METAPSICOLOGIA
Cada ciència té el seu mètode i el seu objecte. Per a donar explicació al fet psíquic la psicoanàlisi ha recorregut a la metapsicologia. No es tracta de un més enllà, sinó de l'equipament teòric de psicoanàlisi:
"La metapsicología se elabora como una conceptualización teórica que razona según modelos, que tienden a la explicación causal y a la elaboración de hipótesis".
TÒPICA
Tòpic, vol dir teoria dels llocs. Veure Kant i les categories.
El llegat
de la psicoanàlisi és haver introduït la necessitat de significar qualsevol fet
psicològic en relació con la història individual i la relació de la nostra
actitud en el seu condicionament davant l'altre. És important saber que el
traumatisme no recau en el fet sinó en la simbolització concomitant. Allò
comportaria negar el funcionament dinàmic.
Es tracta d'una teoria que
diferencia l'aparell psíquic en una sèrie de sistemes amb característiques o
funcions diferents, ordenats en forma metafòrica com si fossin llocs psíquics
amb els quals podem treballar figuradament.
Quina ciència existia quan Freud parla de tòpica?
Freud havia rebut influències de Nietzsche i Schopenhauer. Nietzsche havia
parlat de l'allò com a camp pulsional i instintiu. Herbart parla igualment de
conflicte psíquic, inconscient i repressió (psicologia intel.lectualista).
Les primeres intuïcions.- Des de Paracelso, els místics curaven afeccions
psicosomàtiques per suggestió. Els coribantes de Plató. Mal-leus Magnificarum
(Spranger). Mesmesr. Puysegur, L’abate Fària…
Mesmer, Sant Agustí, Descartes
diuen que poden sorgir records de la infància que semblaven desapareguts.
Maine de Biran.- Automatisme al segle XIX. Primer inconscient francès.
Charles Richet "El somnambulisme" 1884
Janet "Dissociació de la
consciència".
a) Teoria anatomo-fisiològica: Gall
b) Hi ha pensaments que no es troben
a disposició del subjecte però que són eficaços patològicament parlant:
hipnosis, escissió del jo. Freud, des de Estudios sobre la Histeria, ja
parla d'un cert ordre en les representacions, arxius de records en torn al nucli
patogen, però llunyans de la cronologia i propers a la lògica associativa. Els
somnis són fidel reflex de la separació dels continguts psíquics: l'altra
escena. de Fechner.
Obres on podem trobar la idea de tòpica:
Bibliografia.
1.- Interpretació dels somnis. (Cap. VII).
pàg. 665.
2.- Projecte d'una psicologia per a neuròlegs. 1895
[1950]
3.- Cartes del 1-1-1896 (pàg. 3529) i 6-12-1896 (3551) a
Fliess.
4.-Compendi de Psicoanàlisi. (1938) [1940] pàg. 3386. Cap.
IV. Tracta d'harmonitzar totes).
5.- El Jo i l'Allò (1923).
pàg. 2701
6.- L'inconscient 1915. pàg. 2061
7.- La
Repressió 1915. pàg. 2053
8.- Algunas observaciones sobre el
concepto de inconsciente en Psicoanálisis (1912) pàg. 1697.
a).- La interpretación de los sueños (1900).- Els elements del somni
estan articulats segons estructura pròpia. Lògica inconscient.
b).-
Psicopatologia de la vida cotidana (1904).- Simbolització on el subjecte
busca la seva certesa. En contra del determinisme existencial.
c).- El
chiste y su relación con el inconsciente (1905). Es dedueix el gaudi i el
fet de que el subjecte vagi més enllà de la risa.
Dos tòpiques freudianes:
1ª.- Inconscient, preconscient i conscient.
2ª.- Allò, jo i sobrejó.
1ª tòpica
Què és un lloc psíquic?
No es tracta de localització anatòmica de funcions. Indica que cada part és
exterior a la resta i posseeix una especialització. S'ha de parlar d'una
concepció dinàmica, segons la qual els sistemes es troben en conflicte entre sí:
"conflicte psíquic".
