1. Principis
generals previstos a la LOGSE que inspiren el nou model de formació professional
2. El model de la formació Professional en el nou sistema educatiu. Estructura i vinculació amb altres ensenyaments
3. Característiques bàsiques del model de formació professional
3.1 Característiques a nivell social i econòmic
3.2 Característiques a nivell educatiu
3.2.1 Des del punt de vista de la selecció i definició de cada oferta formativa
3.2.2 Des del punt de vista de les característiques del contingut de la pròpia oferta formativa:
4. Característiques dels cicles formatius
4.1 Finalitats generals dels cicles formatius
4.2 Organització dels cicles formatius
4.2.1 Cicles formatius de grau mitjà
4.2.2 Cicles formatius de grau superior
4.3 Pràctiques en centres de treball
4.4 Avaluació
5. Formació professional i qualificació. Perfil professional. Capacitats clau
5.1 Les necessitats de qualificació
5.2 El camp professional
5.3 El perfil professional
5.3.1 Capacitats clau derivades del perfil professional
5.3.2 Capacitats clau proposades des del sistema educatiu
6. Estructura dels nivells de formació a la Comunitat Europea.
Tema 2
La Formació Professional a la LOGSE. Els seus components. Formació Professional Específica de Grau Mig i Grau Superior. Vinculació de la formació Professional amb els demés nivells educatius.
1. Principis
generals previstos a la LOGSE que inspiren el nou model de formació professional
En el Preàmbul de la Llei hi trobem tres aspectes claus inspiradors de larticulat:
Laspiració social per obtenir una educació de més
qualitat i de millor abast en funció de les exigències formatives
de lentorn social i productiu.
La progressiva integració de la nostra societat en el marc comunitari
des del punt de vista de la competitivitat i lliure circulació de les
persones, en la dimensió formativa
Els canvis constants i accelerats des del punt de vista social, econòmic,
tecnològic i organitzatiu que fan necessària una formació
bàsica més llarga i més adaptada a aquests canvis.
En el títol preliminar, article 1, hi apareixen unes finalitats que són un element referencial molt important:
Adquisició dhàbits intel·lectuals i tècnics
de treball. Adquisició de coneixements científics, tècnics,
humanístics, històrics i estètics.
Capacitació per a lexercici dactivitats professionals.
En els articles 18 i 19 de leducació secundària es comenta que:
La finalitat daquesta educació és preparar lalumne
ja des de la pròpia educació secundària, per a la incorporació
a la vida activa o per accedir a la formació professional específica
de grau mitjà o al batxillerat.
Adquisició duna formació bàsica de caràcter
professional. Capacitat dentendre la dimensió pràctica dels
coneixements obtinguts i ladquisició duna preparació
bàsica en el camp de la tecnologia.
En el capítol referent a la Formació Professional hem de destacar tres aspectes fonamentals:
Es defineix la formació Professional en làmbit del sistema
educatiu com una preparació dels alumnes per a lactivitat en un
camp professional, proporcionant una formació polivalent que els permeti
adaptar-se a les modificacions laborals que es poden produir al llarg de la
seva vida. La formació Professional inclourà tant la formació
professional de base com la formació professional de grau mitjà
i superior.
En leducació secundària i el batxillerat, tots els alumnes
han de rebre una formació bàsica de caràcter professional.
Les tres finalitats bàsiques de la formació professional específica
són:
Facilitar la incorporació dels joves a la vida activa.
Contribuir a la formació permanent dels ciutadans.
Atendre les demandes de qualificació del sistema productiu.
2. El model de la formació Professional en el nou sistema educatiu. Estructura i vinculació amb altres ensenyaments
Els aspectes més significatius són:
Allargament de lescolaritat obligatòria fins als 16 anys, que coincideix
amb ledat laboral dels alumnes.
Tronc comú adaptat a les necessitats de tots els alumnes i, per tant,
eliminació de la doble via de promoció educativa.
Formació professional de base (FPB) per a tots els alumnes de lESO
(12-16 anys). LFPB està basada en el sentit pràctic que
es dóna a les programacions de totes les àrees curriculars, incloent-hi
làrea tecnològica daquesta etapa.
