan ens referim a espais més pròxims o locals.

- Dibuixa un croquis  de Cardedeu a partir del mapa original.

- Dibuixa un croquis del camí des de casa teva fins a l’IES

Afegeix l’activitat a l’Annex 3.

 

 

 
TEMA 3. ELS CONTINENTS

 RELLEU I RIUS

 

ACTIVITAT 1.VOCABULARI INICIAL.

Cal escriure la definició dins el rectangle.

SERRALADA

 

 
 

 

 

 


VALL

 

 
 

 

 

 


DELTA

 

 
 

 

 

 


FOSSA MARINA

 

 
 

 

 

 


TERRATRÈMOL

 

 
 

 

 

 


AFLUENT

 

 

 


 

 
CONGOST

 

ARXIPELAG

 


ARXIPELAG

 

 
 

 

 

 


INLANDSIS

 

 
 

 

 


BANQUISA

 

 
 

 

 

 


PENÍNSULA

 

 
 

 

 


ACTIVITAT 2. LES FORMES DEL RELLEU.

- Identifica en la il·lustració següent  a quin número correspon cada una de les següents formes de relleu

Muntanya_____          Serralada______         Massís________         Cingle________

Plana_________         Altiplà________          Cap__________         Golf_________

Península______         Istme_________         Badia_________

http://chopo.pntic.mec.es/~ajimen18/GEOGRAFIA3/index.html

http://ares.cnice.mec.es/geografia/interfazBase.html



ACTIVITAT 3. MERAVELLES DE LA NATURA. D108

Tot veient el dvd contesta les següents preguntes

  1. AL DOCUMENTAL ES FA UN REPÀS PER DIFERENTS INDRETS DEL MÓN I PER CONTINENTS. POSA DARRERA DE CADA CONTINTENT EN QUIN LLOC APAREIX DEL RELAT

EUROPA.........   AMÈRICA.........ÀFRICA..........

ÀSIA.........OCEANIA........ANTÀRTIDA.......

 

2.      APUNTA 5  LLOCS PER CADA CONTINENT:

EUROPA:_______________________________________________________________________________________________________________________

AMÈRICA:__________________________________________________________________________________________________________________________

ÀFRICA____________________________________________________________________________________________________________________________

ÀSIA_______________________________________________________________________________________________________________________________

OCEANIA___________________________________________________________________________________________________________________________

ANTÀRTIDA______________________________________________________

  1. QUIN ÉS EL CANÓ FLUVIAL MÉS GRAN DEL MÓN? _______________
  2. QUINES SÓN LES CASCADES MÉS ALTES DEL MÓN? ______________
  3. QUINA ÉS LA SERRALADA MÉS LLARGA DEL  MÓN? _______________________________________________________________
  4. QUIN FENÒMEN ES POT VEURE A ABISCO? _______________________________________________________________
  5. A TALBOT BAY ES POT VEURE UNES MAREES IMPRESSIONANTS, FINS QUANTS METRES PUJA EL NIVELL DE L’AIGUA ___________
  6. ON ES TROBEN LES MAJORS RESERVES D’AIGUA DOLÇA DEL PLANETA? ___________________________________________________
  7. Cerca 6 imatges de paisatges naturals meravelloses del món i afegeix-les al dossier  (Annex 4) acompanyades  d’un breu comentari que ha d’incloure el nom del lloc, la localització geogràfica i el motiu perquè les consideres una meravella.

 


ACTIVITAT 4. MAPES FÍSICS DELS CONTINENTS

Per tal de començar a estudiar cada continent començarem visitant aquestes pàgines i intentant omplir cada mapa del llistat inferior

http://www.sheppardsoftware.com/World_Continents.htm

http://ares.cnice.mec.es/geografia/interfazBase.html

Després i amb l’ajut de l’atlas completarem cada mapa.  (Annex 5)

Cal fer els mapes següents. Els rius s’ha de resseguir i pintar de blau, les muntanyes de marró

1. Mapa físic d'Europa.

http://gradualmap.com/imatges/veure/cartfisi/1c.jpg

http://es.wikipedia.org/wiki/Europa

 

