Escultura clásica griega
Gàlata ferit o gal moribund


  Galo
 

El Gàlata moribund, també nomenat Gal moribund, és una antiga còpia romana en marbre d'una estàtua grega ja desapareguda, probablement feta en bronze, que va ser encarregada entre el 230 i 220 aC. per Àtal I de Pèrgam per commemorar la victòria sobre els gàlates. La base sobre la qual es recolza actualment va ser afegida després del seu redescobriment. La identitat de l'escultor es desconeix, però alguns suggereixen que Epígon, l'escultor de la cort de la dinastia atálida, va poder haver-ne estat l'autor

Cronologia: s. III a.C. Període Hel·lenístic

Estil:
El Gàlata moribund , pertanyent a l'art grec, en el seu període conegut com a hel·lenístic . Aquesta és una còpia romana d'un original del segle III, entorn del 240-200 a.C i que es troba en l'actualitat en els Museus Capitolinos de Roma.

Descripció:

Ens trobem davant una escultura figurativa de tipus naturalista. És sedent i exempt. Representa un soldat gal malferit amb la seva espasa.

Context històric:

L'He·lenisme és un període que comença amb l'imperi d'Alexandre a mitjans segle IV. a.C.fins la conquesta romana, convivint amb ella. La fragmentació de l'imperi d'Alexandre implica continues guerres entre els diferents regnes grecs. A Àsia Menor coincideix amb una invasió de pobles celtes que finalment seran vençuts pel regne de Pèrgam. El seu rei Àtal va ordenar diferents monuments i obres commemoratives, entre les quals destaquen l'Altar de Zeus i estàtues dels invasors.

Aspectes formals:

És com hem dit una escultura exempta , de cos sencer on es representa al gal en posicion jacent, d'acord amb l'assumpte representat, després d'haver estat derrotat; això últim ho sabem tant pel caràcter de l'obra i per haver-se representat diferents elements bèl·lics acompanyant-ho com per les múltiples fonts. Aquest guerrer ferit es representa en el moment de la mort, està caigut en el sòl , recolzat pesadament sobre el seu braç dret i amb les cames doblegades.

Es tracta d'una peça tallada en marbre i es destaca la perícia de l'artista per a tractar les superfícies de manera diferenciada. Així, el seu cos està tractat amb gran realisme, tant en els seus músculs com en el tractament aspre de la pell. Quant a la seva localització hem de dir que s'ha independitzat totalment de l'arquitectura, però que la seva localització actual no és la mateixa que l'original, perquè formava part d'un grup escultòric juntament amb altres gals envoltant al seu cap, el Gàlata Suïcida o Gal Ludovisi ,en el centre.

Com hem dit a dalt, les superfícies reben un tractament diferenciat depenent de si són llises- pell- o rugoses- sòl, pèl-A més el realisme de l'obra fa que es transmet la sensació de morbidesa de la carn. En el sentit del volum és on aquesta escultura destaca pels seus avanços perquè s'ha trencat per complet la frontalitat de l'escultura amb una tendència cap al gir i la contemplació des de tots els punts de vista possibles.; a més és una escultura amb volum intern creat pel cos tombat i els braços caiguts en una piràmide truncada. La seva composició és tancada i mancada de moviment, encara que hem de dir que enfront de l'estatisme del període clàssic aquesta obra transmet el moviment contingut per la recent derrota. La llum s'ha usat per a crear zones de clarobscur i transmetre així emocion en l'obra.

Trets estilístics i formals:

Quant a les forma de representació aquest és una art figuratiu en el qual parlem d'una de les primeres representacions del realisme en l'art occidental , perquè fins ara parlàvem de naturalisme per a representar una bellesa arquetípica o idealitzada- Miron, Polícleto, Fidias o Praxíteles- però ara parlem de la representació de tipus reals, totalment quotidians

Galo2
galo3

La serenitat de l'època clàssica ha estat substituïda en aquesta escultura per l'animació, especialment per tractar-se en aquest cas d'una escena de sofriment. Aquesta escultura s'enquadra en la plàstica hel·lenística per la seva intensitat emotiva i pel tema del sofriment i de la mort No sols per l'expressió d'emocions constitueix una obra hel·lenística, sinó també pel modela i la seva composició creada per a ser vista des de diferents angles. El gàlata derrotat mostra una certa animació teatral, una nuesa heroica i una grandària major que el natural.

 

Pàgines de batxillerat humanístic i artístic. Javier Arrimada 2021