Escultura renaixentista
Donatello: David


David, de Donatello.

Context històric i cultural corresponent.

Datació: - 1444-1446 mitjans s. XV (Existència però de diverses teories interpretatives, que afecten també a la seva datació).

Context històric i cultural:

- Auge econòmic i demogràfic a Europa. Societat mercantil.

- La família Mèdici es converteix en els mecenesde totes les arts.

- Desenvolupament de la cultura urbana. - Epicentre artístic a la Itàlia central.

- Subdivisió d’Itàlia en petits estats amb règims polítics diferenciats. - Rivalitat entre les ciutats-estat italianes i presència i interessos dels estats europeus a la península itàlica.

- Desenvolupament de l’humanisme i voluntat de recuperar l’antiguitat.

- Cultura del Renaixement.

- Divisió del moviment cultural en: Primer Renaixement (Quattrocento), Alt Renaixement (Cinquecento) i Manierisme (a partir dècada dels 30/40 Cinc-Cents).

Estil: - Renaixentista. - Primer Renaixement, Quattrocento.

David

 

Comentari tècnic i formal de l’obra:

- Escultura exempta.

- Sistema de fosa a la cera perduda, r ecuperació d’aquesta tècnica de l’antiguitat.

- Pervivència de restes d’aplicacions daurades.

- Model de l’antiguitat també a partir del contrapposto, de la recerca d’un ideal de bellesa i del cànon de proporcions.

- Predomini de la línia corba i compensació de la trajectòria de les extremitats en el cos nu. Hi ha compensació de volums a partir del contrapposto, querecrea la corva praxiteliana. Dóna moviment harmònic al cos, dinamisme contingut, actitud de repòs, la cama esquerra es flexiona amb el peu endarrerit. També s’aixeca l’espatlla esquerra.- El braç dret repeteix el moviment de la cama esquerra. Gran naturalisme i sensualitat. L’anatomia està treballada a la perfecció. Ambigüitat a la sexualitat del personatge. L’acabat del bronze és llis per simular la suavitat de la pell. La llum crea clarobscurs.

- Jove nu, dret, amb els cabells llargs, barret i amb unes botes fins algenoll. A la ma esquerra hi porta unapedra, amb la qual ha estabornit alseu enemic, i aguanta amb la màdreta l’espasa amb la que li ha tallat elcap. La cama dreta suporta fermament totel pes del cos mentre que l’esquerradescansa sobre el cap de Goliat. La nuesa permet apreciar amb mésclaredat el modelatge suau del cos

Tema: - Bíblic. Antic Testament. - Representació de David després de vèncer a Goliat, quan encara sosté una pedra a la mà i té l’espasa desaveïnada (alguns historiadors hi han vist una al·lusió a Mercuri i Argos).

Funció: - Documentat en el centre del pati del palau privat dels Mèdici a Florència des de les acaballes del segle XV. - Al·legòrica i propagandística. Cànon de bellesa ideal.

Significat: - En funció de com s’entengui la comanda, l’obra disposa de diverses interpretacions. No existeix unanimitat en quant al significat. En qualsevol cas, representa la victòria del dèbil sobre el fort.

- Diverses lectures: David com analogia de Jesucrist, equiparació de David amb la república florentina i de Goliat amb el ducat de Milà, la victòria de l’amor cast o de l’amor en el matrimoni. o Altres detalls significants a tenir en compte: les ales del barret de Goliat (emblema del ducat de Milà) o el relleu del casc amb el carruatge d’Eros (amor).

 
Pàgines de batxillerat humanístic i artístic. Javier Arrimada 2021