Hidrografia. Mars: Bàltic, del Nord, Tirrè, Adriàtic, Egeu, jònic, Negre i Caspi. Rius: Vístula, Oder, Elba, Rin, Sena, Loira, Ròdan o Roine, Po, Danubi, Volga, Ural, Don.
Relleu. Península de Bretanya, Massís Central Francès, Càrpats, Urals, Alps, Apenins,  Balcans. Mont Blanc

 

FORMA DEL CONTINENT:

 

 

RIUS MÉS IMPORTANTS:

 

 

 

CIMS I SERRALADES MÉS IMPORTANTS:

 

 

 

RELLEU MITJÀ:

 
COMENTARI SOBRE EL MAPA

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


2. Mapa físic d'Amèrica

 

http://guiadelmundo.com/continentes/south_america/mapa_fisico.html

http://go.hrw.com/atlas/span_htm/namerica.htm

http://es.wikipedia.org/wiki/Am%C3%A9rica

 

Hidrografia. Badia d'Hudson, Terranova, Golf de Mèxic. Rius: Mississipí, Missouri, Bravo o Grande , Mackenzie, Grans Llacs . Istme de Panamà. Grans Antilles. Orinoco, Amazones, Paranà. Illes Malvines. Estret de Magallanes.

Relleu. Penínsules: Labrador, Alaska, Califòrnia, Florida, Yucatán. Apalatxes, Rocalloses, Andes, Pampa, Gran Chaco, Aconcagua. Altiplà Brasiler, Mato Grosso. Mont MacKinley

 

COMENTARI SOBRE EL MAPA

FORMA DEL CONTINENT:

 

 

RIUS MÉS IMPORTANTS:

 

 

 

 

 

CIMS I SERRALADES MÉS IMPORTANTS:

 

 

 

 

 

 

 

RELLEU MITJÀ:

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



3.Mapa físic d'Àfrica.

http://www.viajeros.com/mapas/mapa_de_africa_fisico.html

 

http://es.wikipedia.org/wiki/%C3%81frica#Geograf.C3.ADa

 

Hidrografia. Rius: Senegal, Níger, Zambesi, Congo, Orange,  Llac Nyasa o Malawi,  Victòria, Nil i Mar Roig. Madagascar, Canàries. Golfs de Guinea, Sirte, Benguela. Cap de Bona Esperança.

Relleu. Atles, Draken, Ruwenzori, Mont Kenya,  Mont Kilimanjaro, Península de Somàlia. Desert del Sàhara i del Namíb.

 

COMENTARI SOBRE EL MAPA

FORMA DEL CONTINENT:

 

 

RIUS MÉS IMPORTANTS:

 

 

 

 

 

CIMS I SERRALADES MÉS IMPORTANTS:

 

 

 

 

 

 

 

RELLEU MITJÀ:

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



4.Mapa físic d'Àsia.

http://www.socialesweb.com/mapas/asiafisico.jpg

 

http://es.wikipedia.org/wiki/Asia

 

Hidrografia. Rius: Ienissei, Groc, Blau, Amur, Mekong, Ganges, Indo, Tigris i Eufrates. Mars : Okhotsk, Groc, Aral, Baikal, . Illes: Sakhalin, Formosa, Sri Lanka, Honshu, Shikoku, Kiushu, Hokkaido, Sumatra i Java. Golfs de Tonkin, Siam, Bengala, Pèrsic. Estret de Bering.


Relleu. Planura de Sibèria Occidental, Altiplà de Sibèria Central, Altiplà del Tibet, Altiplà de l’Iran, Himàlaia, Pamir, Tauro, Zagros, Caucas, Hindukush, Manxúria, Gobi, Corea, Kamtxatka. Everest, Elbrús.