Formació professionalitzadora per als alumnes que no superin aquesta
etapa. Programes de garantia social. Finalitat addicional de recuperació
de lalumne per al sistema educatiu.
Doble opció professionalitzadora:
ESO + CF de grau mitjà: Proposta orientada al llarg de lESO i selecció
en finalitzar-la.
ESO + Batxillerat + CF de grau superior: Proposta orientada al llarg del batxillerat
i selecció al final daquesta etapa.
Disseny dels cicles formatius de grau superior a partir de la FPB prevista en
el batxillerat (a través de les matèries de modalitat i les optatives,
en particular les del batxillerat tecnològic). Això implica la
impossibilitat denllaçar directament els cicles formatius de nivell
mitjà i superior.
La FPB que es proporciona a ESO i a Batxillerat ha de proporcionar un conjunt
de coneixements tecnològics i científics, dhabilitats i
actituds bàsiques, comuns a un nombre ampli de famílies professionals
i que ha de facilitar una preparació bàsica per cursar la Formació
Professional Específica.
Possibilitat daccés, des de fora del sistema educatiu, als cicles
formatius de grau mitjà i superior.
Des del punt de vista de lorganització interna dels cicles formatius,
cal destacar dos aspectes fonamentals: professionalitzadora i en alternança.
Professionalitzadora vol dir que tot el procés daprenentatge sencamina
a assolir un nivell de competència fonamentalment preofessionalitzador.
En alternança significa que es combina la formació en un centre
educatiu amb la formació en un centre productiu.
3. Característiques bàsiques del model de formació professional
El nou model de formació professional intenta oferir a la societat una proposta de professionalització més ajustada a lactual situació social, econòmica i educativa.
3.1 Característiques a nivell social i econòmic
Hi ha la necessitat de dissenyar unes ofertes formatives de més qualitat, més ajustades a les competències professionals que demana el sistema productiu sobre cadascun dels sectors de lactivitat econòmica i amb les característiques següents:
Correspondència amb altres ofertes formatives a nivell de la Unió
Europea.
Capitalitzable a fi de facilitar a la població adulta una promoció
acadèmica i professional.
Actualitzable en funció dels canvis tecnològics, organitzatius,
econòmics i socials que tenen lloc a la societat.
Corresponsabilitzada amb el sistema productiu, incorporant-hi les empreses i
institucions amb la finalitat de dissenyar, impartir i validar les ofertes formatives.
3.2 Característiques a nivell educatiu
En lesfera educativa es distingeixen dues fases:
3.2.1 Des del punt de vista de la selecció i definició de cada oferta formativa:
Oferta diversificada: A partir de la definició dels camps i perfils professionals
detectats, es dissenya una oferta amb criteris dafinitat formativa que
permetrà una diversificació de les sortides professionals del
grup-classe.
Oferta adaptada a un entorn: Ladaptació a lentorn sempre
és una adaptació de continguts i/o organització de continguts.
Pot ser externa en funció dun entorn productiu i social, o interna,
en funció de la realitat del centre (Tipologia de lalumnat, recursos
humans i materials).
Oferta complementària: En la definició dels perfils professionals
poden aparèixer-ne uns dexcessivament amplis i uns altres despecialitzats.
Hem de tenir present que hi poden haver itineraris professionals complementaris.
Exemple: cursar un cicle formatiu de grau mitjà delectromecànica
de vehicles i complementar-lo amb un de carrosseria.
3.2.2 Des del punt de vista de les característiques del contingut de la pròpia oferta formativa:
Oferta integrada: Partint de la base que la formació professional sestableix
com la suma de la formació professional inicial i la formació
professional continuada, i lexperiència professional, podem esquematitzar
aquest plantejament de la manera següent: Formació Professional
= FP Inicial + FP continuada + Experiència. La formació professional
que pertoca al sistema educatiu és la inicial.
Alhora, la formació professional inicial es compon duna formació professional de base i de la formació professional específica: Formació professional Inicial = FP de Base + FP Específica. La formació professional de base és troba en el tram general i la formació professional específica en els cicles formatius.
