Arte

Art barroc

Gian Lorenzo Bernini: L’èxtasi de santa Teresa de Jesús


S Teresa

Èxtasi de Santa Teresa

  • Autor: Gian Lorenzo Bernini (1598-1680)
  • Cronologia. Segle XVII (1647-1652) Obra de maduresa de Bernini.
  • Tipologia. Grup escultòric
  • Tema : Religiós
  • Estil: Barroc
  • Material: Marbre, bronze
  • Localització. Capella Cornaro a l'església de Santa María de la Victòria.

Es representa en l'altar d'aquesta capella l'èxtasi experimentat per Teresa d'Àvila que en un moment de gran concentració mística la va fer levitar sentint com se li apareixia un àngel que li travessava el cor amb un dard d'amor diví experimentant d'una banda dolor i per una altra un goig intens.

L'obra va ser un encàrrec del cardenal Cornaro perquè presidís la capella de la seva tomba i de la seva família poc després de la canonització de la santa en 1622.

Context històric i cultural:

- Antic règim. Època de les monarquies absolutes.

- Assentament del catolicisme i del protestantisme en els respectius països europeus.

- La Roma Triumphans: exaltació de l’autoritat pontifícia i la seva capitalitat.

- Fundació i consolidació dels nous instituts religiosos: jesuïtes, teatins, oratonians i moviments descalços...

- Segle d’or de la literatura en molts països europeus: França, Espanya, Anglaterra....

Art barroc. -Teatralitat i escenografia.

Característiques tècniques, formals o compositives de l’obra.

- El grup escultòric està envoltat de murs i columnes de marbre reixats ( riquesa de materials) i es troba dins d'un retaule-transparent en el qual la llum entra de manera natural per una obertura que no veiem i que simbolitza la llum divina, al costat d'aquesta llum natural estan també els llamps de bronze daurats.

A banda i banda com si fossin llotges d'un teatre apareixen els retrats de membres de la família Cornaro sobre un fons en relleu clàssic ( columnes d'ordre jònic i volta de casetones) que assisteixen a l'instant de l'èxtasi amb sorpresa o xerrant entre si.

- Combinació de diversos materials: el travertí, el marbre rosat i blanc, l’estuc, la policromia daurada...

- La creació d’un espai arquitectònic per mitjà de la intervenció en les tres parets de la capella: la frontal i les dues laterals.

- Combinació de l’escultura exempta amb el relleu a les parets laterals.

- Protagonisme del grup escultòric de l’altar, compost per dues figures: una femenina i un àngel amb una fletxa.

S Teresa2

Ángel

 

- Recerca del volum i del moviment a través del tractament de la roba de la figura femenina.

- Gesticulació de les figures teatral, expressiva, ampla.

- Recerca de valors escenogràfics, teatrals, en tot el conjunt.

- Intervenció de la llum natural a través d’una finestra amagada a l’interior de l’edícula marmòria de l’altar.

- Naturalisme en el retrat del personatges asseguts a les fingides llotges laterals.

- Aplicació de la perspectiva lineal en els relleus de les parets laterals.

Sta Teresa detalle

Composició. Està formada per diagonals que creguin que creguin un efecte molt dinàmic. Les diagonals serien d'una banda el cos de la santa i per una altra el dard de l'àngel dirigit cap al cor de la santa.

La levitació sobre el núvol i el vol de les vestidures i la suspensió volàtil de l'àngel creen un efecte d'inestabilitat .

La llum és molt efectista ja que inunda tot el grup insinuant la presència divina. També crea la llum efectes de lluentor i clarooscuro en l'hàbit, el núvol.
Però a més per a ressaltar la presència divina Bernini realitza uns llamps daurats.

El ritme és dinàmic . El cos amb plecs agitats i superfície rugosa de l'hàbit transmet la sensació del moviment de l'agitació i de la levitació , amb excepció de mans i peus que cauen inerts A més un altre aspecte del moviment és que els nostres ulls segueixen des de la fletxa fins al cor de la santa.

Expressió: . L'èxtasi és una experiència única que porta a l'abandó amb els ulls tancats, boca entreoberta , desmai A això afegeix Bernini la sensació descrita per la Santa d'una mescla en el seu rostre de dolor i goig.

Tot el cos i hàbits de la santa semblen estar en moviment pel seu estat d'èxtasi, no obstant això l'àngel està representat amb els plecs llisos i una expressió serena i amb lleu somriure.

Tema:

- Èxtasi de santa Teresa de Jesús.

- Tema místic: un àngel amb una fletxa d’or amb flames travessa el cor de santa Teresa, acció que li causa plaer i dolor alhora.

- Extret de l’obra literària de l’autora: Vida (1567).

- Fundadora de les carmelites descalces provinent d’Àvila i canonitzada en temps de la Contrareforma (1614 i 1622).

Significat. Clarament contrarreformista ja que si els protestants rebutgen el culte als sants, l'església de Roma fa tot el contrari canonitzar a persones que fomenten la fe catòlica o defensin al papat. En aquest sentit es canonitza a Teresa de Jesús mística i cofundadora juntament amb Sant Joan de la Creu ( beat en 1639 i sant en 1727) de l'orde dels Carmelites Descalços. També es canonitza en el mateix any que Teresa de Jesús en 1622 a Ignasi de Loyola fundador de l'orde dels Jesuïtes que es posa al servei del Papat

Funció:

- Espai de pregària.

- Capella funerària del cardenal Cornaro.

- Propaganda d’un cardenal d’origen venecià a Roma.

- Reivindicació del concepte de santedat i de la possibilitat d’adquirir-la.

- La santedat com un model de comportament.

   
Pàgines de batxillerat humanístic i artístic. Javier Arrimada 2021