LA LECTURA: EINA D'APRENENTATGE
La lectura és el mitjà pel qual
el lector copsa el missatge de l'autor. La comprensió d'aquest missatge
representa llegir de forma activa i critica. Això saconsegueix fent alhora
la lectura, la comprensió, la comparació i l'avaluació.
|
QUALIFICACIÓ | 1r ESO | 2n ESO | 3r ESO | 4t ESO |
Excel·lent | 195 | 200 | 220 | 260 |
Notable | 170 - 194 | 160 - 199 | 190 - 219 | 220 - 259 |
Normal | 140 - 169 | 150 - 159 | 170 - 189 | 190 - 219 |
Insuficient | 120 - 139 | 140 - 149 | 150 - 169 | 170 - 189 |
Molt deficient | 0 - 119 | 0 - 139 | 0 - 149 | 0 - 169 |
Barems
de velocitat de lectura per a l'ESO ( en paraules/ minut)
Una bona velocitat de lectura afavorirà
sempre la comprensió perquè, en llegirgir amb rapidesa, el fet de no saber
alguna paraula quedarà compensat per la comprensió global del context.
La
velocitat a l'hora de llegir està relacionada amb la dificultat
i la finalitat
del text. No és el mateix llegir
per aprendre una lliçó o per analitzar un text complicat, que
llegir una revista per entretenir-se.
Els
diferents tipus de lectura imposaran ritmes desiguals. Així, parlarem de
ritmes ràpids, pausats,
molt lents, etc. , que aplicarem segons com sigui el
text
que s'ha de treballar.
Alguns
consells per millorar la velocitat de lectura
... Conèixer els defectes
de lectura
Els
defectes més freqüents son:
![]() |
La vocalització |
Alhora que es llegeix, silenciosament
es pronuncien les sil.labes de les paraules del text.
La
repetició mental
Aquest
defecte consisteix a repetir mentalment allò que s'ha llegit, ja siguin paraules o bé
frases completes, a manera de refermança.
La
regressi6
Consisteix
en el fet que, de forma inconscient, el lector retrocedeix, retorna a les línies que ja
ha llegit, per tornar-les a llegir. Es perd velocitat i la comprensió es veu afectada ja
que s'interrompen les idees.
Acompanyar
la lectura amb el dit índex seguint el text
Es
tracta d'un defecte que indica falta de maduresa en la lectura: un lector eficient llegeix
amb els ulls i la ment. El dit (o un llapis) que marca el ritme i la velocitat de la
lectura son un factor de retard que cal superar.
Reduir al màxim el nombre
de fixacions i percebre tot el camp visual possible
Per saber-ne més