 

COMENTARI SOBRE EL MAPA

FORMA DEL CONTINENT:

 

 

RIUS MÉS IMPORTANTS:

 

 

 

 

 

 

 

 

CIMS I SERRALADES MÉS IMPORTANTS:

 

 

 

 

 

 

 

RELLEU MITJÀ:

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 



5.Mapa físic d'Oceania.

http://www.socialesweb.com/mapas/australia%20fisico.jpg

 

http://es.wikipedia.org/wiki/Ocean%C3%ADa

 

Austràlia, Nova Zelanda, Nova Guinea, Tasmània, Gran Badia Australiana, Desert de Gibson, Desert Victòria, Gran Serralada Divisòria, Riu Murray i Riu Darling. Mont Kosciusko, Mont Puncak Jaya.

 

COMENTARI SOBRE EL MAPA

FORMA DEL CONTINENT:

 

 

RIUS MÉS IMPORTANTS:

 

 

 

 

 

 

 

 

CIMS I SERRALADES MÉS IMPORTANTS:

 

 

 

 

 

 

 

RELLEU MITJÀ

 
 

 

 

 

 

 

 

 



6. Mapa físic d'Espanya.

http://www.wellesley.edu/Spanish/SPAN272/restricted/Esp.f%2592sica.html

http://es.wikipedia.org/wiki/Espa%C3%B1a

 

Relleu. SERRALADES: Cantàbrica, Massís Galaic, Pirineus, Sistema Ibèric, Sistema Central, Serra Morena, Serra Nevada,  Monts de Toledo, Mulhacen i Aneto.

Hidrografia. COSTA. Golfs de Biscaia, Lleó, Cadis, València. Caps de Creus, La Nau, Gata, Tarifa, San Vicent, Roca, Fisterra, Peñas. Estret de Gibraltar, mar d'Alboran, Delta de l'Ebre,.

RIUS: Ebre, Gàllego, Cinca, Túria, Xúquer, Cabriol i Segura. Miño, Sil, Duero,  Tajo, Guadiana, Nalón, Navia,  Guadalquivir, 

 

COMENTARI SOBRE EL MAPA

FORMA:

 

 

RIUS MÉS IMPORTANTS:

 

 

 

 

 

 

 

 

CIMS I SERRALADES MÉS IMPORTANTS:

 

 

 

 

 

 

 

RELLEU MITJÀ

 
 



7. Mapa físic de Catalunya.

http://www.xtec.es/~aguiu1/socials/index.htm

http://es.wikipedia.org/wiki/Catalu%C3%B1a

RIUS: Muga, Fluvià, Ter, Tordera, Besòs, Llobregat, Cardener, Anoia, Foix, Gaià, Francolí, Ebre, Valira, Segre, Noguera Pallaresa, Noguera Ribagorçana i Garona.
CIMS:  Puigsacalm, Montseny, La Mola, Montserrat, Prades, Montsant, El Port, Montsec, Boumort, Cadí, Pica d'Estats, Comaloforno.

 

COMENTARI SOBRE EL MAPA

 

FORMA:

 

 

RIUS MÉS IMPORTANTS:

 

 

 

 

 

 

 

 

CIMS I SERRALADES MÉS IMPORTANTS:

 

 

 

 

 

 

 

RELLEU MITJÀ

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



8  Mapa del Vallès Oriental

 

 

Abans de començar apunta tot el que sàpigues de la comarca i que pots buscar a l’Atles:

 

- Muntanyes i serralades: ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Rius i rieres ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

municipis (hi ha 43). Apunta els deu més importants

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

comarca del Vallès Oriental

 

geografia Comarcal de Catalunya

 

Veurem dades de caràcter general sobre el Vallès Oriental. Entrarem en el Consell  Comarcal i veurem quines són les principals muntanyes, rius i municipis del Vallès Oriental.

 

I Cardedeu, com és el seu relleu? Hi ha rius o rieres? _______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

Cardedeu

 

 

Escut de l'ens
 ACTIVITAT DE SÍNTESI

 

Has de completar aquest quadre

 

 

RIUS IMPORTANTS

SERRALADES I CIMS

FORMA

EUROPA

 

 

 

 

 

 

 

ÀSIA

 

 

 

 

 

 

 

ÀFRICA

 

 

 

 

 

 

 

AMÈRICA

 

 

 

 

 

 

 

OCEANIA

 

 

 

 

 

 

 

ESPANYA

 

 

 

 

 

 

 

CATALUNYA

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VALLÈS ORIENTAL

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

TEMA 4. ELS CLIMES DEL MÓN I ELS SEUS

 
PAISATGES

ACTIVITAT 1.VOCABULARI INICIAL.

