Escultura gòtica P. Serra: retaule de l’Esperit Sant (Manresa) |
||||
Títol: Retaule de l ’Esperit Sant. Autor: Pere Serra (mitjan segle XIV – mort entre 1404 i 1409). Cronologia: 1393-1394. Tècnica: pintura al tremp sobre fusta. Dimensions: 146 x 96 cm. Estil: italogòtic. Tema: religiós. Localització: capella de l’Esperit Sant de la Seu de Manresa. Autor :Pertanyent a una família de pintors actius durant el segle XIV a Catalunya i de molta anomenada. Se sap que va ser aprenent al taller de Ramon Destorrents –deixeble de Ferrer Bassa - entre els anys 1358 i 1362. Juntament amb el seu germà Jaume, va treballar a la cort d’Aragó. Durant aquest període la seva obra va rebre una influència notable de la pintura sienesa, explicable a través d’un possible contacte amb la cort papal d'Avinyò. En les seves obres, Pere Serra mostra un gran interès per la policromia i pels efectes espacials. És seguidor del corrent italià sienès propi del Trecento , que s’introduí a Catalunya de la mà de Ferrer Bassa i que fou continuat pel fill d’aquest, Arnau Bassa , per Ramón Destorrents i per Jaume Serra , el seu germà, que van ser els darrers a seguir aquesta línia. Ramon Destorrents: Retaule de Santa Anna i la Mare de Déu (1344-1353) Jaume i Pere Serra: Retaule de la Mare de Déu de Xixena (1365-1375) Ferrer Bassa: Pintures de la Cel·la de Sant Miquel (Pedralbes) (1346). Es considera que els models compositius i l’estil de Pere Serra són els més perfectes de la pintura barcelonina de la segona meitat del segle XIV. Mare de Déu i àngels músics (c. 1390).
A la predel·la, s’hi representen, a l’esquerra, sant Esteve discutint amb els doctors jueus i, a la dreta, la missa de sant Martí. Al centre, Borrassà hi pintà posteriorment una Pietat. A partir del segle XIV, la devoció per l’Esperit Sant a Catalunya es va popularitzar juntament amb la celebració de la festivitat del Corpus Christi . Models i influències: Els retaules de Pere Serra van recollir els models del gòtic italià introduït a Catalunya de la mà de Ferrer Bassa . L’elegància i la delicadesa en el traç de la línia, així com la finalitat decorativa del color, relacionen l’obra de Pere Serra amb l’escola sienesa liderada per Duccio . L’arribada a Catalunya del gòtic internacional, a la darreria del segle XIV i al començament del segle XV, va fer que la pintura de Pere Serra no tingués gaire continuïtat. Ducció : Maestà (1308-1311).
|
||||
Pàgines de batxillerat humanístic i artístic. Javier Arrimada 2021 |