DOSSIER DE SOCIALS
ÍNDEX
CRÈDIT II. LA HISTÒRIA FINS L’ÈPOCA ROMANA
TEMA 4. LA HUMANITAT PREHISTÒRICA
ACTIVITAT 2. L’ESQUELET HUMÀ I EL DEL XIMPANZÉ
ACTIVITAT 3. EVOLUCIÓ DELS HOMINIDIS
ACTIVITAT 6. LES COVES D’ALTAMIRA
ACTIVITAT 7.ESTUDI COMPARATIU SOBRE ELS FORMES DE VIDA AL PALEOLÍTIC, MESOLÍTIC I NEOLÍTIC
ACTIVITAT 8. HÀBITAT I VIDA AL NEOLÍTIC
ACTIVITAT 9. LA NOSTRA COMARCA A LA PREHISTÒRIA
TEMA 5. LES PRIMERES CIVILITZACIONS.
ACTIVITAT 1. EL CODI DE HAMMURABI
ACTIVITAT 2. L’ESCRIPTURA CUNEIFORME
ACTIVITAT 5. EL CULTE A LA MORT
ACTIVITAT 7. LA TOMBA DE TUTANKHAMON
ACTIVITAT 8. ELS MONUMENTS EGIPCIS
ACTIVITAT 9. LA NOSTRA COMARCA DURANT AQUESTA ÈPOCA
ACTIVITAT 1. EL MAPA DE GRÈCIA
ACTIVITAT 2. LA DEMOCRÀCIA GREGA
ACTIVITAT 3. L’EDUCACIÓ A ESPARTA
ACTIVITAT 4. ALEXANDRE EL GRAN
ACTIVITAT 6. LA MITOLOGIA GREGA
ACTIVITAT 7. LA VIDA QUOTIDIANA
ACTIVITAT 8. LA NOSTRA COMARCA DURANT AQUESTA ÈPOCA
TEMA 7. LA CIVILITZACIÓ ROMANA
ACTIVITAT 1. COM CONTAVEN ELS ROMANS
ACTIVITAT 2 . LES CIUTATS CATALANES DERIVADES DE LES ROMANES
ACTIVITAT 3. L’EVOLUCIÓ DE L’IMPERI ROMÀ
ACTIVITAT 6. QUÈ MENJAVEN ELS ROMANS
ACTIVITAT 7. ELS MONUMENTS DE ROMA
ACTIVITAT 8. LA FI DE L’IMPERI ROMÀ D’OCCIDENT
ACTIVITAT 9. LA NOSTRA COMARCA DURANT AQUESTA ÈPOCA
La Prehistòria és_______________________________________________________________________________________________________________________________________
La història és_______________________________________________________________________________________________________________________________________
http://www.xtec.es/aulanet/viatge/credit1/01/expal11.htm#act_2
DADES CLAU. Relaciona amb fletxes les dues columnes.
2.000.000 a.C 10.000 a.C 3.500 a.C 476 d.C 1453 d.C 1789 d.C 2006 d.C.
|
Inici de la història Època actual Descobriment d’Amèrica Caiguda de Bizanci Revolució francesa Inici de la prehistòria Inici del Neolític Fi de l’Imperi Romà Fundació de Cardedeu
|
EIX CRONOLÒGIC DE LA PREHISTÒRIA I DE LA HISTÒRIA
INICI PREHISTÒRIA: 2 Milions d’anys aC
FINAL. 3.500 aC
EIX CRONOLÒGIC DE LA HISTÒRIA
INICI: . 3.500 aC ___________________________
Fi: època actual
EIX CRONOLÒGIC DE LA HISTÒRIA ANTIGA
INICI: . 3.500 aC ________________________
FI: 476 dC ____________________________
EIX CRONOLÒGIC DE LA HISTÒRIA MEDIEVAL
INICI: 476 dC ____________________________
FI: 1453 dC _____________________________
EIX CRONOLÒGIC DE HISTÒRIA MODERNA
INICI: 1453 dC _______________________________
FI: 1789 dC ________________________________
EIX CRONOLÒGIC DE LA HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA
INICI: 1789 dC _______________________________
FI: època actual ________________________________
|
EIX CRONOLÒGIC DE LA PREHISTÒRIA
Cal col·locar a l’eix els períodes de sota i l’encreuament de fletxes
INICI: 2 Milions d’anys aC
FINAL. 3.500 aC
Paleolític 2 milions aC- 10.000 aC
Neolític 10.000 aC-4.000 aC
Edat dels metalls 4.000 aC – 3.500 aC
DATES. RELACIONA LES DUES COLUMNES AMB FLETXES I COL·LOCA CADA ESDEVENIMENT I CADA DATA A L’EIX CRONOLÒGIC
CERÀMICA METAL·LÚRGIA INICI DE L’ESCRIPTURA NAIXEMENT DE L’ART PRIMERS POBLATS HOMO ERECTUS HOMO NEANDERTHALENSIS HOMO SAPIENS H. HABILIS RAMADERIA AGRICULTURA HOMO ANTECESSOR
|
TOTES LES DATES SÓN ABANS DE CRIST |
Cal escriure la definició dins el rectangle.
