pàgina principal

Xavier Vilaseca i Bañeras
FILOSOFIA PER A JOVES ESTUDIANTS

 

 

 

 

 

 

pàgina anterior

L’educació no és el que proclamen alguns que és, tot sostenint que quan en l’ànima no hi ha saber ells l’hi posen com si posessin vista en uns ulls cecs.

-És això el que diuen –concedí.

-Però el raonament d’ara –vaig apuntar- indica que aquesta potència inherent a l’ànima de cadascú, i l’òrgan amb què tothom aprèn, tal com un ull no és possible girar-lo des de les tenebres cap a la llum si no és amb tot el cos, igualment ha de ser retreta del que esdevé junt amb tota l’ànima, fins que sigui capaç de convertir-se permanentment a la contemplació del ser, i el que és més clar del ser, que diem que és el bé: no fa?

-Sí.

-Per tant –vaig dir- hi pot haver una art de descobrir la manera com serà més fàcil i eficaç perquè aquest òrgan es giri, una art, dic, no pas d’infondre-li visió, sinó de procurar que s’esmeni la que ja té, però que no s’adreça cap on cal ni mira on hauria de mirar.

PLATÓ, República VII

1.Expliqueu breument –al voltant de 60-80 paraules- les idees principals del text i com hi apareixen relacionades. (2 punts)

 2.Expliqueu breument el significat, en el text, de les següents paraules o expressions –al voltant de 5-15 paraules en cada cas (0,5 punts cada una):

 a) “l’òrgan amb què tothom aprèn”

 b) “el que esdevé”

3.A què es refereix Plató quan afirma que “(la potència de l’ànima) ha de ser retreta del que esdevé (...) fins que sigui capaç de convertir-se permanentment a la contemplació del ser”? (Haureu de referir-vos als aspectes generals del pensament de Plató que siguin pertinents encara que no apareguin explícitament en el text).(3 punts)

4.Compareu les idees de Plató sobre l’educació amb una altra concepció pedagògicaque es pugui trobar en la història del pensament. (2 punts)

 5.Esteu d’acord amb l’afirmació que l’educació consisteix a adreçar als joves cap on cal i fer-los mirar cap on han de mirar? Raoneu la resposta. (2 punts)