Cal escriure la definició dins el rectangle.

 

LATITUD

 

 
 

 

 

 


INCIDÈNCIA DELS RAIGS DEL SOL

 

 
 

 

 

 


ALTITUD

 

 
 

 

 

 


CORRENT MARINA

 

 
 

 

 

 


EVAPORACIÓ

 

 
 

 

 

 

 


CONDENSACIÓ I PRECIPITACIÓ

 

 
 

 

 

 


SELVA

 

 
 

 

 

 


DESERT

 

 
 

 

 

 


SABANA

 

 
 

 

 

 


BOSC CADUCIFOLI

 

 
 

 

 


PRADERIA

 

 
 

 

 

 


TAIGÀ

 

 
 

 

 

 


ESTEPA

 

 
 

 

 


TUNDRA

 

 
 

 

 


VEGETACIÓ ALPINA

 

 
 

 

 

 


ACTIVITAT 2. ELS FACTORS DEL CLIMA

Després de veure les pàgines web

 http://ares.cnice.mec.es/geografia/inicio.php

http://www.edu365.cat/primaria/muds/socials/tempsclima/clima2.htm#

Analitza els 3 principals factors del clima d’un lloc. (treball cooperatiu)

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Identifica cada una de les imatges amb un factor del clima i fes-ne una breu explicació.

                      

 

 

 

 

             

 

 

-         Quin lloc tindrà un clima més fred i per què?

o       El centre de la gran plana europea o el Congo

______________________________________________________________________________________________________________________________

 

o       Les muntanyes Kunlun d’Àsia o la Conca del Mississipi

______________________________________________________________________________________________________________________________

 

- Quin lloc tindrà un clima més fred a l’hivern?

o       La costa del Japó o l’interior de Siberia.

______________________________________________________________________________________________________________________________

 


ACTIVITAT 3. ELS ELEMENTS  DEL CLIMA

Després de veure les pàgines web

 http://ares.cnice.mec.es/geografia/inicio.php

http://www.edu365.cat/primaria/muds/socials/tempsclima/clima3.htm

 

analitza els principals elements que caracteritzen el clima d’un lloc (treball cooperatiu)

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



ACTIVITAT 4. CLIMOGRAMES DEL MÓN

Elaborarem el climograma d’Omaha i cada parella elaborarà un cadascun diferent en paper mil·limetrat. Cada centrímetre equival a 5 graus i a 10 litres. (Annex 6)

 

 

 

ESTACIÓ

ESTANY

GENTO

BARCE

LONA

VIELLA

NORILSK

LAGOS

UAGUA

DUGU

OMAHA

ALEXAN

DRIA

CHONG

QUING

COORDENADES

 

GENER

--3,6

10,1

2,9

-36,5

25,7

23,7

-5,8

14

9

FEBRER

-3,6

10,8

3,4

-38

26,2

24,2

-4,3

14,5

10

MARÇ

-1,5

12,1

6,1

-34,4

26,4

29,6

- 2,,7

16,1

14,5

ABRIL

0,9

13,9

8

-21,7

26,6

31,4

1,7

18,4

20

MAIG

4,7

17,1

11,8

-9,6

26

30,4

16,9

21

23,5

JUNY

9,3

20,6

15,1

0

25,2

27,3

22,2

23,8

26,5

JULIOL

12,6

24

17,6

4,9

24,5

25,9

25

25,7

28,5

AGOST

11,8

23,9

17,4

3,5

24,4

25,4

23,8

26,2

30

SETEMBRE

8,9

21,7

14,9

0,3

25,1

26,3

19

25,1

25

OCTUBRE

4,4

17,9

10,7

-14,7

25,1

27,3

12,2

23,4

20

NOVEMBRE

0,2

13,7

6

-26,9

25,8

27

3,6

19,8

14

DESEMBRE

-2,7

11,1

3

-33,5

26

24

-2,7

16,1

10

MITJANA

 