FÒSSIL
EL PROCÉS D’HOMINITZACIÓ
BIFAÇ
SEDENTARISME
CERÀMICA
DOLMEN
MENHIR
Ara construírem l’esquelet d’un i d’altre en aquesta pàgina. Cal anotar les principals diferències entre els dos esquelets.
|
Visitarem la següent pàgina i cal que completeu l’estructura següent mirant la pàgina web.
Anirem a aquesta pàgina i cadascú farà el test del bon arqueòleg. Cal que apuntis el resultat del test de cada membre del grup.
Visitarem aquesta pàgina i contestarem les següents preguntes:
Has d’omplir el següent quadre tot consultant aquí.
|
PALEOLÍTIC |
MESOLÍTIC |
NEOLÍTIC |
Tipus d’homo |
|
|
|
Formes de subsistència |
|
|
|
Habitatge |
|
|
|
Sistema econòmic |
|
|
|
Ubicació geogràfica dels grups |
|
|
|
Resumeix els canvis que va suposar el Neolític en la vida de les persones:
1.
Quan va passar_____________________________
2.
On va passar_______________________________
3.
Quines formes de vida van canviar__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
4.
Quines coses es van inventar ____________________________________________________________
Saps que és un dolmen. Ara farem un test
Entrarem a la Hiperenciclopèdia i contestarem:
1. On es concentren els primers pobladors __________________________________________________________________________________________________________________________________________
2. Quin riu és l’escollit pels poblaments _____________________________________________________
3. Quins materials són els que més s’han trobat _____________________________________________________________________4. Hi ha uns sepulcres dominants a la nostra comarca. Com es diuen? _____________________________________________________________________
ACTIVITAT DE SÍNTESI
Has d’omplir aquest mapa conceptual amb aquests conceptes: hominització, neolítica, avenços tecnològics, agricultura, creacions culturals, divisió del treball, poblats permanents, paleolític, edat de bronze, mesolític, edat de ferro, neolític, noves creacions culturals, ramaderia
LA PREHISTÒRIA
Està dividida
segons la estudia distingim
l’evolució humana
estudiem estudiem
La revolució ________ - organització econòmica
-
-
Hi ha dos períodes Que comprèn
-
-
-
-
-
EIX CRONOLÒGIC DE LES PRIMERES CIVILITZACIONS
DATES. RELACIONA LES DUES COLUMNES AMB FLETXES I COL·LOCA CADA ESDEVENIMENT I CADA DATA A L’EIX CRONOLÒGIC
CONQUESTA ROMANA D’EGIPTE IMPERI PERSA APARICIÓ DE L’ESCRIPTURA UNIFICACIÓ D’EGIPTE IMPERI ANTIC EGIPCI IMPERI BABILÒNIC CODI D’HAMMURABI
|
TOTES LES DATES SÓN ABANS DE CRIST |
ESCRIPTURA CUNEÏFORME
ZIGGURAT
FARAÓ
ESCRIPTURA JEROGLÍFICA
RELIGIÓ EGÍPCIA
PIRÀMIDE
LES PRIMERES CIVILITZACIONS
Fixa’t en aquestes lleis fetes entre els 1790-1750? a. C.
129.- Si la esposa de un señor es (sor)prendida acostada con otro hombre, los ligarán (uno a otro) y los arrojarán al agua. Si el marido de la mujer desea perdonar a su mujer, entonces el rey puede (a su vez) perdonar a su súbdito.
195.- Si un hijo ha golpeado a su padre, se le amputará su mano.
196.- Si un señor ha reventado el ojo de otro señor, se le reventará su ojo.
198.- Si ha reventado el ojo de un subalterno o ha roto su hueso, pesará una mina de plata.
199.- Si ha reventado el ojo del esclavo o ha roto su hueso, pesará la mitad de su precio
_____________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________________
Després de visitar aquesta pàgina http://www.dearqueologia.com/ninos_cultura_sumeria.htm
contesta el següent:
En aquesta pàgina pots escriure tots els noms dels membres del grup en escriptura cuneïforme ugarítica. Posa’ls a sota
Els egipcis escrivien amb jeroglífics . Ara ho veurem aquí.
