Visita a l'observatori meteorològic de Sort

Diumenge, 20 d'octubre del 2002

El diumenge dia 20 al matí iniciàrem el camí de retorn cap a Pallejà, però en arribar a Sort paràrem per fer l'última activitat programada en la sortida: la visita a l'observatori o estació meteorològica de Sort.

Aquesta instal·lació està a la sortida de Sort direcció a La Pobla de Segur, al costat de l'edifici de la Creu Roja. A la parcela on està situada l'estació hi trobem també l'Escola de Piragüisme. El responsable d'aquest complexe és en Ramón Baylina, una persona enamorada de la meteorologia que en pocs anys ha estat capaç de aconseguir disposar d'una estació emblemàtica partint del no res. Avui dia l'estació de Sort és tot un símbol i en ella es realitzen anualment un mínim de dos cursets de meteorologia.

Què és un observatori meteorològic?

Un observatori meteorològic és un lloc que permet l'obtenció de dades de les variables atmosfèriques, gràcies a un seguit d'aparells o instruments, i l'observació dels fenòmens atmosfèrics. Molts d'aquests aparells o instruments han d'estar a l'aire lliure, encara que alguns hagin de ser protegits de determinats agents perquè aquests no malmetin d'alguna forma els instruments i alterin les dades o dificultin la lectura. Aquesta protecció l'aconseguim mitjançant gàbies meteorològiques o per la orientació i/o situació de l'instrument si aquest no pot estar a l'interior de la gàbia

Les gàbies meteorològiques són una mena de casetes elevades com a mínim 120 centímetres del terra i amb parets en forma de persiana. Han d'estar col·locades de manera que no permetin l'entrada dels raigs solars a l'interior, per tal de no alterar les dades.

A més, la porta de la gàbia ha d'estar orientada al nord, i la teulada lleugerament inclinada. És molt important que estigui ben airejada i pintada de color blanc perquè no s'escalfi amb el sol i s'alteri la temperatura.

Al sòl, si es pot, ha de ser de gespa, ja que aquesta aguanta la humitat, no s'escalfa i així no afecta les dades de l'interior de la gàbia. En definitiva, la funció principal de la gàbia meteorològica és permetre que els instruments registrin la temperatura real de l'aire a l'interior.

Situació de l'observatori meteorològic de Sort

latitud: 42º 24' 31" N
longitud: 01º 07' 45" E
altura sobre el nivell del mar: 680 metres

Aquest observatori es troba a la comarca del Pallars Sobirà, concretament a la població de Sort. L'encarregat del seu manteniment, de la recollida de les dades i de les visites guiades al públic és en Ramon Baylina, una persona que viu la meteorologia i disfruta explicant l'estació.

Aparells meteorològics que es troben a l'observatori

- Termòmetres de mínima i de màxima, d'alcohol i de mercuri respectivament.
- Psicròmetre
- Termohigrògraf
- Sensors de radiació solar
- Heliògraf
- Termòmetres de subsòl, situats a diferents mesures de profunditats
- Pluviòmetre i pluviòmetre de balancí
- Pluviògraf
- Torre dels vents, màniga de paravent, anemòmetre i penell

- Anemocinemògraf i anemògraf

- Estació de control de pluja àcida i d'ozó troposfèric

- Antenes parabòliques del satèl·lit meteosat

- Sismògraf
- Baròmetre de mercuri
- Microbarògraf

Estació meteorològica de Sort

A part de la informació que hem donat fins aquí de les tasques que es desenvolupen normalment en una estació meteorològica, cal indicar que en la de Sort l'activitat és més completa, doncs disposa d'aparells per rebre i decodificar mapes de temps, imatges de satèl·lits com el Meteosat7 i permís per realitzar llançaments de radiosondes.

Si esteu interessats en saber quelcom més sobre aquesta estació podeu accedir a la seva pàgina web, la de Meteosort.

Ah! també hi fan visites guiades, cursets, ...