Majestat Batlló
Escultura romànica

 

DOCUMENTACIÓ GENERAL

L'autor és desconegut, atribuïda al taller de Ripoll. Feta en fusta de xiprer i castanyer.

Cronología: segle XII. Policromía de colors molt vius. Dimensions: 1,56 x 1,20. Museu Nacional d'Art de Catalunya.

Context històric i cultural: és l’època de plenitud feudal, d’economia agrària, en què apareix l’orde del Císter. Es prediquen les croades. S’inicia l’eclosió del gòtic i el creixement de les ciutats, i s’accentuen els intercanvis culturals i comercials. La cultura és encara eminentment religiosa però, justament en créixer les ciutats, sorgeixen algunes manifestacions de caràcter civil que aniran afermant-se fins a fer-se les més importants. Incipient burgesia. Forta influència de l’Església.

ANÀLISI FORMAL

  • Composició

Obra representativa dels Crist en majestat romànic i de l'escultura romànica catalana. Falten parts de la talla (peus i dits de les mans). Figura desproporcionada. Simetría. Cap sense corona, detallisme al cabell i barba. Túnica llarga de franges parale·les amb cenyidor. Els braços estàn fet a part, mànigues amb plec oblicus.

Embalum rodó i alt relleu. Unifacialitat. Composició frontal; hieràtica i simètrica. Mirada inexpressiva. Rigidesa. Geometrització. Tècnica i materials: talla de fusta de xiprer policromada amb pintura al tremp.

La túnica es blava amb cercles vermells i figures vegetals verds. Sanefes d'escriptura cúfica amb la inscripció "Ihs nazarenus rex iudeorum".

  • Estil
Romànic. Característiques: En arquitectura: arc de mig punt; volta de canó; Auge dels monestirs; Pintura i escultura al servei formalment del marc arquitectònic i conceptualment al servei de l’església. Funció al·legòrica i simbòlica de la imatge. Perspectiva teològica.

La tradició dels crucifixos prové d'Orient, igual que les túniques reials, que recorden les sedes de luxe de Bizanci. Rigidesa, frontalitat, desproporció i manca d'interés pel volum del cos. Antinaturalisme i idealització.

Característiques: Embalum rodó i alt relleu. Unifacialitat. Composició frontal; hieràtica i simètrica. Mirada inexpressiva. Tècnica i materials: Talla de fusta de xiprer policromada amb pintura al tremp.

INTERPRETACIÓ

  • Contingut i significació

La tradició ha tramés la llegenda que la primera majestat, anomenada Volto Santo o Crist de Beirut, va ser esculpida per Nicodem, que juntament amb Josep d’Arimatea va davallar el cos de Jesús de la creu i el va sepultar.

Significat: Es la imatge del Crist triomfant davant del Crist sofrent representat nu i clavat a la creu. El Crist és un personatge viu, per demostrar la seva victòria sobre la mort. Deu regna després del seu martiri. Actitud majestàtica, legitimitat del poder diví. Tema: la tradició ha transmès la llegenda que la primera majestat, anomenada Volto Santo o Crist de Beirut, va ser esculpida per Nicodem, que juntament amb Josep d’Arimatea va davallar el cos de Jesús de la creu i el va sepultar. És la imatge del Crist triomfant davant del Crist sofrent representat nu i clavat a la creu.

Majestat: Crist triomfant versus Crist sofrent. Majestat: figura de Crist vestit i viu. versus Crist despullat, blasmat i mort

  • Funció

Obra de funció religiosa, destinada al culte, amb una finalitat també didàctica, com és comú en l'art romànic en escultura i pintura.

Pàgines de batxillerat humanístic i artístic. Javier Arrimada 2021