Hem de situar els principals déus egipcis i les seves característiques principals que trobarem aquí.
RA |
|
OSIRIS |
|
ISIS |
|
HORUS |
|
SETH |
|
ANUBIS |
|
HATHOR |
|
THOT |
|
Ens situarem les principals ciutats d’Egipte. Abans veurem una imatge en satèl·lit
També veurem com era la vida quotidiana
1.
Hi havia metges a l'Egipte antic?
2.
Amb quin material construïen les cases?
3.
Com es feien els casaments?
4.
Anaven a l'escola els nens?
5.
Per què no menjaven sucre?
6.
com es deia la roba que portaven els homes?
Egipte és un país dominat pel riu Nil. Ara veurem la importància del Nil.
Podrem veure com es momificaven els morts. Fes un resum del procés de momificació amb paciència ja que la pàgina està amb anglès
Quins personatges participaven del judici d’Osiris?
Escriu a sota l’oració que es feia davant Osiris
Ens situarem a la pàgina que explica com es feien les piràmides. Després de veure-la ho pots resumir a sota
Entrarem a la pàgina i hauràs de contestar les següents preguntes:
1.
Qui va descobrir la tomba? _____________________________
2.
A quina edat va morir Tutankhamon ______________________
3.
Quan de temps es va trigar en buidar la tomba _______________
Per completar la visita veurem la tomba en tres dimensions.
Ara farem una visita pels monuments egipcis més importants. Després de veure-los cada grup apuntarà els 3 que més els hi ha agradat i el perquè de la seva elecció.
1_________________________________________
2_________________________________________
3_________________________________________
Entrarem a la Hiperenciclopèdia i contestarem:
1. Què s’ha trobat a Llinars a l’edat del bronze? __________________________________________________________________________________________________________________________________________
2. Què és un aixovar _____________________________________________________________________
3. Coneixes l’església de sota? On és _______________________________________
ACTIVITAT DE SÍNTESI
Completa el quadre
CIVILITZACIÓ EGÍPCIA |
CIVILITZACIONS MESOPOTÀMIQUES |
|
RIUS FORMADORS
|
|
|
ORGANITZACIÓ ECONÒMICA
|
|
|
ORGANITZACIÓ SOCIAL
|
|
|
CULTURA
|
|
|
ART
|
|
|
EIX CRONOLÒGIC DEL MÓN GREC
RELACIONA LES DUES COLUMNES AMB FLETXES I COL·LOCA CADA ESDEVENIMENT I CADA DATA A L’EIX CRONOLÒGIC
ALEXANDRE EL GRAN GUERRES DEL PELOPONÈS PRIMERS JOCS OLÍMPICS GUERRES MÈDIQUES NAIXEMENT DE LES POLIS CONSTRUCCIÓ DEL PARTENÓ
|
TOTES LES DADES SÓN ABANS DE CRIST |
DEMOCRÀCIA
POLIS
OLIGARQUIA
HOPLITA
HEL·LENISME
DÉUS GRECS
TEATRE
PARTENÓ
Mira bé el mapa de sota i digues quines ciutats et sonen i van ser importants en la història de Grècia.
Analitzem com funcionava la democràcia grega. Quines eren els seus trets:
Què et sembla l’educació espartana?
Alexandre va ser un gran emperador. Aquí podem veure la seva biografia i contestar les següents preguntes.
Anem a veure com vivien el teatre els grecs. Què t’ha sorprès del que s’ha llegit?
Entrarem en aquesta pàgina per contestar
Ara veuràs com vivien les dones gregues. Llegirem el text i el debatrem
Entrarem a la Hiperenciclopèdia i contestarem:
1. A partir de quin segle apareixen els productes fenicis al Vallès? _____________________________________________________________________
2. Quina tribu ibèrica dominava la zona? _____________________________________________________________________
3. Els nous productes de comerç es guarden en llocs elevats amb torres de guaita. Qué són aquestes torres? _______________________________________
Completa el quadre
CIVILITZACIÓ GREGA
|
|
GRANS PERÍODES
|
|
ORGANITZACIÓ ECONÒMICA
|
|
ORGANITZACIÓ SOCIAL LA POLIS
|
|
CULTURA I RELIGIÓ
|
|
ART
|
|
DATES. RELACIONA LES DUES COLUMNES AMB FLETXES I COL·LOCA CADA ESDEVENIMENT I CADA DATA A L’EIX CRONOLÒGIC
FUNDACIÓ DE ROMA DIVISIÓ DE L’IMPERI INICI DE L’IMPERI DESTITUCIÓ DEL DARRER EMPERADOR D’OCCIDENT INICI DE LA REPÚBLICA
|
MONARQUIA
REPÚBLICA
SENAT
CALÇADA
AMFITEATRE
LEGIÓ
PATRICI
BÀRBARS
FÒRUM
LLIBERT
PLEBEU
En aquesta pàgina podrem aprendre a contar com els romans. Situa darrera de cada número actual el corresponent en romà. Recorda que la mateixa lletra no es pot repetir més de 3 vegades.
