E S O, PRESUMPTA INNOCENT.
Quan en un problema ens manca una dada que ens impossibilita continuar, és
normal posar una lletra, que anomenem incògnita i seguim la feina. En
psicoanàlisi quan arribem a un punt inefable en relació a la causa del
desig, o ens aturem i abandonem el saber o col·loquem una lletra (a) i
prosseguim l'apropament a la veritat del pacient. La societat, quan intenta
esbrinar el motius confusos del seus fracassos intenta buscar un culpable, algú
a qui encolomar-li el mort. Aquestes aturades teòriques es diuen apories.
Últimament, entre línies, als articles que es publiquen sempre hi ha un lloc,
silenciat, escotomitzat, on apareix el neutre E.S.O.
Ell o ella és la
culpable de tots els problemes ètics, morals i culturals que ens afecten. Rep
crítiques a la seva implantació, que no a la seva filosofia, comparem el fracàs
en altres països... i en base a aquest arguments, com en matemàtiques o
psicoanàlisi, posem lletres i continuem endavant satisfets de la denúncia.
Tothom sap que quan dividim, no totes les divisions donen exacte. En la
relació de la societat amb la cultura o el poder sempre hi ha un residu, un
plus. Què fer amb aquest plus quan no és zero? Això és el que pretén l'E.S.O.,
donar resposta educativa equilibrada a tot el que generi la societat. Empresa ja
sabem difícil.
Sembla que abans de l'E.S.O. no hi havia problemes. Els
alumnes garbellats a E.G.B., seleccionats una i altra vegada, donaven de si tot
el que d'ells es demanava a l'institut. Sabien llegir, parlaven amb un lèxic
exquisit, dominaven les ciències, estudiaven carreres difícils, fins a tal punt
que mai acabaven essent mestres... Per favor!. Ara no en saben llegir...
Bé, sembla que als universitaris llegir al pragmàtic Pla els rellisca. No és
d'estranyar, jo a la universitat mai havia treballat a Freud, ni molt menys a
Lacan i entendre la clínica sense ells és impossible. De vegades em pregunto qui
va formar a aquests professors universitaris?.
Fa un any aproximadament en
aquest mateix diari, vaig fer una crítica al paternalisme o maternalisme de
certes concepcions psicopedagògiques de la Reforma. Crítica que continuo
mantenint. Considero que des del biologisme de Piaget, passant per
l'aprenentatge significatiu d'Ausubel, fins arribar a la perspectiva
sociohistòrica de Vygotski, s'han obviat teories que podrien donar llum més
blava als mecanismes d'aprenentatge. Això no m'impedeix reconèixer que la
contribució de les seves concepcions a l'ensenyament han estat magistrals (no
crec que hi hagi paraula més precisa), degut a que han obert les portes a
tothom; és a dir, a aquells els quals per motius socials o de capacitat sempre
han restat relegats a ser el problema de la societat. No ha dit res més que no
es tracta d'ensenyar el que jo sé, sinó el que ells desitgen i no saben;
començar no des d'on jo vull, sinó des d'on ells hi són.
És cert que el
coneixement ha canviat, és cert que no en saben, ni en saben buscar el saber. No
és menys cert que no hi ha nivell d'exigència. És cert que la figura de
l'educador (el que educa, no el que sap) està en la picota, desprestigiada.
Confirmo que cada vegada són menys els pares amb els quals arribem a punts
concordants en matèria educativa... Notícies fresques: Ha pujat el gel!. Això ho
sabia tothom. Es critica el seu analfabetisme des dels púlpits universitaris.
Això és diagnosticar, ara manquen les solucions.
Però si hi ha un lloc des
d'on es generen les crítiques és des del si dels mateixos centres. Siguem
incisius i mullem-nos el cul. El que realment preocupa és aquest significant tan
realista: La diversitat. "La diversitat és la norma". Això ens diuen que és el
que ens trobarem a les aules. Nens i nenes amb diferències i que demanem una
resposta que s'adeqüi i que de vegades no coincideix amb el que nosaltres
entenem per coneixement. Malgrat aquest concepte no podem negar que la
diversitat no és exclusiva de l'alumnat. També hi és a les tarimes, a les
pissarres.
És aquest tot el problema?. No!. Resta explicar que aquesta
E.S.O. ha anat a destorbar el normal funcionament de la Secundària,
l'estabilitat del professorat, l'organització i sobre tot la punyetera
diversitat. Ha arribat amb la consigna d'aixecar-nos de la poltrona, de
l'ostracisme del saber. Acompanyada de tot un paquet de persones de diferents
nivells, especialitats, categories, que porten sobre les seves esquenes
l'estigma del mestre. Només faltava això!. Mestres que han hagut de demostrar
amb mèrits que estaven capacitats per fer el que alguns ja portaven fent més de
vint anys. Haurem de revisar el concepte d'axioma i continuar qual Sísif
arrossegant la pesada roca.
És per això que l'E.S.O. és el fracàs, la
causa eficient. És obvi que encara no hi ha dades ponderables però ja ens
arrisquem a prediccions apocalíptiques en forma d'innumerables articles crítics
que pengen dels taulers dels centres, manifestos, escrits de queixa per manca
d'infraestructures físiques, materials i de personal; fets que ningú no pot
negar, però que no són exhaustius, ni esgoten les veritables raons del rebuig.
In dubio, pro reo. La presumpció sempre és d'innocència.
No és culpable
l'E.S.O. sinó que s'ha creat una E.S.O. per a solucionar els problemes que la
societat genera. Si que hi ha alumnes més conflictius que fa deu anys, però no
es parla de la violència. L'educació no ha tingut les mateixes oportunitats que
la política (salvant la democràcia), l'economia, la llengua, la medicina, la
connexió visuals-violència... i no podem dir que hagin estat un èxit. Som
capaços de denunciar el fet, però no donem solucions.
La distància
entre el saber i la capacitat d'ensenyar ve a ser com la guia de restaurants i
l'art culinari. És prou evident que a mi en van presentar la guia, vull que els
meus alumnes aprenguin a cuinar. Però, sabeu què passa?. Alguns no volen.
Maleïda diversitat!