COMPETÈNCIES DE L'ÀREA

Objectius:

Conèixer els conceptes de població, municipi, poble, ciutat i comarca.
Definir què és una comarca.
Saber situar l'Alt Urgell sobre el mapa de Catalunya i localitzar les comarques veïnes.
Localitzar sobre el mapa de la comarca el major nombre de municipis
Conèixer la disposició i els noms de les unitats de relleu i localitzar les muntanyes al mapa
Conèixer els rius i principals rieres de la comarca i la seva localització.
Descriure les característiques climàtiques de la comarca.
Conèixer les espècies de fauna i flora representatives de la comarca.
Saber les principals característiques dels sectors econòmics de la comarca.
Reflexionar sobre les causes que motiven l'actual piràmide poblacional de la comarca
Situar els principals eixos de comunicació de la comarca.
Conèixer els aspectes més rellevants de la cultura i de la història de la comarca.

Continguts:
Fets, conceptes i sistemes conceptuals
Saber el nom de la comarca on es viu.
Assenyalar i reconèixer alguns dels elements que conformen el relleu: rius, muntanyes, serralades, llacs,...
Descriure i situar les varietats climàtiques comarcals.
Distingir els diferents paisatges naturals de la comarca.
Distingir les nocions de: natalitat, mortalitat, creixement, migració, immigració.
Indicar els principals trets de la població de la comarca i la seva evolució.
Conèixer les principals tipologies de paisatges.
Descriure diferents tipus de treball productiu i de serveis.
Descriure els trets fonamentals dels processos de producció, principals productes i producció en l'agricultura i ramaderia comarcal.
Indicar les principals activitats econòmiques de la localitat i les de la comarca.
Iniciar-se en el coneixement d'alguns fets, esdeveniment, tradicions, personatges,... relacionats amb les principals celebracions i costums comarcals.

Procediments
Reconèixer i localitzar la comarca pròpia en un mapa de comarques de Catalunya.
Interpretar un mapa de relleu de la comarca.
Identificar l'època de l'any en què s'ha fet una fotografia segons els aspectes climàtics.
Anàlisi del curs d'un riu.
Anàlisi de la distribució territorial de la població.
Col·leccionar mostres i elements variats referits a l'entorn natural i social.
Ampliar el vocabulari referent a termes relacionats amb la geografia i la història.
Formular-se preguntes, qüestions i hipòtesis durant i després d'observacions.

Actituds, valors i normes
Adquirir consciència de la fragilitat del paisatge de muntanya i la necessitat de conservar-lo.
Sentir-se corresponsable de l'estat en què es troba l'entorn natural a les comarques de muntanya.
Rebutjar les accions que deterioren les aigües dels rius.
Comprendre la necessitat d'augmentar les precaucions en el trànsit viari en cas de gel i neu.
Comprendre que el contacte amb gent diferent que comporta el turisme facilita el coneixement i el respecte mutus.
Copsar l'estètica que tenen determinades manifestacions del patrimoni històrico-artístic.
Interès per les presentacions acurades de les feines fetes.
Practicar, progressivament, les normes de presentació de treballs personals o col·lectius.