I = 1 V= 5 X= 10 |
L= 50 C= 100 D= 500 |
M= 1000 Q= 5000 H= 10.000 |
25= 1239= 2006= 6543=
Has de relacionar la columna de l’esquerra amb la de la dreta posant el número corresponent
Tot veient el mapa contestarem el següent
Entrarem a la pàgina de Tarraco. Primer visitarem les diferents parts de Tarraco i hauràs de fer una descripció de les següents parts:
AMFITEATRE
CIRC
TEMPLE
Ens trobem a Itàlica *, ciutat de la Bètica *, a Hispània *. Acabem d'arribar de Tàrraco *, la capital de la Tarraconense *.
Hem anat en vaixell per tota la riba del Mare Nostrum * i, remuntant les aigües del Betis *, veritable artèria econòmica d'aquesta província romana, hem arribat al nostre destí
Sabries col·locar els topònims amb * de dalt en el mapa inferior?
Podrem saber que menjaven els romans. Visitarem la pàgina i contestareu:
1.
Quins aliments no apareixen en la llista? ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
2.
Quin era l’àpat més important del dia? _____________________________
3.
Quins menjars que surten al text desconeixeu que poden ser? ________________________________________________________________________________________________________________________
Primer farem una visita virtual a Roma. Passejarem pels principals monuments de Roma. Hauràs d’omplir el següent quadre:
|
CONSTRUCCIÓ |
FUNCIÓ |
PLANTA |
COLISSEU |
|
|
|
PANTEÓ |
|
|
|
COLUMNA TRAJANA |
|
|
|
CIRC MÀXIM |
|
|
|
ARC DE CONSTANTÍ |
|
|
|
L’Imperi Romà d’Occident s’acaba al 476 dC. Mirant aquesta pàgina podreu contestar:
Entrarem a la Hiperenciclopèdia i contestarem:
1. Per què els habitants del Vallès abandonen els turons i poblen les valls en aquest moment? _____________________________________________________________________
2. Hi ha una localitat de la nostra comarca que destacarà per la construcció de banys. Quina és? _____________________________________________________________________
3. Per què és tan important les vies de comunicació a l'? _______________________________________
Completa el quadre
CIVILITZACIÓ ROMANA
|
|
GRANS PERÍODES
|
|
ORGANITZACIÓ ECONÒMICA
|
|
ORGANITZACIÓ SOCIAL LA POLIS
|
|
CULTURA I RELIGIÓ
|
|
ART
|
|
GENERAL
MAPES DEL MÓN (NATIONAL GEOGRAPHIC)
MAPES DEL MON (GO HRW)
MAPES MUTS Lope de Vega
EL SISTEMA SOLAR I LA TERRA
ELS MAPES I L’ORIENTACIÓ
LOCALITZACIÓ DE LATITUD I LONGITUD DE LA TERRA
EL MÓN: RELLEUS I RIUS
ELS DIES I LES ESTACIONS
ELS CLIMES DEL MÓN
GEOGRAFIA D’ESPANYA
HISTÒRIA
LA PREHISTÒRIA
TRAS LAS HUELLAS DE NUESTRO PASADO
NEOLÍTIC
PRIMERES CIVILITZACIONS
EGIPTE
EDU365. Mini ud sobre egipte
LA CIVILITZACIÓ ROMANA
El programa Google Earth combina imatges de satèl·lit, mapes, ortofotos i informació geogràfica. Disposa de cercador i efectes visuals espectaculars. El podeu descarregar des de l'adreça http://earth.google.com/.
Una web molt interessant per poder treballar les dades referides al temps meteorològic és http://www.infomet.fcr.es amb imatges per satèl·lit. Disposa d'una secció d'eines que podeu utilitzar a classe i on podeu crear moltes activitats.
Si voleu treballar el relleu, els països, l'orografia... de manera interactiva a partir d'elements Flash interactius, feu una visita a la web de l'IES Príncep de Girona a l'adreça
http://iespgirona.xtec.net/~ealonso/flash/mapesflash.htm.
