Quadern

Weblog compartit, amb anotacions d'en Joan, la Pepa, la Mercè, la Immaculada, la Trini i la Laura.









Weblog Commenting by HaloScan.com


 Bitacoras.com


This page is powered by Blogger. Isn't yours?
31.10.05
A vista d'ocell...
 
Segur que amb l'eina Google Maps es poden preparar interessants activitats didàctiques.
De moment, per familiaritzar-me, he fet unes proves.
Per una banda el mapa de Mataró i per una altra la localització de l'escola.
Per fer boca podeu passejar-vos per l'Aula Laboratori Virtual


26.10.05
 

EL MOODLE A L’ENSENYAMENT DISTÀNCIA

En el cas del Graduat a distància, utilitzar el moodle ha estat una gran avantatge, sobre tot pels estudiants que no tenen pràctica en la utilització d’ordinadors.

Hi ha una bona distribució de la pàgina d’inici en tres columnes, essent la central la més ampla. Això permet a l’estudiant veure fàcilment el que se li ofereix i als laterals té els enllaços o informació més general i d’interès que no té a veure explícitament amb l’itinerari que tenen marcat.

Seguint els sistema clàssic de finestres s’accedeix a les guies, als materials o als cursos (en aquest darrer cas es necessita un nom d’usuari i una contrasenya). Un cop s’entra dins els cursos es poden fer les activitats corresponents a cada àrea.

Aquí és on veig els problemes. Hi ha mòduls en que l’avaluació contínua funciona mitjançant els diaris, eina absolutament pràctica de cara l’estudiant, perquè només s’ha d’anar clicant fins arribar a l’espai en blanc per escriure el que es demana i un cop acabat es guarda.

Ara bé si anem a les unitats que tenen avaluació contínua amb documents Word, ja és una altra cosa. Aquí els estudiants han d’obrir o guardar el document de Word, al mateix temps queda oberta una pàgina web sense cap contingut que s’ha de tancar (quan s’obre amb Mozilla Firefox). Un cop feta la feina i guardat el document, s’ha de penjar seguint unes instruccions molt clares. A vegades els estudiants poden anar a un ciber-café i no es tan fàcil ni ràpid guardar el document i desprès enviar-lo.

No hi hauria un altre mètode per fer el mateix?



14.10.05
Informàtica a nivells inicials
 
Estic fent informàtica a nivells inicials (tercer nivell de l'Etapa instrumental) i algunes de les persones comencen el seu treball amb l'ordinador aquest curs. Intento lligar l'ensenyament de la informàtica, bàsicament del processador de text, amb l'ensenyament de la llengua per tal que vegin que l'ordinador pot ser una eina que faciliti l'aprenentatge. De moment, estic fent coses molt senzilles i unes activitats molt pautades. Podeu veure algunes activitats en http://www.usuarios.lycos.es/jvaldelv/informatica/informatica1.htm


12.10.05
On anirem a parar?
 
Amb aquest títol he rebut un correu electrònic que ens convida a reaccionar davant els esdevinaments ocorreguts a la frontera de Ceuta i Melilla i la deportació de centenars d'immigrants cap al desert, fets que aquests darrers dies estem vivint per mitjà de la televisió.
El contacte diari, a les escoles d'adults, amb moltes persones immigrants procedents dels països de l'Àfrica subsahariana i del Marroc, ens hauria de fer especialment sensibles i comprendre millor les raons que hi ha al darrera de les persones que decideixen deixar el seu pais i la seva gent i buscar un futur a una altra terra.

Estimat/da amic/ga,

Mentre t'escric aquestes línies, i mentre tu les llegeixes o dubtes de si cal continuar llegint-les, és molt probable que centenars d'immigrants subsaharians estiguin sent deportats cap al desert, i abandonats a la seva sort sense queviures ni aigua. Diuen que de cada deu, quatre moriran. Abans han sofert talls, macadures, cops, fractures òssies i apallissaments en els filats espinosos que separen Ceuta i Melilla del Marroc. Alguns, com ja saps, ja han mort en aquestes fronteres, més d'un per trets d'arma de foc.

