Arquitectura renaixentista
Palladio: Villa Capra (La Rotonda)


Vila Capra

 

Plano

Villa Capra (La Rotonda), Vicenza

d’Andrea di Pietro Palladio

Cronologia: 1551-1553. mitjans segle XVI.

Context històric i cultural: Reforma i Contrareforma. Concili de Trento. Poder comercial de la República Veneciana. Carles V emperador del Sacre Imperi Romanogermànic. Lluites contra el turc: Batalla de Lepant. Continuació de la cultura humanista.

Estil: Classicisme i Renaixement tardà (Manierisme).

En arquitectura: Aparició de la vil·la suburbana.

Planta: centralitzada (amb els pòrtics crea una creu grega), simètrica, equilibrada i harmònica. Interior circular amb cúpula que cobreix la sala circular central i dóna nom a l’edifici. (Rotonda).  La Villa Capra presenta un perfil idèntic a totes quatre façanes , cadascuna de les quals s’articula a partir d’unes escalinates pronunciades que condueixen cap a un pòrtic de sis columnes d’ordre jònic , amb l’entaulament corresponent i frontó triangular rematat amb una estàtua a cada vèrtex.

Al centre de l’edifici s’alça la cúpula que cobreix la sala circular central de la mansió. La Villa Capra s’estructura sobre una planta simètrica en forma de creu grega , pel fet que al quadrat de l’habitatge s0hi afegeixen quatre pòrtics.

Cúpula

Al centre de l’edifici hi ha la gran sala circular que fa d’eix distribuïdor de les habitacions i de les dependències que l’envolten. Els dormitoris estan ubicats als quatre angles de l’edifici. Als soterranis hi ha la cuina i sales de l’administració general de la casa.

Aquesta sala central, coberta per una gran cúpula rematada amb un òcu l, està decorada –igual com les altres estances- amb vigorosos frescos fets per diversos pintors italians de l’època.

La il·luminació natural d’aquesta sala central és una mica deficient, perquè a part de l’òcul, la llum només hi entra a través dels quatre passadissos que hi converteixen.

La gran cúpula semiesfèrica construïda per l’arquitecte Scamozzi entre el 1580 i el 1591, i que va alterar el disseny inicial de Palladio.

Espais: Soterrani, planta noble i primer pis.

Exterior: Quatre façanes amb pòrtics de sis columnes (hexàstil) jòniques que sostenen quatre frontons triangulars, rematats per una estàtua a cada vèrtex, amb escalinates a la manera dels temples romans. Emplaçament que domina una vall. Referències a Vitruvi i a Bramante.Entorn i integració urbanística Situada sobre un petit turó al mig del camp, les quatre façanes s’orienten als quatre punts cardinals. Aquesta disposició permet que, des de la planta noble, els propietaris puguin aprofitar al màxim la vista privilegiada de l’entorn que els envolta..

Elements de suport i suportats: Sistema arquitravat i voltat.

Materials: pedra, maó, estuc i marbre.

Significat: Retorn al concepte de les vil·les romanes, al gaudi i a les feines agrícoles. Manifestació del poder econòmic, social, polític i cultural del seu propietari el clergue Marios Capra Gabrielis. Seguint els principis renaixentistes, Palladio va reprendre l’estil arquitectònic dels temples romans i el va aplicar a edificacions civils, iniciant així la recuperació de les antigues vil·les romanes –residències campestres luxoses allunyades de l’urbs- desaparegudes després de la caiguda de l’Imperi Romà.

Vila Capra

Funció: Lloc de repòs i gaudi intel·lectual. Segona residencia del seu propietari al costat de les seves propietats rurals

Models i influències: Models i influències El model de referència en l’arquitectura pal.ladiana és l’antiguitat clàssica, present en la semblança entre les façanes dels temples romans i les quatre façanes porticades de la Villa Capra . Igualment, la cúpula centralitzada sembla que agafi com a referència la del Panteó de Roma , que també mostra un òcul central. La Villa Capra va ser el model de la Chiswick House de Lord Burlington , exemple del neopal.ladianisme anglès. Des d’Anglaterra, Palladio també va tenir una gran acceptació als Estats Units, tant en les cases residencials del sud, com en els edificis públics construïts al segle XIX. La seva faceta com a teòric també va ser molt important i el seu tractat I Quattro libri dell’Architettura es va convertir en un cànon per a l’arquitectura occidental posterior i en un referent bàsic per al coneixement de l’arquitectura de la Roma clàssica. 

 
Pàgines de batxillerat humanístic i artístic. Javier Arrimada 2021