Havent estudiat la formació del paisatge, si voleu aprofundir en la influència que pot tenir el paisatge en la cultura i les tradicions dels pobles llindants, entreu a la web de l'IES La Ferreria a l'adreça
http://www.xtec.net/ieslaferreria/ a l'apartat Experiències educatives. Trobareu una unitat didàctica anomenada L'Ebre, els seus pobles i el seu delta. L'autora invita l'alumnat a investigar la força que té l'entorn en la manera de fer i de ser de les persones que hi viuen. És una unitat didàctica molt adequada per al primer cicle de l'ESO. Totes les activitats estan pautades i a punt per poder-les treballar
http://www.cnice.mecd.es/eos/MaterialesEducativos/mem/claves_evolucion/index.html#
i Tras las huellas de nuestos orígenes, a l'adreça http://www.cnice.mecd.es/eos/MaterialesEducativos/mem2001/huellas/origenes/index.html.
Per treballar l'art, l'evolució, els jaciments, l'hàbitat, la tecnologia, les creences, l'efecte de les glaciacions i altres temes, visiteu la web Nuestros orígenes, a l'adreça http://www.nuestrosorigenes.com.
La web Becoming Human, a l'adreça http://www.becominghuman.org, té gran rellevància. Entre altres recursos ofereix un documental interactiu sobre la història dels nostres orígens i l'evolució de la nostra espècie. També, si accediu a la secció Leraning center I ActivitiesI Building bodies, els alumnes poden reconstruir un esquelet de ximpanzé i un altre d'humà.
Com a cloenda d'aquest apartat informatiu, incloem una adreça amb un tractament específic del paper de la dona a la prehistòria: la web Hominidés, en francès, a l'adreça http://hominides.com. En concret, el tractament específic sobre la dona prehistòrica el trobareu a
http://hominides.com/html/dossiers/femme_prehistoire.com.
Al portal edu365 disposeu d'unes activitats adreçades als alumnes de primària, però que us poden ser d'utilitat a l'hora de presentar el tema de la prehistòria. Ho trobareu a l'apartat No badis, a l'adreça http://www.edu365.com/nobadis/index.htm.
http://www.fortunecity.es/imaginapoder/humanidades/587/elneolitico.htm La web Del Neolítico a las sociedades urbanas del próximo oriente. Fuentes arqueológicas aporta un material adaptable a qualsevol nivell.
http://www.egiptologia.com/religion/default.htm Per aspectes referents a la simbologia egípcia.
http://www.egiptomania.com/mitologia/ Textos que parlen sobre mitologia.
http://clio.rediris.es/fichas/hammurabi.htm En aquest web es pot trobar el text parcial del codi d'Hammurabi traduït al castellà
http://www.egiptoaldescubierto.com/ Web interessant amb molta informació visual sobre la vida a l'antic Egipte.
http://www.fundclos.com/ Web de la Fundació Clos, en la qual destaquen el museu i les activitats adreçades als estudiants
http://www.xtec.net/serveis/cda/e3900018/roman1.html. Web amb propostes de treball al voltant del tema de la Tarragona romana adreçat a alumnes de tots els nivells.
http://www.xtec.net/%7Ejclua12/3clas.htm. Pot servir per ampliar informació, ja que té un nivell elevat.
http://cv.uoc.es/~jmunozmi/webqr/wqromact/index.htm. És una webquest molt interessant. Mostra les etapes de Roma molt ben explicades. Incorpora activitats i una programació que us pot resultar molt útil.
http://www.xtec.net/~sgiralt/labyrinthus/roma/romamapa.htm. Si entreu en aquesta web, trobareu tota la història de Roma amb un índex molt clarificador. També disposa d'informació complementària de qualsevol apartat. Si entreu a l'enllaç sobre el cristianisme, podeu trobar informació més concreta sobre aquest tema.
http://www.xtec.net/~jarrimad/grecia/grecia.html. Art grec.
http://www.xtec.net/~fchorda/credit/credit2/htm/216.htm. Art grec.
http://www.museoromano.com/. Museo Nacional de Arte Romano de Mérida
http://www.xtec.net/%7Ecsoria1/catala.htm . Apunts d’història universal
http://www.cnice.mec.es/profesores/secundaria/ciencias_sociales/
http://www.xtec.es/recursos/socials/taller/unitat2/enllacos.htm
http://www.indexnet.santillana.es/rcs2/lineaTiempo/index.html
http://www.ub.es/medame/textos02.html
http://go.hrw.com/atlas/norm_htm/world.htm
http://www.capitals.com/docs/flagsoftheworld.html
http://www.solarviews.com/span/solarsys.htm
http://www.dearqueologia.com/ninos_indice.htm
http://www.juntadeandalucia.es/averroes/~23000180/DepGeografia.htm
ALTRES