Si creus que els esdeveniments de Melilla i de Ceuta són quelcom més que simples problemes d'ordre públic. Si creus que aquests filats amb punxes i ganivetes són la frontera entre, d'una banda el malbaratament i la prepotència, i de l'altra la misèria i la injustícia... Si creus que també tu faries el mateix si haguessis nascut on ells han nascut i estiguessis morint on ells estan morint... fes alguna cosa, el poc o el molt que estigui en la teva mà. Però per poc que puguis, segur que:

  • També pots sensibilitzar sobre aquest tema als teus cercles de coneixences, reenviar aquest missatge als contactes de la teva llibreta d'adreces afegint-hi altres propostes, altres contactes, informació sobre altres iniciatives...
Pots fer totes aquestes coses i segurament moltes altres més... , sense perdre el temps preguntar-te si servirà o no per a alguna cosa... Almenys aconseguiràs sentir-te una mica més bé, sentir-te una mica menys còmplice de tanta barbàrie.

Salut i empenta!


7.10.05
Programari lliure i gratuïtat
 

Un dels punts calents del programari lliure és la gratuïtat. En una intervenció desafiadora que vaig fer en un fòrum públic vaig plantejar que un dels punt que poden fer decantar-nos cap a l'ús del PL és el preu zero. I tothom se'm tirà a sobre parlant sobre les altres característiques del PL amb molta més importància, segons ells, que no pas la qüestió econòmica. Que si la llibertat que ofereix quant a l'ús i la modificació, que si la importància de compartir, que si la funció pedagògica que pot tenir el seu ús en educació, etc. Com si els diners no fossin importants, com si fos una qüestió col·lateral quasi indesitjada i vergonyosa.

Tanmateix jo penso que la gratuïtat del PL és un punt important i gens menyspreable. Posaré un exemple real. Una universitat amb una forta implantació al seu territori pel que fa a l'ensenyament a distància va començar utilitzant, com a entorn virtual, un conegut programari comercial. Els durà mentre durà el pressupost, perquè el pagament de llicències era tant important que en un parell de cursos esgotaren les possibilitats. Aleshores van proposar a un parell de becaris i recent graduats que els muntessin un programari propi. Ho van fer així i tot va anar bé: tenien el seu propi entorn, però a causa de la precarietat laboral en què es mouen els joves programadors a final de curs van plegar. I, és clar, ningú més sabia com fer anar aquell invent.


Se'ls plantejava un problema important i urgent en diferents fronts:

  • el professorat havia de tornar a preparar els seus cursos virtuals després dels dos intents anteriors. Com que els dos entorns eren diferents havia hagut d'aprendre a fer-los anar. A més, no hi havia manera de traspassar dades de l'un a l'altre i ara tot feia suposar que es repetiria la feina per tercera vegada. Hi havia el lògic malestar.

  • els estudiants passaven pel mateix procés: havien passat per dos entorns diferents amb la consegüent despesa de temps

  • però la qüestió més important era: ¿d'on treien d'avui per demà un entorn senzill, fiable, robust, fàcil d'instal·lar i mantenir i, sobretot, sobretot, que fos barat (a ser possible gratis)?


Ja us podeu imaginar la resposta, oi? Moodle. Per no allargar-ho: ara mateix n'estan d'allò més satisfets i tenen tot el seu campus virtual amb milers d'estudiants corrent sobre Moodle. [Incís: com a moodler penso que institucions d'aquest calibre podrien compartir amb la resta d'usuaris els resultats de les seves recerques i millores en PL].


Els diners mouen el món i encara que vulguem ocultar-ho o disfressar-ho les raons profundes són les que més importància tenen. Podem envernissar-les amb tints pedagògics, amb tints sociològics o pedagògics, però la raó subjacent és allà.


Quina és la causa de l'èxit de Moodle entre la comunitat catalana d'ensenyants? Per què hi ha tantes escoles d'adults, de primària o instituts que volen muntar el seu propi Moodle? Han “vist la llum” sobre les possibilitats pedagògiques que ofereixen els entorns virtuals? Jo ja vaig obrir un compte en una demo de WebCT per muntar un curs l'any 1998 i les vaig veure totes, les possibilitats. Com és que fins al 2002 no vaig tenir el meu entorn en marxa? Pot ser perquè fins aquell moment no n'hi havia cap d'assequible a les meves possibilitats econòmiques?


Reflexionem-hi.