La Cultura Popular i Tradicional està de moda. I d'un temps ençà es relaciona cada cop més amb allò que en diuen Patrimoni. Així, parlem de patrimoni cultural, històric, natural, etnogràfic... conduint-nos, tot plegat, al coneixement del nostre passat, de les nostres arrels.

Ja fa una pila d'anys que des de l'escola es va encetar una procés de recuperació de costums i tradicions pròpies de la nostra cultura. Avui, però, aquella revifalla s'ha aturat i estem ja en una fase normalitzada on el treball va dirigit no tant a recuperar com a mantenir les manifestacions culturals tradicionals.

Tanmateix penso que no ens hem d'aturar i que, des de totes les àrees i nivells hem de continuar incentivant l'alumnat a realitzar petits treballs d'investigació i recerca en el nostre passat més proper. Sóc del parer que hem d'ensenyar als nens i nenes a observar i veure que de qualsevol petit objecte material, activitat o manifestació cultural en poden treure informació que caldrà que els ensenyem a raonar per fer-se'l seu, amb l'objectiu d'entendre millor l'entorn on viuen. Es tracta doncs de llegir en el paisatge.

Heus aquí un seguit de treballs fets per alumnes del CEIP Sant Miquel d'Ascó i de l'IES Flix -ambdós centres a la Ribera d'Ebre-, que segueixen aquesta idea. Estan fets partint del treball de camp, directe, submergint-se en la memòria col·lectiva en uns casos i cercant sempre en el paisatge la petja del nostre patrimoni.

Biel Pubill i Soler
Mestre