A QUI INQUIETA INTERNET ?

Publicat al Diari de Girona, el dia 30-12-1996

Aristòltil conjugava l'esport i el saber. Aprofitava les passejades per a ensenyar, per això la seva escola rebia el nom  de  peripatètica. Plató ho feia de manera semblant al jardí de l'Acadèmia d'Atenes. Internet t'ofereix la possibilitat de aprendre assegut a la cadira davant d'un monitor. Des del bucolisme d'abans a l'oferta informàtica d'ara, va tota una forma de situar-se. Aconseguir el saber  és una qüestió de postures.
Fins a quin punt la figura de l'ensenyant, de l'educador, del professor, del mestre, del docent, catedràtic, ...  -quants significants venen a coincidir en el mateix significat- està en la picota, està obsoleta?. Qui s'imaginava que la tanquil.litat del mestre socràtic, que ensenyant el que sap, o com indica la maièutica extraient el saber que el deixeble guardava dins seu, estava en perill?. Realment tothom és prescindible i contra això volem rebel·lar-nos.
Estem al final d'un mil·leni, època idònia per a pensar en apocalipsi, en perills, en noves perspectives, en societats perfectes. En relació amb la informació hi ha hagut moments claus. La impremta va ser tota una revolució que venia a lluitar contra l'oblit i la lentitud del manuscrit. A partir d'ella el paper s'encarregaria d'arxivar en sèrie el que fins ara passava de boca en boca. Quan mitja Europa es dedicava a lluitar al turc en creuades, d'altres, rates de biblioteques, transcrivien dins les catedrals o convents a la llum d'una espelma procurant assegurar el saber, protegir el coneixement, en definitiva tenir cura de les idees i cedir-les al futur.
Les ones de ràdio, l'era visual, van ser una primera manera de preguntar-nos fins a on arribaríem. "Video killed radio star" (El vídeo va matar l'estrella de la ràdio). La ciència ha progressat tant que no ens adonem que la televisió envia imatges de continent a continent sense cables.
Ara, assistim a l'esclat de la informació, la xarxa de xarxes. El futur se'ns presenta realment obert i incert. Internet representa l'autonomia, l'individualisme, la comunicació despersonalitzada. Tot es connecta i amb tot, no hi ha garbell, és l'anarquia, sense supervisió,  ni  jerarquies, i ja sabem la importància que té pels governants el control de la informació.
A partir d'ara podem navegar a través de la "Web" i preguntar sense reserves. Emparats en l'anonimat recórrer lliurement els camins que el nostre desig ens indiqui. Recurs per a solitaris. Catarsi dels isolats. De fet no va malament tot el que soluciona la manca de comunicació, el fet de desinhibir-se. En certa  forma ja s'havia fet alguna cosa al respecte amb la proliferació de tutors, de formadors, de cursets, d'aquesta manera s'intenta pal-liar la manca de relacions interpersonals.
Internet és la confirmació de certes utopies: La biblioteca universal de Borges, l'aldea global. Per primera vegada es pot aprendre o ensenyar una doctrina no programada, no establerta, no controlada. És la possibilitat d'accedir al saber sense educador, sense institució, sense parets. És un nou pla educatiu, universal, lluny de planificacions de governs i per tant anul.lant la figura del mediador, el que subministrava el coneixement en dosis. Qui és capaç de definir ara el concepte de dret a l'educació?.
 El futur és atzarós. Possiblement l'única manera de fer-ne la seva predicció consisteix en inventar-ho i això és el que ha fet Internet.
Algú pensarà en base al tema, que certes figures intermitges, com la del professor, el mestre com a dipositari del saber, han estat vençudes per la ciència i la tecnologia. Què passarà amb els 40 milions de docents?. Les institucions universitàries, que monopolitzaven el saber patiran la mateixa exterminació. Assistim a una nova desaparició dels dinosaures.
 Sempre he pensat que hi ha quelcom en el saber  que està a prop de l'humà, la comunicació directa, personal, la figura de l'intermediari que fa que aquest saber vagi acompanyat d'una certa càrrega d'afectivitat, de sensibilitat, d'alegria en definitiva. Tan sols així el que subministrem fa emprenta. Si els grans educadors han creat escola, no ha estat pel que sabien, sinó per la manera de fer-ho extensiu; és a dir, el convenciment de que el que ensenyaven tenia sentit, era categòric.
D'altres pensaran i és evident que molts governs ho pretenen, que cal un control sobre la situació de la informació oberta i a l'abast de tothom, pel perill que representen les idees. A l'efecte recordo la pel.lícula Farenheit 451. En ella un govern autocràtic pretenia destruir la cultura i cremava els llibres (451 0F. és la temperatura a la que crema el paper), el poble soluciona el problema adscrivint a cada ciutadà el deure d'aprendre's un llibre de memòria i passar-ho de generació en generació. Sempre hem tingut  recursos quan es tracta de frenar la cultura.
El xip qual  proteïnes, el disc dur com la neurona, no deixen de ser còpies imperfectes de l'activitat creadora dels científics. Uns com els altres resten governats per un ordre orgànic o màquina que interrelaciona els components. Tan sols que la màquina no es pot reparar a ella mateixa, mentre que el nostre cos es regenera amb la mort i el naixement de noves cèl.lules. No és que sigui un gran consol!. La mateixa complexitat té l'univers i les seves lleis gravitacionals; un conjunt de forces que tendeixen a equil.librar-se.  És el que Von Foerster pregona: "Ordre fom noise"  (l'ordre a partir del soroll). De fet tot el que ha creat l'home o la dona mai l'ha dominat, si els exceptuem a ells mateixos.
No és per tant tema d'enfrontament. El que sí és evident és que estem davant un nou repte. Què fer-ne amb tanta informació i qui és qui informa?. Doncs, el que circula per la xarxa és producte dels homes i dones; això vol dir que la veritat, la mentida, la manipulació, el subjugament demagògic es pot estendre amb més agilitat i a més persones. Hi ha més possibilitat, menys prohibició, però ningú assegura la qualitat.
Deia Schopenhauer, que davant de qualsevol doctrina nova, primer es fa el silenci, després la mirem com a novetat perillosa i per fi diem: això és molt antic!.