Per exemple, la consciència seria com a un
penya-segat que no deixa passar més d'un record a l'espai del jo.
La
1ª tòpica la trobem al cap. VII de La interpretación de los sueños i
podem seguir la seva evolució a partir del Proyecto de psicología científica
(línia neurològica).
Posteriorment en una carta a Fliess (1-I-1896
i 6-XII-1896).
Entre l'inconscient, preconscient i conscient, Freud
situa la censura que inhibeix i controla el pas d'un a l'altre.
Preconscient.
Els seus continguts no estan en el camp actual de
la consciència i són inconscients en el sentit descriptiu, però són accessibles
a la consciència (records actualitzats).
Conscient.
El sistema percepció-conciencia se situa en la
perifèria de l'aparell psíquic. Fa una funció essencial en la dinàmica del
conflicte, evitació del que és desagradable. Un dels pols del conflicte
defensiu.
Inconscient.-
De manera descriptiva i no tòpica pot indicar el
conjunt dels contingut no presents en el campo de la consciència. D'una forma
tòpica entraria en discriminació amb els sistema preconscient i conscient. Diu
en el Yo y el Ello, 1923:
"Todo proceso psíquico cuya existencia queda demostrada por sus manifestaciones, pero del cual, por otra parte, lo ignoramos todo, a pesar de que se desenvuelve en nosotros mismos.”
Què dirà d’aquesta frase la ciència positivista?
Està constituït per
continguts reprimits amb les següents propietats:
1.- Els seus continguts
representen les pulsions: font, objecte, fi... (zones erògenes).
2.- El seu
mecanisme és la condensació i el desplaçament. Metàfora i metonímia.
3.-Busquen arribar a la consciència (retorn del reprimit) però arriben en
forma de solucions de compromís i deformats per la censura: Llenguatge dels
somnis.
El que està reprimit a l'inconscient i el jo amb el sistema
prec. i cons.
“Leer a Freud, es ante todo aprender que si inconsciente no puede confundirse con el empleo romántico de un inconsciente referido a lo arcano, a lo primordial, a lo primitivo. No hay nada de esto. Lo que vemos en Freud es al hombre que lucha siempre denodadamente en torno a cada fragmento de su material lingüístico para poner en juego sus articulaciones. Este es Freud, un lingüista.”
2ª tòpica
Es basa en la constitució dins del subjecte de la tòpica
anterior. Respon a la pregunta: Quan es constitueix i com el subjecte de
l’inconscient?
Sorgeix en 1920 com a nova concepció de la personalitat, on
diu que hi ha un conflicte defensiu entre sistemes.Va ser clau el paper de les
identificacions en la constitució de la persona.:
Allò, "Das Es" (id
en anglès) com a pol pulsional de la personalitat. Freud el pren de Groddeck de
la seva obra Das Buch Vom Es (1923).
Groddeck (1966-1934) fundador de
la medicina psicosomàtica. Contacta amb Freud (1913) i es distancia d’ell
(1926). Hostil a la dicotomia i teràpies purament psíquiques o purament
somàtiques.
Defineix das Es com el representant de les forces
pulsionals que imprimeixen a l'inconscient el seu dinamisme propi. Pot
definir-se com el sistema més profund, representatiu de la forma original
de l'aparell psíquic, regit des del principi per les pulsions innates apetitives
(Freud Das Es). Està regit pel principi del plaer, ignorant la lògica.
La
buscada de la satisfacció troba limitacions imposades per la realitat: Apareix
el conflicte entre tendències pulsionals i el sistema regulador. Al parell
conscient-inconscient, es superposa una segona tòpica: El jo i el Allò.
Dominat pel principi del plaer, no és instint biològic, sinó
pulsional. En la segona tòpica resta comprés a l'inconscient com força pulsional
i com a repressió.
Constituiria el pol pulsional de la personalitat. El seu
contingut és inconscient, hereditari en part, reprimit. Des del punt de vista
econòmic és el lloc de l'energia psíquica, des del punt de vista dinàmic entra
en conflicte amb el jo i el superjó.
