Cronologia: 1656. Segle XVII
Context històric i cultural:
• El segle XVII es caracteritza pels problemes derivats de l’oposició entre l’Europa catòlica – seguidora de la Contrareforma- i l’Europa protestant. La separació de part dels Països Baixos de la Monarquia Hispànica i la seva aproximació a la Gran Bretanya van produir una Europa enfrontada políticament entre les monarquies catòliques- que es van adequar en gran mesura a les directrius del Papat - i les protestants. Va ser un segle d’enfrontaments constants amb la guerra dels 30 anys i les seves seqüeles.
• Amb els Àustria a la monarquia hispànica va començar un període de decadència política, social i econòmica que, curiosament, no es va veure reflectit en el món artístic ni en les lletres ( “Siglo de oro” ) ni en les arts.
• Regnat de Felip IV (1621- 1665). A França minoria d’edat de Lluís XIV. A Roma: Inici papat de Alexandre VII. Guerra de Secessió de Catalunya.... Espanya, juntament amb el regne de Portugal, consolidarà la colonització del Nou Món i continuarà dominant Flandes, Nàpols i la Llombardia.
• Els Estats Pontificis gaudiran d’una bonança política (superat el Sacco del segle anterior) i això tindrà conseqüències en l’auge de totes les manifestacions artístiques. Poder de la Inquisició. Art religiós versus art mitològic. Ideologia contrareformista. Poder de la Roma papal.
• Defensa de la teoria heliocèntrica: El sol centre de l’Univers, per Galileu Galilei. Literatura: Baltasar Gracián (El Criticón). Calderón de la Barca, Moliere...
Estil: Barroc:
Característiques: Tendència artística desenvolupada als segles XVII i bona part del XVIII. Art al servei de l’església i les monarquies catòliques. Integració de les arts. Teatralitat [theatrum sacrum]. Art burges versus art religiós. Simbolisme i didactisme de la imatge. Horror vacui compositiu. Predomini de la corba sobre la línia recta. Nous temes burgesos: paisatge, natura morta, retrat de grup.....
Característiques formals: Predomini del color sobre el dibuix (formes obertes). Pinzellada llarga i fluïda combinada amb una altra de curta i precisa. Gran riquesa cromàtica amb ocres, gamma de blaus, vermells, grisos...
Característiques compositives: Composició oberta o centrífuga; Línia de l’horitzó mitjà. L’escena se situa en la part de baix del quadre ocupant la meitat de la superfície el que confereix al perspectiva aèria. Sàvia captació lumínica amb zones il·luminades que reforçant els personatges principals i d’altres de fosques amb la mateixa intenció de potenciar el que es principal en la composició.
Expressió de la tridimensionalitat com a essència de la pintura. Va dir Luca Giordano al Rei Carles II, al veure-la: Ah Señor, esto es la teologia de la pintura.
Tècnica i suport: oli sobre tela.
Tema: Inicialment aquesta tela constava en els inventaris reials com El quadre de la família; però l’any 1843 el pintor Madrazo la va batejar amb el nom de Les Menines, paraula d’origen portuguès que significa “dama d’honor”.
Significat:
- La sala on es desenvolupa l’acció es a l’antic Alcàsser dels Àustries, a Madrid, el qual es va cremar més endavant. Era una de les cambres del príncep Baltasar Carlos, que Velázquez utilitzava com a taller. Diferents interpretacion, una de les més acceptades és la que diu que la infanta Margarita i el seu seguici irromp a l’estudi de Velázquez mentre aquest pintava la parella reial, que apareix al mirall del fons. Però segons la reconstrucció de les perspectives, el mirall podria reflectir la tela que està pintant, llavors hauríem de saber a qui miren el pintor i la resta de personatges.
|