Apunts de Història de l'Art
Creta
- L'artista
Micenes

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Creta i Micenes


Creta
  ART I SOCIETAT

  • 2500 a. C.- 1200 a. C.
  • Civilització comercial. Potència marítima
  • Estructuració del territori a través de Palaus: Cnossos, Hagia Triada, Faistos
  • Funció extraordinàriament important de la ciutat i del comerç
  • Població rural esclavitzada
  • Minos, rei mitològic.
  • Mitología: Minotaure, Parsífae, Dèdal, Ícar, Teseu, Ariadna
  • Ritus de la tauromàquia
  • Art colorista i alegre difícil d'explicar sociològicament ja que és una excepció en el món de l'entorn de l'època
  • Periodització: Art de la illa de Creta (art creten o minòic)
    • " Minòic antic o període prepalacial: 2700 - 2000 a. de C.
    • " Minòic mig o període dels primers palaus: 2000 - 1600 a. de C.
    • " Minòic recent o període dels segons palaus: 1600 - 1200 a. de C.

FORMES ARTÍSTIQUES
  • Renuncien a la monumentalitat, solemnitat i rigor egipcis que coneixien perfectament però no els agradava.
ARQUITECTURA:
  • Pedra i maó, materials principals
  • Arquitectura arquitravada
  • Columnes troncocòniques invertides i vermelloses
  • Capitell amb equí i àbac
  • Estructura laberíntica del Palau al voltant d'un pati central
  • Grans Palaus al Minioc mitjà, Cnossos, Faistos, destruïts pel volcà de Thera i reconstruïts al Minoic recent.
  • Anfiteatre de Cnossos
  • Arquitectura amable i humanitzada, lluny de la grandiositat egipcia i l'austeritat assiria.

2

Palau de Cnossos

1 3
ESCULTURA:
  • Poca importància respecte a la pintura i l'arquitectura.
  • Materials rics: or i ivori (crisoelefantinas), loza, porcellana vidriada i terracota.

 

  • Període prepalacial Només s'han trobat algunes figures humanes bastant tosques, que podrien representar símbols masculins i femenins.
  • Període paleopalacial
    • Dones amb faldilles acampanades
    • Les poques escultures masculines són acróbatas. S'han trobat especialment en santuaris i també a l' oratori de Cnosos.
  • Període neopalacial
    • Deessa de les serps, una deessa de la fecunditat parada i estrenyent sengles serps en els seus punys


DIOSA

Deessa dels serps

CERÀMICA:
  • Període Minoico Antic les ceràmiques es caracteritzen per dibuixos lineals d'espirals, triangles, línies corbes, creus.
  • En el perido Minoico Mig els dissenys naturalistes de peixos, calamars, ocells i lliris eren comuns.
  • En el període Minoico Recent, les flors i animals eren els més característics, però aumnetó la variació.
  • L 'estil palacial' de la regió al voltant de Cnosos es va caracteritzar per una forta simplificació geomètrica dels temes naturalistes i pintures monocromáticas. Són significatives les similituds entre el Minoico Recent i l'art micénico.


Gerros d'emmagatzematge, Palau de Cnossos

PINTURA:
  • La pintura mural minoica s'ha documentat a Creta i en les illes Cícladas, continuant-se en Micenas
  • Influència egipcia: home fosc, dones blanques, llei de la frontalitat, falta freqüent de perspectiva. Però més dinamisme.
  • Colors plans i vius, de gamma reduïda, aconseguits mediantes pigments minerals.
  • Acrobàcies, toros, plantes, fauna marítima
  • Desfilades i processons
  • Cabells amb ornaments, tronc descobert
  • Conjunts més importants: Palau de Cnosos i de les cases de Akrotiri, en Thera. Pperíode neopalacial, entre 1600 a. C. i 1480 a. C.
  • Funció fonamentalment religiosa.
Delfines
jóvenes

Pintura mural

Toro

L'ARTISTA
  • L'artista té més llibertat de creació:la religió i el culte tenen un paper menys important
  • L'arquitecte és l'únic ofici artístic amb relativa consideració: Grans palaus.
  • La importància del comerç crea uns gustos més oberts, més individualitzats, menys rígids, més dinàmics, més naturals i coloristes en les classes privilegiades que són els clients dels artistes
  • Es veu obligat a innovar més degut a l'esperit inquiet i novedós dels comerciants
  • Activitat artística a escala industrial de cara a l' exportació

Micenes

ART I SOCIETAT
  • 1300 a. C.- 1100 a. C.
  • Aqueus, cultura guerrera
  • Relacions amb Creta. S'apoderen de Creta i Troia
  • Ciutats amb muralles
  • Procés des del clan familiar tribal a una monarquia feudal: la llealtat del vasall al senyor es va imposant a la lleialtat familiar

FORMES ARTÍSTIQUES
 
ARQUITECTURA:
  • Muralles ciclòpies
  • Porta d' Agamèmnon (Tresor d'Atreu): Tholos. Tombes de corredor
  • Megaron, precursor del temple grec clàssic
Atreo


Micenas

Porta dels lleons a Micenes

ESCULTURA:
  • Màscares funeràries d'or
  • Influències cretenses i egipcies
  • Deesses i estatuetes semblants a les de l'ambit de l'Egeu

Psi figura

 

 

 


Agamenón

Màscara funerària

PINTURA:
  • Frescos d'estil cretenc, a Pilos Tebas i Tirinto
  • Temàtica guerrera i escenes de caça.
Mujermic

L'ARTISTA
  • Importància dels poetes: narradors de lloances, pregoners de la fama: èpica
  • L'artista plàstic menyspreat degut al seu treball manual
 
Pàgines de batxillerat humanístic i artístic. Javier Arrimada 2021