Títol: Formes úniques de continuïtat en l ‘espai
            Autor: Umberto Boccioni ( Reggio di Calabria, 1882- Verona 1916)
            Cronologia :1913
            Estil: Futurisme
            Tipologia: Escultura exempta
            Material: bronze
            Tècnica: fossa
            Dimensions: 111.2 x 88 x 40 cm
            Tema: al·legoria, home en posició de marxa (dinamisme, moviment )
            Localització: Museu d’Art Modern MoMA ( Nova York ) 
           Autor
              Umberto Boccioni va ser un dels principals exponents del Futurisme, moviment artístic de 
              principis del segle XX. La seva obra es mou dins de la creació escultòrica i pictòrica. Teòric del 
              moviment, va escriure “El Manifest” dels pintors futuristes a l’any 1910. 
              Vinculat des de molt jove amb els ambients culturals, resideix a Roma, viatja a París on es 
              produirà la seva trobada amb les noves avantguardes, més tard va estudiar a l’Acadèmia de 
              Belles Arts de Venècia. Marxa a viure a Milà on, en aquell moment, el moviment futurista es 
              trobava en plena efervescència. La seva producció evoluciona de manera similar a la de molts 
              autors futuristes, per exemple, el seu mestre Giacomo Balla, trencant amb el realisme figuratiu 
              per anar al divisionisme i finalment arribar a l’abstracció geomètrica marcada per la influència 
              de les formes cubistes. Està considerat un dels principals exponents del Futurisme. L’obra que
              es comenta apareix reflectida a les monedes de 20 cèntims d’euro d’Itàlia i és una de les vàries 
              còpies que existeixen..
              
          Descripció formal
              L’obra representa un home en posició de marxa, recorda les figures de l’art grec, alguns autors 
              assenyalen a la Victòria de Samotràcia. La figura de cos sencer, mostra un tors sense braços 
              que han estat substituïts per una forma arrodonida , les cames fixades a dos blocs permetent, 
              no obstant, crear una imatge aerodinàmica deformada per la velocitat. Per aconseguir un efecte 
              de dinamisme i una expressió de la figura humana mecanitzada, el volum del cos es desplaça 
              en un moviment per l’espai generant aquest efecte òptic de moviment, és una figura que 
              sembla avançar a gran velocitat. El contorn de la figura, apareix desdibuixat, obrint-se en 
              diverses perspectives, multiplicant-se, en volums còncaus i convexes que es tallen, creant un 
              joc de plànols on la imatge mostra un moviment d’ales o de roba que juga amb les llums que 
              emanen del propi material, en un resultat final de massa, de màquina però com quelcom vital i 
              espacial. L’escultura és oberta però a la vegada està integrada entre l’objecte en moviment i el 
              context espacial que l’envolta.
           Context estilístic
              El Manifest futurista, obra de Filippo Tommaso Marinetti, va ser publicat al diari Le Figaro, a 
              l’any 1909, dóna a conèixer l’ideari d’un nou moviment cultural anomenat Futurisme. El 
              Manifest serà el primer d’una sèrie de publicacions literàries que realitzarien els autors 
              futuristes juntament amb articles en revistes com per exemple la revista Lacerba, portaveu en 
              nombroses ocasions de les seves revolucionàries opinions. Diferents autors consideren 
              aquesta producció literària la base del Futurisme. 
              El futurisme va suposar l’abandonament dels models del passat, de la tradició figurativa, encara 
              que moltes de les obres beuen del món clàssic i són transformades amb una visió 
              contemporània. Situat al començament del segle XX (1as avantguardes), obre nous camins per 
              la representació artística. En l’escultura es busca donar-li moviment, el que serà un element 
              propi del futurisme, segons Angulo “els element formals suggeridors del moviment, 
              converteixen les figures humanes en éssers que extradeixen les seves formes en l’espai”. 
          El 
              Futurisme introdueix un nou concepte: la rapidesa per a plasmar el moviment veloç en la línia 
              dels nous progressos de la tècnica, aconsegueix plasmar la sensació de moviment a partir de 
              la descomposició de la figura i utilitza una sèrie de recursos geomètrics propis del cubisme el 
              que ha fet que, estilísticament, s’ha interpretat com a cubisme dinàmic 
              El Futurisme també destacarà els símbols de la modernitat : els nous mitjans de transport, la 
              ciutat, l’home i la seva realitat, la velocitat, el risc; en ocasions la violència i el militarisme, el 
              que ha derivat que el moviment estigui associat a aspectes morals i socials negatius. 
           En paraules de Boccioni: “destruïm-lo tot i proclamen la total i absoluta abolició de la línia finita i 
              de l’estàtua tancada.....la reconstrucció abstracta dels plànols i del volums que determinen les 
              formes, no el seu valor figuratiu” En definitiva un total abandonament dels convencionalismes 
              del passat per alliberar-se, transgredint l’establert per afirmar l a més absoluta llibertat.
              
          Funció i significat
              L’obra vol donar una imatge de l’home modern , un ésser anònim que viu a una gran ciutat, que 
              viu al seu temps, protagonitzat per la màquina, de tal forma que l’home és semblant a una 
              màquina, un organisme mecànic. Pot recordar la figura d’un guerrer si es pensa en l’exaltació 
              del militarisme dels artistes futuristes. 
              Experimentació del concepte del moviment en l’escultura, simbolitza la figura humana que 
              avança vers el futur, la força, el moviment, la màquina , elements vitals de l’època industrial i 
              de” l’home futurista que viu en ella.
              
          Influències
              Els artistes futuristes tenen com a model molt proper, l’estètica impressionista, però aviat fan 
              seves les formes cubistes, en el que serà una visió dinàmica de plànols i elements .geomètrics 
              que utilitzaran per analitzar la nova concepció de les imatges que ells crearen, imatges que 
              marcaran els ambients culturals del segle XX, no només de la pintura i l’escultura, també el 
              teatre, el cinema...