Art romà

La Maison Carrée

EL TEMPLE ROMÀ

Un temple grec generalment semblava el mateix vist pels seu quatre costats; no succeïa el mateix amb un temple romà. La part frontal era accentuada per l'escalinata i l'elevat pòrtic es veia diferent dels laterals que tenien poca importància i de la part posterior que era insignificant. De fet a vegades el temple s'adossava per la part posterior en lloc de fer-se com un edifici exempt.

planta1
planta2
planta de temple grec
planta de temple romà

El romans en entrar en contacte amb els grecs van començar a perfeccionar l'aspecte dels seus temples seguint les directrius gregues però sense trair els tractaments tradicionals. La solució de compromís es troba en aquest temple de Nîmes.

• L'element dels temples grecs que més sorprenia els romans era el peristil exterior de manera que aquest bonic ornament és el que van intentar reproduir prolongant la columnata del pòrtic adossant les columes a les parets laterals de manera que el temple sembla estar rodejat d'un peristil.
  • La forma característica del temple romà ha estat conservada: un podi elevat, l'escalinata i la cella, precedida d'un profund pòrtic, s'estén amb tota l'amplada dels pòrtic fins al fons

LA MAISON CARRÉE

Nimes
  • Nimes, França
  • Cronologia: Finals del segle I a. C.:16 aC. a).
  • Context històric i cultural: Context: Època imperial. Romanització. Divisió en Províncies. Pau d’August. Màxim període de l’expansió de l’Imperi Romà. Sòlida estructura social, jurídica (Dret romà), política i comercial. Naixement de Jesucrist. Cultura: Ovidi: Les Metamorfosis; Virgili: La Eneida(30-19 a.C.)
  • Art: Consolidació de l’arquitectura (Panteó); l’art al servei de l’emperador. Arquitectura commemorativa: columnes, arcs triomfals. Consolidació de l’escultura (imatge d’emperadors). Moment àlgid de la pintura mural: estil ornamental i estil il·lusionista. Realisme plàstic
  • Estil: Romà imperial, ordre Corinti, hexàstil, pseudoperípter.
  • Característiques: Consolidació de l’arquitectura (Panteó);L’art al servei de l’emperador. Arquitectura commemorativa: columnes, arcs triomfals. Consolidació de l’escultura (imatge d’emperadors). Moment àlgid de la pintura mural: Estils ornamental i Estil il·lusionista. Realisme plàstic. Cultura llatina.
  • Tipus de planta: Planta rectangular. Espais interiors i exteriors: Sistema constructiu arquitravat. Temple hexàstilColumnes corínties. Pseudoperípter: Columnata adossades al voltant del temple; Cel·la sense opistòdom. Pòdium. Materials: pedra calcària blanca.
  • Significat: Temple dedicat als númens romans i a Gai i Luci Cèsar, nets d’August i fills de la seva filla Júlia i Agripa. Fou erigit en honor de l’emperador i de la seva família.
  • Funció: Romanització dels territoris conquerits. Culte imperial.
  • Espai i elements estructurals: El temple grec es recolza sobre un pòdium i te entrada pels quatre costats; el romà te una escalinata d’entrada. El grec te naos, pronaos i opistòdom; el romà pòrtic i cel·la, la millor perspectiva és la frontal,' escalinata li confereix una gran majestuositat i l'alta façana domina l'espai que té davant