• La Mancomunitat agrupava les quatre diputacions catalanes i va ser presidida per:
- Enric Prat de la Riba (1914-1917) de la Lliga Regionalista, substituït a la seva defunció.
- Josep Puig i Cadafalch (1917-1924) de la Lliga Regionalista, destituït després del cop d'Estat de Primo de Rivera
- Carlos de Lossada y Canterac (1924), era governador militar i va ser president interí durant el mes de gener de 1924.
- Alfons Sala i Argemí (1924-1925) de la Unión Monárquica Nacional que va ser imposat pel règim colpista fins al desmantellament definitiu de la institució.
• Les competències van ser escasses i molt migrades, ja que l’Estat mai no va fer cap cessió de serveis ni de recursos. Es pot afirmar que no va tenir mai cap poder polític.
• El finançament de la Mancomunitat hagué de recórrer pràcticament als emprèstits, per manca de recursos propis. Per a compensar el cost dels serveis, hom demanava la cessió d’una o més contribucions directes als ajuntaments i diputacions.
• La institució s'estructurava en tres instruments: la Presidència, el Consell Permanent i l'Assemblea General.
- La Presidència de la Mancomunitat, que requeia en la persona que elegissin els membres de l'Assemblea General.
- El Consell Permanent estava constituït per vuit conselleries més la presidència. Per evitar el centralisme barceloní teòricament havien de recaure a dues persones de cada una de les províncies; i per evitar l'hegemonia política també es va intentar que altres partits a banda de la Lliga s'integressin en aquest «govern».
- Les carteres que es van crear foren: Camins i Ports; Cultura i Instrucció; Agricultura i Serveis Forestals; Beneficència i Sanitat; Obres Hidràuliques i Ferrocarrils; Telèfons; Política Social i Hisenda.
- L'Assemblea General era sobirana i aplegava 96 diputats provincials —36 de Barcelona i 20 de cadascuna de les tres restants—.
• La seva actuació va prendre dos camins:
– Creació d’una infraestructura de serveis públics i administratius bàsics que potenciessin el desenvolupament econòmic:
-
Es va procurar modernitzar les infraestructures de transport (carreteres, ferrocarrils, camins...) i la xarxa de telèfons i telègrafs.
-
Al camp, es cercava modernitzar les formes de producció per abastir un mercat capitalista que havia de sostenir les ciutats industrials i comercials. Es van crear escoles de tècnics agraris mitjans i superiors, camps d’experimentació amb correus, granges model, cursets, serveis d’assistència tècnica i d’avisos metereològics i es va donar suport a les cooperatives de petits propietaris.
– Foment de la llengua i la cultura catalanes a partir d’un projecte cultural i educatiu.
- Promoció de la llengua i les manifestacions culturals catalanes, juntament amb la recuperació del patrimoni artístic i arqueològic.
- Finalitzar la Normalització Lingüística.
- Creació d'institucions en diferents àmbits, com ara l'Institut d'Estudis Catalans, el Consell d'Investigació Pedagògica, la Biblioteca de Catalunya, les Escoles d'estiu, l'Escola de funcionaris de l'administració local, l'Escola Montessori, l'Escola de Comerç, les biblioteques populars, l'Escola Normal per a mestres, etc.
- Es van crear noves institucions educatives, com ara l’Escola de Treball, la Universitat Industrial de Barcelona... destinades no només a millorar la formació dels quadres tècnics, sinó també a impulsar la diversificació de la indústria catalana.