pàgina principal

Xavier Vilaseca i Bañeras
FILOSOFIA PER A JOVES ESTUDIANTS

 

 

 

 

 

 

pàgina anterior

COMENTARI DE TEXT DE PLATÓ

—[...] Si algú no és capaç de discernir amb la raó la idea del bé, distingint-la de totes les altres, ni de triomfar, com en una batalla, sobre totes les dificultats, esforçant-se per fonamentar les demostracions no en l’aparença sinó en l’essència de les coses per poder refutar al final totes les objeccions, ¿no diràs d’ell que no coneix el bé en si ni cap altra cosa bona, sinó que, fins i tot en el cas que assoleixi alguna imatge del bé, ho farà per mitjà de l’opinió, però no del saber? [...]

—Sí, per Zeus! —va exclamar—. Diré tot això i amb totes les meves forces.

—Aleshores, si algun dia has d’educar realment aquells fills que ara imagines criar i educar, no els permetràs, crec jo, que siguin governants de la comunitat i dirigeixin els assumptes més importants mentre estiguin privats de raó [...].

—No, en efecte —digué.

—Els prescriuràs, doncs, que es dediquin particularment a aquella disciplina que els faci capaços de preguntar i respondre amb la més gran competència possible?

—Els ho prescriuré —va dir—, completament d’acord amb tu.

—I no creus —vaig dir— que tenim la dialèctica en el lloc més alt dels nostres ensenyaments i que no hi ha res que es pugui posar, amb justícia, per damunt d’ella, i que ella és com el cim de tot ensenyament?

—Sí que m’ho sembla —digué.

Plató La República, llibreVII

 

1.Expliqueu breument (entre seixanta i cent paraules) les idees principals del text i com hi apareixen relacionades. [2 punts]

Ha de quedar clar que el text parla de la dialèctica.

En la vostra redacció hi ha d’aparèixer correctament relacionades les següents idees:

El text no parla de justícia. Utilitza l’expressió “amb justícia” com a sinònim de “veritablement”.

Una possible redacció seria:

El text ens parla de la dialèctica com a forma suprema del coneixement, imprescindible per als que governin la ciutat. La dialèctica ens porta a entendre les idees, i molt especialment la idea de bé, utilitzant la raó, basant-se en l’essència i no en l’aparença (per això porta a la saviesa i no a l’opinió). Amb aquest coneixement podrem vèncer en qualsevol debat. (63 paraules)

 

2.Expliqueu breument (entre cinc i quinze paraules en cada cas) el significat que tenen en el text els mots següents: [1 punt]

a) L’essència de les coses: Les idees, que són la veritable realitat.

b) El bé en si: La idea de bé, que està per damunt de totes les altres.

 

3.Expliqueu el sentit de la frase següent del text i les raons de Plató per a subscriure-la: «[...] tenim la dialèctica en el lloc més alt dels nostres ensenyaments [...].» (En la resposta, us heu de referir als aspectes del pensament de Plató que siguin pertinents, encara que no apareguin explícitament en el text.) [3 punts]

Cal explicar:

No es pot dir que la dialèctica és una forma d’ensenyar (confusió amb maièutica)

ELS PUNTS 1 I 3 SÓN IMPRESCINDIBLES PER A TREURE LA MÀXIMA PUNTUACIÓ

PER A OBTENIR LA MÀXIMA PUNTUACIÓ TAMBÉ CAL HAVER EXPLICAT O BÉ EL PUNT 2 O BÉ EL PUNT 4, PERÒ NO ÉS IMPRESCINDIBLE HAVER-LOS EXPLICAT TOTS DOS

 

4.Compareu la concepció de Plató sobre l’educació amb la d’un altre autor/a (o corrent de pensament) destacat de la història de la filosofia occidental. [2 punts]

Ho podem comparar amb els sofistes:

NO CAL DIR-HO TOT PER A OBTENIR LA MÀXIMA PUNTUACIÓ EN AQUESTA PREGUNTA

5.Expliqueu si esteu d’acord o en desacord amb l’afirmació següent: «Qui no hagi dedicat temps i esforç a estudiar a fons què és el bé, no hauria de poder tenir cap responsabilitat de govern important.» Responeu d’una manera raonada. [2 punts]

Resposta oberta.

Us pot ajudar a respondre preguntar-vos si una persona que hagi estudiat a fons el bé es converteix en una “bona persona”.

Què és més important, ser bo o ser filòsof?