pàgina principal

Xavier Vilaseca i Bañeras
FILOSOFIA PER A JOVES ESTUDIANTS

 

 

 

 

 

 

pàgina anterior

En l'home noble s'esdevé exactament el contrari: concep la idea de "bo" d'una forma prèvia i espontània, és a dir, a partir de la seva pròpia persona, i només a partir d'això es fa una idea d'allò que és "dolent". Aquest concepte de "dolent" d'origen noble i aquella idea de "pervers" sorgida de la perola de cervesa que és l'odi insaciable (...) són molt diferents, per bé que ambdos termes, "dolent" i "pervers", sembla que es contraposen a la mateixa idea de "bo". Tanmateix, la idea de "bo" no és la mateixa: només cal que hom es pregunti qui és pròpiament "pervers" en el sentit de la moral del ressentiment. La resposta rigorosa és aquesta: precissament "l'home bo" de l'altra moral, precisament el noble, el poderós, el dominador, simplement que acolorit, interpretat i vist de reüll per la mirada plena de verí del ressentiment .

F.Nietzsche, Genealogia de la moral

 

1.Expliqueu breument –entre 60 i 100 paraules- les idees principals del text i com hi apareixen relacionades. (2 punts)

2.Expliqueu breument el significat, en el text, de les següents paraules o expressions –al voltant de 5-15 paraules en cada cas. (1 punt)

a) “home noble ”

b) “ressentiment”

3.Per què diu Nietzsche que aquell que la moral del ressentiment anomena "home pervers" és l'home noble mateix? (Haureu de referir-vos als aspectes generals del pensament de Nietzsche que siguin pertinents encara que no apareguin explícitament en el text) (3 punts)

4.Compareu la concepció de Nietzsche sobre els conceptes de bé i mal amb una altra concepció sobre aquest mateix tema que es pugui trobar en la història del pensament occidental. (2 punts)

5.Creieu que Nietzsche té raó en la seva crítica als valors de "bo" i "pervers" tal com els caracteritza la tradició judeo-cristiana? Raoneu la resposta. (2 punts)