C.Monet 
Sol ixent. Impressió

Impressió, Sol ixent. de Claude Monet

Espai cronològic, històric i cultural:

Cronologia: 1872

Context històric i cultural: Revolució industrial. Lluites obreres. París com a centre d’art en substitució de Roma. Trencament amb l’Acadèmia. Ruptura amb els Salons Nou col·leccionisme. RecerEsquema d’anàlisisca de noves solucions plàstiques. Impressionisme. Avanços de la ciència:: llei del contrast simultani de Michel Eugène Chevreul Aparició de la fotografia.

Ens trobem en la segona revolució industrial, una època de canvis i innovacions tecnològiques. També hi ha canvis en la manera de viure i de pensar. La religió deixa de tenir tant de pes. El 1870 comença la 3a República que posa fi al govern de Napoleó III. També aquest mateix any ens trobem la guerra entre França i Prussia que provoca que molts pintors marxin a Anglaterra on coneixeran elos paisatgistes anglesos.

Un dels nous invents és la fotografia però no té color, per això amb la pintura donen més importància al color (ja no és important ser realistes, el realisme ja el trobaran amb la fotografia) . Una altra innovació són els estudis de la teoria del color. Aquesta obra és la que dona nom al moviment impressionista després de que un crític d’art la critiqués.

Estil: Impressionisme. Pintura a l’aire lliure, pinzellada solta, a base de taques, gran importància de la llum, aparença successiva (pinten el mateix tema repetidament, amb sol, em pluja, amb boira, etc.), desaparició del dibuix, coloració de les ombres.

Característiques: Paisatge marítim, concretament al Port de l’Havre, hi ha tres bots i les aigües són tranquil·les. És el moment en què surt el sol. Formes obertes o pictòriques Trencament de la representació acadèmica Us de colors complementaris Coneixement de la llei del contrast simultani de Michel Eugène Chevreul que afirma que dues tonalitats complementaries fa que la intensitat de totes dues sigui més gran, cosa que permet abandonar el sistema tradicional de clarobscur.
- Color: Predomini dels colors freds (blaus, violeta, gris...) que contrasten amb el taronja del sol, el seu reflex i el cel. Utilitza dos colors contraris, el blau i el taronja, la barreja de colors es fa a la retina. Absència del negre.Predomini absolut del color per sobre de la línea, hi ha l’absència de dibuix i està fet a base de pinzellades soltes i taques de color.
- Pinzellada: solta. brillant i dinàmica
- Llum: La llum és molt important, mitjançant la pinzellada solta la intenta captar sobretot el reflex de la llum del sol sobre l’aigua. El que més li interessa és captar la llum i l’atmosfera
la juxtaposició de dues tonalitats complementàries fa que la intensitat de les dues sigui més gran, cosa que permet abandonar el sistema del clarobscur.
- Profunditat: S’aconsegueix amb el paisatge del fons, la situació dels tres bots i amb el reflex del sol.
- Composició: El sol seria el punt de fuga, el que ens crida més l’atenció. El sol divideix el quadre en dues meitats però no de forma simètrica. Els tres bots formen una diagonal. Al fons també hi trobem una línea horitzontal i moltes verticals que representen els pals de les veles dels vaixells i les xemeneies de les fàbriques. Aquestes línies estan molt difuminades, desdibuixades per la boira.
Absència de dibuix

Significat i funció: Vista del port de Le Havre on Monet va passar la seva joventut. Captació dels reflexos de la llum damunt de l’aigua Captació de la presencia i la influencia de l’atmosfera en la natura

Funció: Decorativa, estètica, amb objectiu de vendre-la i crear un nou llenguatge pictòric.

Aquesta obra va ser presentada en una exposició l’any 1874. Monet l’havia titulat només Impressió però al redactar el catàleg van afegir-hi l’aclariment de Sol ixent, un crític d’art, basant-se en aquest quadre va titular irònicament la seva crítica “Exposició dels Impressionistes” i és així com aquesta obra va donar nom al moviment.


 
Pàgines de batxillerat humanístic i artístic. Javier Arrimada 2021