Com del temps, però més transcendental, la manca de valors és tema molt
sovintejat, com ho és el posar en la picota a les generacions que ens
precedeixen. Si parlem de pèrdua de valors és perquè considerem que abans hi
eren consolidats. Però, tanmateix confonem valors amb control. Individualment
patíem i gaudíem de mecanismes culturals que ens refrenaven: El respecte,
sinònim d'autoritat parental, la religió paradigma de control pulsional, l'Estat
aglutinant del control social. Aquestes barreres culturals (generades per
l'ésser humà, sapiens-sapiens) i la seva sinèrgia, produïen un moviment reactiu
per a superar-les, doncs eren restriccions a la llibertat, el sexe, la
ideologia, la política, la llengua, l'educació. Reacció la qual es constituïa en
ideal i ens mobilitzava, ens animava a desitjar: teníem valors.
Però hi ha
un cert malestar, una insatisfacció permanent que ens du a destruir l'establert
per a tornar a aixecar el mateix edifici de valors: Es tracta d'un
reciclatge continu, donar nova forma, re-formar.
La religió cada vegada més
distant i inadaptada al que l'existència reclama, més llunyana del subjecte
desitjant. De l'Estat demòcrata, les referències, poques però sonores, a l'ètica
del benestar d'uns pocs en detriment de la resta.
A l'ensenyament, hem
passat d'un extrem a l'altre. De l'autoritat (no autoritarisme) només resta la
permisivitat, manca absoluta de referència. El fet de que a l'aula la diversitat
és la norma es pot confondre amb el culte al Si! (el No!, estructura). Es vulgui
o no, tant ensenyar com a instruir són processos forçats, són imperatius
culturals. L'estudiant, tard o d'hora al llarg de la seva vida
s'ha d'enfrontar amb certes exigències de la realitat i allò comporta l'esforç.
Però ara vivim la cultura de satisfer la necessitat abans de la demanda, el
proteccionisme als fills en bombolles asèptiques. Imatges eloqüents veiem en
l'escola, on els "deures" -no faig servir eufemismes-, l'invitació al treball,
contrasta amb una imatge degradada dels docents -a vegades guanyada a pols-, una
Re-forma paternalista, o maternalista (evitem el sexisme), que de manera
gratuïta, seguint les línies de la psicopedagogia (refregit) assimila esforç a
trauma. Que no avalua senzillament perquè no volem avaluar-nos. Es a dir, no
avaluar és ètic, per tant: S'in-forma. Re-forma que no sabem a quina forma vol
remetre'ns.
De què és símptoma tot això?. Deixem que la manca de valors
parli, es manifesti com ho fa. Quan manquen orientacions, valors formals al
subjecte, apareix l'angoixa com a buit existencial, manca orientació i apareix
una certa pulsió de mort: Si una de les primeres manifestacions de l'angoixa ha
estat el crit, que la mare codifica com que el nen té necessitat del "xumet", no
ens hem de sorprendre el veure calmar l'angoixa amb tabac, litrones, drogues,
anorexies... Sí. L'ésser humà té necessitat d'identificar-se, malgrat
sigui gregàriament; si no disposem d'horitzons idealistes, ens aferrem a aquells
que una altra època van unificar les masses: grups marginals, nazis, grups
violents. Tot abans que el no res, la manca, el forat estructural: Sóc agradi o
no, però sóc.
A l'escola ens inviten a agafar la patata calenta
d'encarregada de transmetre l'ètica (ara, a l'igual que la filosofia
desapareixent), justament aquells que desconeixen que l'escola per sí sola és
incapaç d'ensenyar a sumar, a llegir... no per manca de professionalitat, sinó
perquè considera que són tasques solidàries amb els pares. Qüestiono si pot ser
l'ètica una assignatura, si es pot ensenyar a ser persones justes, equilibrades,
des-materialitzades, formals, comprensives, solidàries...
Què pot oferir
l'escola com a encarregada de transmetre els valors ètics?. No es pot ensenyar,
no es pot educar, es pot instruir, però la instrucció és artificial, podem ser
mestres d'ètica, però no en ètica. Tristament els discursos moralistes no han
fet a la societat més justa.
Sí es pot actuar, reflectir la nostra
particular forma de viure: Quan passen els anys, qui ens recorda, qui ens
compensa per haver estat de vegades intransigents són aquells sobre els quals
hem actuat en coherència amb els nostres ideals, lluny d'esnobismes,
representant-nos tal com som amb les nostres limitacions i imperfeccions.
Quina ha d'estar la nostra referència?. Hi ha ètiques objectives,
subjectives, eudemonistes, hedonistes, intervencionistes, utilitaristes,
sadianas (no sàdiques)... Per l'ocasió és digne tornar a l'imperatiu categòric
de Kant, a la seva ètica formal i a ell us invito: "Obra d'una tal manera que la
màxima que regeixi el teu acte pugui valer com un principi de llei universal",
es a dir per mi i per tots. Màxima que va al fons no a la forma.