Oferta Polivalent: És un element clau de la formació professional
inicial. Al final del procés de formació Professional inicial,
lalumne disposarà dun cert nivell de competència definit
per un grau de coneixements, destreses específiques i un cert nivell
de polivalència que li permetran les adaptacions professionals a les
quals haurà de fer front al llarg de la seva vida activa com a treballador
(possible complement de formació continuada). Aquesta polivalència
sassoleix, en part, per lelevat nivell de coneixements generals
i pel seu grau daplicació, ja siguin científico-tecnològics
o no, al si de la formació professional de base, situada en el tram general,
i, en part, posant en relleu els punts comuns a diverses formacions, que poden
ser coneixements, però sobretot aptituds i actituds comunes; és
a dir, el que sanomena capacitats transversals, ubicades al si de la formació
professional específica dels cicles formatius, que queden recollides
en la metodologia enunciada. Per exemple: nivell dinnovació, manipulació,
assimilació, responsabilització, danàlisi, diniciativa.
Oferta intensiva. Per tres motius:
Perquè loferta de formació professional no es converteixi
en formació professional contínua.
Perquè la formació professional específica és una
part dun procés formatiu integrat, que forma part dun tot,
tal com sha dit anteriorment.
La contraposició ditineraris, és a dir:
Formació de dos anys per la via del batxillerat en paral·lel amb
una formació en dos anys de cicles formatius de grau mitjà. (doble
via als 16 anys)
Formació de dos anys per la via de les diplomatures de cicle curt que
es dissenyen en paral·lel amb la formació en dos anys de cicles
formatius de grau superior. (doble via als 18 anys).
4. Característiques dels cicles formatius
4.1 Finalitats generals dels cicles formatius
La formació Professional específica té la finalitat de proporcionar a lalumnat la formació necessària per:
Adquirir la competència professional característica de cada títol.
Comprendre lorganització i les característiques del sector
corresponent, i també els mecanismes dinserció professional;
conèixer la legislació laboral i els drets i les obligacions que
sen deriven, i adquirir els coneixements les habilitats necessàries
per treballar en condicions de seguretat i prevenir els possibles rics derivats
de les situacions de treball.
El català, com a llengua pròpia de Catalunya, ho és també de lensenyament professional. Sutilitzarà normalment com a llengua vehicular i daprenentatge.
4.2 Organització dels cicles formatius
La formació professional específica sordena en cicles formatius de grau mitjà i de grau superior que condueixen a lobtenció de títols professionals.
La durada dels cicles formatius és variable, es computa per hores i es determina per a cadascun dells.
La durada total dels cicles formatius engloba les hores lectives destinades a la formació en un centre educatiu i les hores destinades a la formació pràctica en centres de treball.
Els cicles formatius sorganitzen en mòduls professionals, els quals sestructuren en crèdits de caràcter teòrico-pràctic. La durada dels crèdits és variable i sestableix per a cada cicle formatiu.
El calendari i lhorari de la formació professional específica permeten diverses distribucions en funció de les múltiples variables que es poden donar en el seu desplegament: la realització de la formació pràctica en centres de treball, el cicle de lactivitat empresarial, la tipologia de lalumnat, etc.
Pel que fa a laccés als cicles formatius, cal diferenciar el grau mitjà del grau superior.
4.2.1 Cicles formatius de grau mitjà
Podrà accedir als cicles formatius de grau mitjà lalumnat que disposi del títol de graduat en educació secundària o equivalent. També podrà accedir-hi lalumnat que tingui el títol de tècnic per haver superat un cicle formatiu de grau mitjà.
També podran accedir-hi mitjançant la superació duna prova, les persones que, malgrat no complir les condicions de lapartat anterior tinguin més de 18 anys o bé que els compleixin durant lany natural en què vulguin iniciar el cicle formatiu i, a més, acreditin un mínim de 6 mesos dexperiència laboral, en qualsevol activitat, o bé experiències que es considerin assimilades. En tot cas, es considera experiència assimilada la de lalumnat que cursi amb aprofitament un programa de garantia social.