Pulsió té el seu origen en el mite de
l’Andrògin de Plató (Aristòfans en el Banquet) que per ordre de Zeus es divideix
en dons sexes. Igual està separat, ha perdut el seu complement (mare). Pulsió es
manca de complement. La plsió topa amb els límits del cos (zones erògenes). El
camí seria: Manca de ser, pulsió, desig, demanda, Altre.
El yo y el Ello (1923)
El jo seria el representant dels interessos
de la totalitat de la persona (libido narcisista).
Es troba en contacte amb
la realitat exterior, està regit pels processos secundaris i el principi de la
realitat. El jo mediatitza les relació del subjecte amb el mon exterior.
Per una altra banda ha de fer front a les pulsions internes, instintives, ha de decidir el moment de la gratificació (teleològic). No podem reduir-lo a una qüestió reguladora: supervisa les relacions del subjecte amb sí mateix: narcisisme.
AUTOEROTISME-----------? JO ----------? NARCISISME- RELACIÓ D'OBJECTE
El pas de l’autoerotisme al narcisisme requereix de la formació del
Jo
Superjó com a instància que jutja i critica, constituïda per la introjecció
de les exigències parentals. Es comporta sàdicament amb el jo.
Hi ha
formacions més específiques com Ideal del Jo i Jo ideal.
La dinàmica pròpia de l'inconscient fa que es produeixen relacions entre
aquests llocs i per tant que es produeixi el que anomenem el Conflicte psíquic.
Es dóna quan al subjecte se l'hi oposen exigències internes contràries. Un desig
i una exigència moral. Conflicte entre desig i defensa, entre pulsions,
conflicte edípic on més allà d'enfrontaments de desitjós hi ha enfrontament amb
el que està prohibit.
És una oposició entre la pulsió libidinal i les
funcions de control del jo. Si no troben solució, la pulsió es veu reprimida de
forma inconscient i sorgirà en forma de símptoma (el retorno de lo reprimido)
Quina és la motivació d'aquest enfrontaments? : La repressió.
Certes emocions pulsionals i determinades representacions psíquiques topen
amb resistències que les impedeixen l'accés a la consciència. Aquestes poden ser
morals, ètiques...
En 1915 diu Freud que la repressió afecta als
representants psíquics de la pulsió, aquest són inadmissibles pel jo, es veuen
rebutjats fora del conscient (repressió primària). A partir d'aquest moment, tot
el viscut, emocions, idees vinculades a aquesta representació seran objecte de
repressió.
"La represión no impide que el representante de la pulsión permanezca en el inconsciente, que continúe organizándose en él, que origine nuevos vástagos y establezca nuevos lazos. La representación no dificulta, en verdad, más que la relación con un sólo sistema psíquico: el consciente."
Succeeix cada vegada que la satisfacció d'una pulsió troba dificultats en la seva realització, en la seva representació mental o en la seva afectivització. Vol dir que la pulsió original i la necessitat de satisfer-la no desapareixen, sinó que tenen la seva representació psíquica en l'inconscient i actuen permanentment en l'organització del funcionament mental.: Pulsió-repressió-inconscient.
No és pot comparar: Allò no és igual a connscient. Jo no és igual a
Conscient, ja que pel bon funcionament mental cal que elements del
jo-inconscient penetrin en el Jo, convertint-se en preconscients. Si bé tot el
que passa en l'Allò és inconscient, el que passa al Jo poden arribar a ser
conscient, però no tot. El Jo fa de mitjancer.
El traumatisme
Psíquic.-
Es remunta a l'estudi freudià de les paràlisis histèriques
(1893), on diu que per arribar al punt de partida de la malaltia no hi ha prou
amb interrogar al malalt, hi ha fets desagradables dels quals no tenen
coneixement conscient. Calia la rememoració.
El caràcter traumàtic no devia
vincular-se al fet com tal, es tractava de la reviviscència d'un record
patògen: REPRESENTACIÓ + AFECTE CONCOMITANT.
