Claude DEBUSSY

(França, 1862- 1918)

Neix a Saint-Germain-en-Laye el 22 d'agost de 1862. Va tenir una infància difícil, donada la pobresa de la família.

Gràcies a un mecenes de gran fortuna, amb 10 anys pot estudiar al conservatori de París. Comença a admirar les obres dels grans compositors, sobretot Wagner. Al no ressaltar com a pianista es dedica a la composició.

Als 17 anys coneix a Nadejda von Meck, la mecenes de Txaikovski, i se l'emporta com a músic del seu trio privat en un viatge per Europa. Així coneix a compositors russos com Borodin, Mússorsgski i Balakirev.

Al tornar a París guanya el Gran Premi de Roma (al igual que Bizet) amb la cantata El fill pròdig, tot i no agradar a alguns professors per no seguir les regles acadèmiques. Així marxa amb una beca de 2 anys a la vil·la Medici a Roma.

Al 1889 visita l'Exposició Universal que es va celebrar a París i allí té la possibilitat d'escoltar diferents músiques del món. Així queda fascinat per la música d'Orient i l'orquestra de Gamelan.

Debussy comença a investigar i incorporar noves sonoritats a les seves composicions. El seu èxit finalment arribarà amb l'òpera Pelléas et Mélisande.

Al 1909 li diagnostiquen un càncer del qual morirà 9 anys després, el 25 de març de 1918, durant la I Guerra Mundial.

ESTIL

Debussy trenca amb l'estètica clàssic-romàntica. Descobreix un nou llenguatge, lliure, obert a altres possibilitats. Així ho expressa ell mateix: "no hi ha teoria, simplement escolta, la fantasia és la llei".

Es pot considerar el precursor de la música moderna, sobretot per les seves innovacions harmòniques. Allibera la música de les limitacions harmòniques tradicionals, utilitza escales modals, i experimenta per trobar noves idees. No concep la música encasellada en compassos, creu en la llibertat rítmica.

La seva música és colorista i efectista, molt somniadora. Busca la creació atmosferes, vol una música que suggereixi, no que descrigui.

La seva producció pianística mostra les grans capacitats sonores d'aquest instrument.

SELECCIÓ D'OBRES

• Arabesca nº1
  • Clar de lluna
  • El racó dels nens