 

 

 

 

 

 

 

 

OSCIL·LACIÓ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

GENER

71,3

40

64

3

66

0

17

54

18

FEBRER

74

36,2

54,5

2

166

0

23

33

23

MARÇ

102,1

36,3

68,9

0

255

2

34

14

33

ABRIL

98,3

50,6

79,7

1

219

46

71

3

102

MAIG

139,9

53,5

93,5

5

432

63

102

1

135

JUNY

133,1

36,4

82,6

11

472

115

120

0

170

JULIOL

83,5

20,9

65,8

7

256

157

101

0

135

AGOST

116,9

51,6

71,,8

35

235

270

81

0

112

SETEMBRE

140,2

61

77

11

490

128

76

1

147

OCTUBRE

135,8

86,7

74,4

2

628

132

59

6

117

NOVEMBRE

123,8

66,2

89,4

3

270

1

28

35

51

DESEMBRE

89,4

41,5

97,1

5

166

0

23

66

23

TOTAL PLUGES

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

DE CADA ESTACIÓ METEREOLÒGICA CAL TROBAR LES COORDENADES AMB L’AJUT DE L’ATLES. EL TOTAL DE PLUGES, LA MITJANA DE TEMPERATURES I L’OSCIL·LACIÓ TÈRMICA. UNA VEGADA FET AIXÒ CALDRÀ FER UN CLIMOGRAMA PER CADA ESTACIÓ. CADA PARELLA FA UN CLIMOGRAMA GENERAL (OMAHA) I UN DE DIFERENT

 

Elabora un comentari del teu climograma seguint la pauta del web: (Annex 7) http://personal.telefonica.terra.es/web/herodoto/CLIMOGRAMA/comentaclimograma1.htm

 

- Per elaborar climogrames a internet:

http://www.edugaliza.org/dsc/flash/climore.html


 

Observa atentament i digues si les frases són V (verdaderes) o F (falses):

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


                                        Ciutat 1                                                  Ciutat 2              

 

 

 
 


1.      Les barres representen les temperatures. 

2.     

 

 
La línia representa l'evolució de les temperatures. 

3.     

 

 
Al mes d'octubre les precipitacions en la ciutat 1 van ser inferiors als 100 mm.   

4.     

 

 

 

 
La  temperatura mitjana del mes d'agost en la ciutat 2 va ser suau, no va arribar als 20ºC.  

5.     

 

 
La ciutat 1 es veu que té un clima  més sec que  la  ciutat 2. 

6.      Fa més calor a la ciutat 2 que a la ciutat 1.    

7.     

 

 
Cap d'aquestes ciutats tenen un clima càlid tot l'any.

 


ACTIVITAT 5. QUADRE DE CLIMES

 

CLIMES

TRETS I LOCALITZACIÓ

PLUGES mm

TMº

 

OTº

VEGETACIÓ

EQUATORIAL

5ºN-5ºS

GRANS RIUS

CIT

>2000

DIARI

>25

0-3

SELVA

TROPICAL

INTERTRÒPIC

MONSÓ

500-2000

>25

3-10

SABANA

SAHEL

DESÈRTIC

CINYELL D’ALTES PRESSIONS

CORRENTS FREDES

<250

>20

>10

DIA

XEROFIL.LA

OUED

MEDITERRANI

FAÇ.OCCIDENTAL

PLUGES TARDOR

SEQUERA ESTIU

<1000

RIERES

>15

SUBT

<20

ALZINAR

GARRIGA

ESTEPA

OCEÀNIC

FAÇ.OCCIDENT.

PLUG.REGULARS

>800

9-15

<15

CADUCIFOLI

LANDES

CONTINENTAL

INT.CONTINENT

ESTIU PLUJÓS

CORRENTS FRE.

<1000

<10

>20

TAIGA

PRADERIA

ESTEPA

XINES

FAÇ.ORIENTAL

MESCLA CORR.