Es tracta del mecanisme
del "Fals enllaç" Es a dir, que en primer lloc hi ha una dissociació de la
consciència motivada pel desig del subjecte de reprimir, d'oblidar. Aquesta
tasca és impossible, ja que ni l'empremta mnèmica, ni l'afecte concomitant poden
eliminar-se, una vegada han sorgit. El subjecte separa la càrrega d'afecte de la
representació i la uneix a una altra no intolerable per a la consciència:
conversió orgànica, representació qualsevol o angoixa fixada a un objecte:
Histèria, N. Obsessiva i Fòbia.
L'INCONSCIENT
El mèrit de Freud és haver poblat el nostre inconscient amb pulsions,
fantasmes i records inconscients, el caràcter dels quals és dinàmic.
L'inconscient té sentit per a Freud amb el descobriment de la transferència
(Anna O.).
Freud relacionà les teories del XIX allunyant-lo de la
fenomenologia i la perspectiva descriptiva. Fins aleshores tot era mera
fisiologia.
Quan Freud introdueix l'inconscient no ho fa partint de la
sexualitat, sinó a través de les llacunes del llenguatge (errades, lapsus,
oblits...) Aquest diu, responen a la necessitat d'ocultament d'un desig. Serà a
través d'aquest desviament del desig que les falles de la paraula es relacionen
amb la sexualitat. Són curtcircuits del discurs on es filtra el desig
inconscient. Però:
a.- Tenen sentit.
b.- Tenen a veure amb el desig.
c.- Són un moviment d'ocultament.
d.- tenen a veure amb la manera
d'aparició del desig en la paraula.
Exemples.-
President de la Cámara Autro-Hungaresa: "Señores diputados,
en la apertura de la sesión, hecho el recuento de los presentes, y viendo el
suficiente número, se levanta la sesión".
"L'INCONSCIENT ÉS EL DISCURS DE L'ALTRE".
"L'INCONSCIENT ESTÀ
ESTRUCTURAT COM A UN LLENGUATGE
"El LLENGUATGE ÉS LA CONDICIÓ DE
L'INCONSCIENT"
"LA SOCIETAT ÉS LA CONDICIÓ DEL
LLENGUATGE"
El subjecte de l'inconscient, és un pur efecte del significant. No és un sac
ple de significats que s'han d'extreure.
El psicoanalista no tracta amb
persones, sinó amb un cert subjecte un tant escabrós, ple de meandres i que es
diu: Inconscient.
Obeeix a una lògica que està fora de l'espai i el temps i
de la persona (exemples).
Signe
Significant
SíMPTOMA Gaudi inconscient
S1
Saber inconscient
S2
Saber inconscient, saber sense subjecte. Qui era qui sabia ?. En els lapsus és típic sentir: - Jo no volia dir això!
LA REPETICIÓ.- L'inconscient assegura la repetició. Hi ha una dinàmica
inconscient que es manifesta en actes, paraules, actes involuntaris, sense
sentit. No és individual ni col.lectiu, es produeix en l'espai entre dos.
L'inconscient és que l'home està habitat pel significant.
"No hi ha
metallenguatge". No hi ha manera de parlar de l'inconscient, sense sentir-se
afectat pel mateix.
LA REPRESSIÓ té a veure amb l'estructura mateixa de la pulsió. El subjecte es constitueix com a inconscient (reprimeix) perquè no vel saber de que no hi ha en la pulsió saber sobre l'objecte.
El llenguatge de l'inconscient
Si l'inconscient està estructurat com a un llenguatge, com funciona
aquest?
La metàfora i la metonímia.-
Segons Freud el discurs
té llacunes:
"El discurso conciente es un poco como esos manuscritos sobre los cuales se ha borrado un primer texto para cubrirlo con otro. No obstante, en esos manuscritos el primer texto siempre puede percibirse en la fallas del segundo".
Concient | Bo
l
traffio
Bo ttic elli |
Oblit | Signor
– elli Bo(snia) Her (zegovina) Trafoï |
Inconscient | Mort i sexualitat |
S1
Imatge acústica de la psicoanàlisi
---
----------------->
----------------------------------------
s1
concepte de psicoanàlisi.