Caldrà acreditar un domini suficient de llengua Catalana.
Els cicles formatius de grau mitjà tenen per objectiu capacitar als alumnes per a lexercici duna professió determinada en què puguin desenvolupar les competències assignades a la gestió tècnica que corresponguin al seu grau dautonomia.
Els alumnes que superin els cicles formatius de grau mig rebran el títol de Tècnic de la corresponent professió. El títol de tècnic permetrà laccés directe (amb convalidacions) a les modalitats de batxillerat que es determinin, tenint en compte la seva relació amb els estudis de Formació Professional corresponent.
4.2.2 Cicles formatius de grau superior
Podrà accedir als cicles formatius de grau superior lalumnat que disposi del títol de batxillerat o equivalent. Els cicles formatius de grau superior inclouen en general lobligació dhaver cursat determinades matèries del batxillerat.
També poden accedir mitjançant la superació duna prova les persones que malgrat no complir les condicions de lapartat anterior tinguin més de 20 anys, o bé els compleixin durant lany natural en què vulguin iniciar el cicle formatiu i, a més, acreditin un mínim dun any dexperiència laboral en qualsevol activitat.
Caldrà acreditar un domini suficient de llengua Catalana.
Els cicles formatius de grau superior tenen per objectiu capacitar als alumnes per a exercir una professió en què puguin desenvolupar amb més autonomia la gestió tècnica, assumint, si sescau, la gestió organitzativa i dels recursos humans.
Els alumnes que superin els cicles formatius de grau superior rebran el títol de Tècnic Superior de la corresponent professió. Els posseïdors del títol de tècnic superior podran quedar totalment o parcialment exemptes de la prova daccés als cicles formatius, en funció del grau dafinitat entre els ensenyaments universitaris i el cicle formatiu a què vulgui accedir.
4.3 Pràctiques en centres de treball
El currículum dels ensenyaments de formació professional específica inclourà una fase de formació pràctica en els centres de treball, de la qual podran quedar totalment o parcialment exempts els qui hagin acreditat lexperiència professional. Amb aquesta finalitat les administracions educatives arbitraran els mitjans necessaris per incorporar les empreses i institucions al desenvolupament daquests ensenyaments.
La formació en els centres de treball possibilita que lalumnat:
Realitzi la transició al treball i shi insereixi.
Adquireixi part de la formació i aprenentatges professionals en el centre
de treball.
Aprengui dhàbits de relacions humanes a lempresa.
Autoavaluï la formació adquirida i completi la seva orientació
professional
A més, permet al propi sistema educatiu lactualització dels continguts de la formació professional a partir del sistema econòmic productiu i ladaptació de la formació a lentorn socioeconòmic del centre escolar. També representa un benefici per a les empreses, doncs permet que coneguin loferta de futurs professionals i contribueixen a la seva formació.
4.4 Avaluació
Lavaluació de laprenentatge serà contínua,
atendrà lorganització modular i es realitzarà per
crèdits. La junta davaluació, en la sessió final,
analitzarà per a cada alumne laprenentatge dels objectius generals
de cadascun dels mòduls professionals que configuren el cicle formatiu
que s'ha cursat, és a dir, les capacitats assolides.
Lavaluació del mòdul professional de formació en
el centre treball correspon al centre docent. Aquesta avaluació es fonamentarà
en els informes emesos pel responsable de la formació de lalumne
en el centre de treball.
La superació dun cicle formatiu requerirà lavaluació
positiva en tots els mòduls que el componen.
El Departament dEnsenyament avaluarà el funcionament dels ensenyaments
de formació professional específica.
5. Formació professional i qualificació. Perfil professional. Capacitats clau
5.1 Les necessitats de qualificació
Una de les característiques fonamentals del nou model de formació professional és la que fa referència a lestructuració de les ofertes formatives en funció de les necessitats de qualificació del sistema productiu.
Sha didentificar i definir la professionalitat inherent al treball tècnic. La professionalitat és observada no només com la capacitat de desenvolupar determinades tasques més significatives, si no com un conjunt de capacitats i de competències de les persones en el marc del sistema dorganització i relacions de les empreses.