>800

10-20

>20

CADUCIFO.

CONÍFERES

TROPICAL

MUNTANYA

1º/160 MTS

POLAR/TRÒPIC

VARIAT

OROGR.

<10

>15

ESTATGES

DESGEL

POLAR

NIT/DIA POLAR

<250

ESTIU

<0

>30

TUNDRA

 

Dels climogrames fets a l’activitat 4 cadascun correspon a un tipus de clima. Heu de posar a sota de cada clima el climograma adient. També cal omplir el full següent de climes amb els colors diferents per cada tipus de clima



ACTIVITAT 6. ELS DIFERENTS BIOMES DEL MÓN

 

Visitarem la pàgina web http://ares.cnice.mec.es/geografia/interfazBase.html

I analitzarem els diferents climes  del  món

 

OMPLE ELS BUITS

 

Zones climàtiques

Climes

Exemples

Zona freda

Muntanya

 

Polar

 

 

Zona temperada

Mediterrani

Catalunya, Marroc

Oceànic

 

Continental

 

 

Zona càlida

Equatorial

 

Tropical humit

 

Tropical Sec

 

Desèrtic

 

ACTIVITAT 7. TREBALL COOPERATIU: ELS DIFERENTS BIOMES DEL MÓN

-         Cada grup realitzarà un treball d’investigació sobre un bioma o clima. (Annex 8)

o       Localització geogràfica (mapa)

o        Característiques del clima

o        Característiques de la hidrografia i rius més importants

o        Característiques de la vegetació

o        Imatges dels diferents espais naturals dels diferents continents destacant les diferències

o        Influència del medi natural sobre els grups humans natius

 

-         El treball es presentarà oralment davant els companys en un màxim de 10 minuts. Haurà d’anar acompanyat d’un mural o d’un powerpoint amb imatges significatives destacades i comentades

ACTIVITAT 8. ELS DIFERENTS BIOMES DEL MÓN. Recerca personal

- Cadascú haurà de realitzar un dossier de fotografies de paisatges corresponents a diferents climes i fer-ne un comentari personal. (Annex 9)

 

ACTIVITAT 9. EL CLIMA A ESPANYA

http://w3.cnice.mec.es/eos/MaterialesEducativos/mem2002/mapa/geografico/tem4/inicial.htm

 

Consulta la web i fes les activitats finals a internet.

 

 

 ACTIVITAT 10. EL CLIMA DE LA NOSTRA COMARCA

 

Entrarem a la Hiperenciclopèdia i contestarem:

 

1. quin clima té la nostra comarca? _____________________________________________________________________

2. Per  ser una comarca plana envoltada de muntanyes afavoreix un fenomen particular, Quin? _____________________________________________________________________

3. Quants litres plou de mitjana? _______________________________________

 

ACTIVITAT 11. JOC FINAL. Vull ser aprovat.

Joc inspirat en el “quiero ser millonario”. Activitat de repàs i  consolidació de coneixements.

 

-         Per grups, per a cada un dels temes que hem treballat al llarg del trimestre, prepareu cinc preguntes de diferents nivell de dificultat amb tres opcions de resposta per a cada una .

-         Després ajuntarem totes les preguntes i farem una competició per grups on l’atzar (dau) i tindrà molt a dir.

 


ACTIVITAT DE SÍNTESI

 

Has d’omplir aquest mapa conceptual amb Temperatura, Equatorial, Tropical humit, desèrtic, tropical sec, muntanya, oceànic, continental, xinès, mediterrani, polar, humitat, precipitacions, latitud, pressió atmosfèrica, altitud, distància al mar, orientació, temperatura, vent.

ELS CLIMES I LA VEGETACIÓ DE LA TERRA

 
 

 

 


                                                           Estan condicionats per

 

 

 

 

 

 

 

 

 


                                                           Que determinen

 

 

 

 


                                   Els climes es classifiquen d’acord amb

 

 

 

 

 

 
 

 

 

 

 


La combinació d’aquests dos elements origina