S2
Imatge acústica de pesta
---
----------------->
------------------------------
s2
concepte de pesta
S1
---
S2
s1
------
S2 es troba expulsat. Cal una maniobra per a
recuperrar-ho
S1
està per sota de la línea de significació.
----
s1
S2
---
s2
La cadena de significants governa el conjunt de significats.
S’
F (----) S = S(+)
S
La metàfora produeix sentit
degut a l'autonomia del significant
S’
S
En la
funció (f) el significant metafòric S' manté sota la barra a l'antic
significant. El signe + vol dir que entre S i s la barra pot estar franquejada.
El sorgiment de la significació és com una guspira mental que relaciona els
significants.
f (S…S’) S = S(-)s
El signe (-) indica el
manteniment de la línia, resistència a la significació. És un absurd aparent,
cal una operació per captar el sentit
La metonímia és canvi degut al vincle
entre termes: Beure una copa, els coures de l'orquestra.
S1
Imatge acústica de anàlisi
--- ----------------->
----------------------------------------
s1
idea d'estar en anàlisi
S2
Imatge acústica de "divan"
---
----------------->-----------------------------------------
s2
idea de divan
S1
---
S2 (.......S1)
s2 no passa sota la línea de significació.
S2 és expulsat provisionalment
s1
------------------
s1
S2
---
s2
El significant suplantat no passa sota la línia de significació, resta al
cim. El sentit està en el manteniment de S1 en contigüitat amb
S2 i associació amb S1
- La condensació del somni com
a procés metafòric.
-.El desplaçament com a metonímia.
- Neologismes,.
glosolàlies, llenguatge delirant...
- Símptoma com a metàfora.
-
L'acudit com a condensació i desplaçament.
- El desig com a metonímia.
-
El Nombre-del-Padre com a metàfora.
-
Una enferma padece de dolores en
la parte baja de la espalda. Asociando pronuncia la palabra Kreuz (cruz) y dice
que la cruz significa su dolor. En Alemán Kreuz indica el sacro. Freud le indica
que quiere decir también sufrimiento moral.
S' (sufrimiento físico en el
sacro) sustituye a S (la cruz del sufrimiento moral)
En l'acudit es troba la
relació entre el "witz" i l'inconscient:
L'acudit de Hirch-Hyacinthe, jueu
recaptador que comenta com va ser rebut per Salomón Rothschild:
"Tan cierto como que dios debe velar por mi bien... me trató enteramente de iagual a igual, de un modo totalment famillonario"
FAMI LI ON ARIO Lapsus
FAMI LI
AR Desig
---------------------------
MI
LI ON ARIO Inconscient
El discurs sorgeix de l'Altre. El mecanisme ha esta de condensació
La metonímia
Beure una copa per beure aigua.
Fórmula F
(S...S') S = S (-) s.
Un significant S' copa, que està en relació de
contigüitat ... amb el significant anterior S, aigua, al qual substitueix. La
barra no pot ser franquejada. (-)
El desig és metonímic.
Somni de Freud
en el qual un amic Köningstein, l'havia reprotxat que s'abandonava a les
fantasies. Freud somnia: Es veu al cinc anys arrancant les fulles del llibre de
colors. Aquesta idea l'associa a un altre record, la neteja d'un herbari ple de
cucs (Bücherwurn) que vol dit tant cuc de biblioteca com a cuc. Freud es un cuc
que devora. Associa aquest record amb un insecte (Wurm) que designa insecte i en
el psicoanàlisi un nen-falus. El desig inconscient és devorar a la mare com qui
devora un llibre. Llibre "La Bíblia" regal del seu pare com a llegat de la mare.
Acudit:
"El poeta Heine (...) discurre, en un salón parisiense, con
un tal Soulié, cuando de pronto hace su entrada un hombre fabulosamente rico que
suscita al instante la obsequiosa admiración de los invitados.
-Se da
cuenta? -dice Soulié-, el siglo XIX adora al becerro de oro.
-Ya veo
-responde Heine-, pero este, me parece, está pasado de edad.