La
Cultura Popular i Tradicional
està de moda. I d'un temps ençà es relaciona cada
cop més amb allò que en diuen Patrimoni. Així,
parlem de patrimoni cultural, històric, natural, etnogràfic...
conduint-nos, tot plegat, al coneixement del nostre passat, de les nostres
arrels.
Ja
fa una pila d'anys que des de l'escola es va encetar una procés
de recuperació de costums i tradicions pròpies de la nostra
cultura. Avui, però, aquella revifalla s'ha aturat i estem ja
en una fase normalitzada on el treball va dirigit no tant a recuperar
com a mantenir les manifestacions culturals tradicionals.
Tanmateix
penso que no ens hem d'aturar i que, des de totes les àrees i
nivells hem de continuar incentivant l'alumnat a realitzar petits treballs
d'investigació i recerca en el nostre passat més proper.
Sóc del parer que hem d'ensenyar als nens i nenes a observar
i veure que de qualsevol petit objecte material, activitat o manifestació
cultural en poden treure informació que caldrà que els
ensenyem a raonar per fer-se'l seu, amb l'objectiu d'entendre millor
l'entorn on viuen. Es tracta doncs de llegir en el paisatge.
Heus
aquí un seguit de treballs fets per alumnes del CEIP
Sant Miquel d'Ascó i de l'IES Flix -ambdós
centres a la Ribera d'Ebre-, que segueixen aquesta idea. Estan fets
partint del treball de camp, directe, submergint-se en la memòria
col·lectiva en uns casos i cercant sempre en el paisatge la petja
del nostre patrimoni.
Biel
Pubill i Soler
Mestre
|