5.2 El camp professional
Lanàlisi dels processos productius dun sector o subsector econòmic permet establir un conjunt de tasques i activitats professionals amb afinitats tecnològiques, funcionals, organitzatives, etc., en un sector econòmic concret. Defineix lestat real de loferta laboral al si del món econòmic i permet la delimitació duns perfils professionals.
5.3 El perfil professional
Entenem per perfil el conjunt de competències professionals que caracteritzen cada títol i constitueix la referència del sistema productiu per definir la formació professional.
En el perfil professional hi apareixen unes capacitats i unes realitzacions professionals agrupades per unitats de competència. Les realitzacions són els comportaments esperats del titulat en unes situacions de treball determinades. Les capacitats són aptituds que ha de demostrar el professional a lhora de desenvolupar les realitzacions i assolir la qualificació del títol.
Capacitats clau
Fonamentalment, la competència professional fa referència a dos tipus de capacitats:
Capacitats tècnico-transformadores, més relacionades amb el conjunt
de coneixements i destreses que sassocien a un professional concret.
Capacitats clau, són associades a conductes observables en lindividu
majorment de tipus actitudinal; en conseqüència, són transversals
en el sentit que afecten molts llocs de treball i transferibles a noves situacions
de treball.
5.3.1 Capacitats clau derivades del perfil professional
Capacitat de resoldre problemes (identificar, diagnosticar, formular solucions
i avaluar)
Capacitat dorganització del treball.
Capacitat de responsabilitat en el treball.
Capacitat del treball en equip.
Capacitat dautonomia.
Capacitat de relació interpersonal.
Capacitat de tenir iniciativa en el treball.
5.3.2 Capacitats clau proposades des del sistema educatiu
De lanàlisi del que significa treballar professionalment, nidentifiquem quatre capacitats clau que el sistema educatiu vol potenciar dins del currículum:
Capacitat
dadaptació.
Capacitat dimplicació i compromís amb la professió.
Capacitat dintegració dels aprenentatges.
Com podem veure, aquestes capacitats estan directament relacionades amb aspectes
socio-professionals i incideixen directament en la qualitat del treball, però
també en la satisfacció i la qualitat de vida del treballador.
El sistema educatiu no pot deixar de banda aquests aspectes i ha dincorporar-los
al currículum.
6. Estructura dels nivells de formació a la Comunitat Europea.
La Comunitat Europea divideix el grau de qualificació professional en 5 nivells:
NIVELL 1: Formació molt elemental i que pot ser ràpidament adquirida,
com el peonatge. La formació que dóna accés a aquest nivell
és lescolaritat obligatòria i la preparació Professional.
NIVELL 2: Formació Professional específica de grau mig. Treball
mitjanament qualificat, amb capacitat dutilitzar els instruments i les
tècniques relatives, amb certa autonomia (Auxiliar).
La formació que dona accés a aquest nivell 2 és lescolaritat obligatòria i formació professional, inclòs en particular laprenentatge.
NIVELL 3: Formació Professional específica de grau superior. Treball
qualificat, autònom i tècnic (Especialista), assumint responsabilitats
de coordinació (Encarregat).
La formació que dona accés a aquest nivell 3 és lescolaritat obligatòria i/o formació professional i formació tècnica complementària o formació tècnica de nivell secundari.
NIVELL 4: Formació Universitària (Diplomatura) o equivalent. Treball
molt especialitzat i tècnic, autònom i assumint responsabilitats
de coordinació i gestió.
La formació que dona accés a aquest nivell 3 és la formació secundària, general o professional, i la formació tècnica post-secundària.
NIVELL 5: Formació Universitària de cicle llarg (Licenciatura)
o equivalent. Treball científic, assumint responsabilitats de planificació
i gestió.
La
formació que dóna accés a aquest nivell és la formació
secundària, general o professional, i la formació tècnica
superior completa.
Aquesta informació ha estat seleccionada de la pàgina http://perso.wanadoo.es/ecarcole/logse/logse.html