EXERCICI

En l’home noble s’esdevé exactament el contrari: concep la idea fonamental de “bo” de forma prèvia i espontània, és a dir, a partir de la seva pròpia persona i només a partir d’això es fa una idea d’allò que és “dolent”. Aquest concepte de “dolent” d’origen noble i aquella idea de “pervers” sorgida de la perola de cervesa que és l’odi insaciable -el primer concepte és una creació posterior, una cosa secundària, un color complementari, mentre que el segon concepte és quelcom d’original, el començament, l’acte veritable dins la concepció d’una moral dels esclaus– són molt diferents, per bé que ambdós termes, “dolent” i “pervers”, es contraposen aparentment a la mateixa idea de “bo”. Tanmateix, la idea de “bo” no és la mateixa. Basta que ens preguntem qui és pròpiament “pervers” en el sentit de la moral del ressentiment. La resposta estricta és aquesta: precisament l’”home bo” de l’altra moral, precisament el noble, el poderós, el dominador, simplement acolorat, interpretat i vist de reüll per la mirada plena de verí del ressentiment.

F.Nietzsche. Genealogia de la moral.

 

  1. Explica breument les idees principals del text i com hi apareixen relacionades.
  2. Defineix breument els següents conceptes:
    • dolent
    • pervers