 |
CALIDOCICLE
CEIP Joan
Coret ( Badalona )
Geno Roig
Gafas Responsable del taller
|
|
OBJECTIU
DE L'ACTIVITAT |
|
Gaudir
de la màgia dels calidocicles, anells tridimensionals
formats per cadenes de tetràedres idèntics. Dissenyar
la superfície del calidocicle i acolorir els dissenys
creats, tingueu present com han de dissenyar-los i decorar-los
per aconseguir l'efecte del calidocicle en volum. Per aquesta
activitat partirem sobre tot de la intuïció geomètrica
|
|
|
OBJECTIUS
CURRICULARS
|
|
Captar
l'estructura volumètrica de l'entorn a partir dels
tres eixos que el defineixen: ample, alt i profund.
Representar
l'espai tridimensional sobre una superfície plana.
Construir
amb volum elements representats bidimensionalment des de
diferents punt de vista.
Realitzar
expressions figuratives, per representar volumetricament.
Apreciar
de manera sensible l'entorn i el nom de les formes.
Manifestar
seguretat en les pròpies activitats visual i plàstica.
Conèixer
el tetaedra com el cos format per quatre triangles.
|
|
CONEIXEMENTS
|
Partim
de conceptes ja treballats: Els polígons,
el triangle.
Els elements que formen un polígon.
El
hexàgon com figura formada per sis triangles
|
Coneixements
a treballar : Dins dels cossos geomètrics,
el tetaedra, format per quatre triangles, cadenes
de tetràedres unides per les arestes.
Moviments
de translació, simetria, reflexió.
Predicció
de com s'uniran els dissenys per completa els
dissenys creats.
|
|
ACTIVITAT
|
Material
Xarxa
del calidocicle hexagonal
Xarxa
del calidocicle quadrat
Retoladors,
regla, cola, tisores.
|
Xarxa
calidocicle hexagonal

|
Xarxa
calidocicle quadrat

|
|
|
DISSENY
I ACOLORIMENT
Els
alumnes per començar a fer els seus
dissenys han de reflexionar i pensar que
passarà quan pleguin i enganxin la
xarxa, de quina manera s'ajuntaran cada
part del dibuix. Prenen consciència
que la part superior de la xarxa s'enganxa
amb l'inferior, també un costat es
complementa amb l'altre.
Un
cop fet el disseny s'ha de resseguir amb
retolador per després acolorir-lo.
El
més adient per les representacions
cícliques referint-nos al color serà
accentuar la simetria dels dibuixos, també
jugarem segon dissenys amb tres o quatre
colors.
Però
sobre tot cal experimentar i esperar els
resultats, que sempre són atractius.
|
|
|
CONSTRUCCIÓ
DEL CALIDOCICLE
Un
cop acabat el disseny bidimensionalment
es retalla, tots els models s'han de plegar
per les línies marcades, les línies
verticals, també la pestanya, plegar-les
de manera que les cares amb el dibuix quedin
una sobre l'altre. Plegar els models enrera
per les línies diagonals.
Un
cop plegat el model agafa la forma desitjada.
Posar la zona dibuixada sobra la blanca,
encolar tinguem cura que el dibuix coincideixi.
Ara tenim una cadena de tetràedres,
deixar secar.
Agafar
amb les dues mans la cadena de tetaedres
i formar un anell, posar cola a la llengüeta
i enganxar, deixar seca ( millor tota una
nit ).
Un
cop sec, el calidocicle pot girar sobra
el seu centre contínuament, fen un
moviment ciclic.
|
|
|
|
|
|
ALGUNS
CALIDOCICLES FETS PELS ALUMNES
|
|
|
|
LA
MÀGIA DELS CALIDOCICLES
|
|
|
|
Les
sorpreses ens agraden a tots, algunes són un
accident que ens omplen de joia, altres són pensades
amb molta cura. I costa saber qui gaudeix més,
el que fa la sorpresa o el que la rep.
Calidocicle
dissenyat amb dibuixos de Escher.
(
Si et poses damunt l'imatge veuras el video, Cal tenir
el Real Player)
|
|
|
|
 |
|
|
|
|