L'exemple de la cera
|
Descartes
va exposar un exemple sorprenent de la separació essencial entre una
substància contínua i les seves propietats depenents dels sentits. Proposem
que agafem un tros de cera a les nostres mans. Té una determinada mida
i una determinada forma, un tacte sòlid, una determinada textura, temperatura,
color, etc.; i per a nosaltres es presenta com el resultat d’aquesta
combinació de propietats. Però si l’atansem al foc, cadascuna d’aquestes
propietats s’altera, varia: es torna líquid, canvia de forma, s’escalfa,
es torna marró fosc, desprèn una olor distinta, i així successivament.
I això no obstant, continuem dirnt que és la mateixa cera. Què és el
que fa que sigui essent igual? No és cert que ni hi ha res que
continuuï essent igual? Doncs sí que n’hi ha, i és el de sempre: l’ocupació
de l’espai. I es tracta d’una
cosa que es pot mesurar alhora en termes d’espai i temps; és a dir,
en termes matemàtics.
Allò
que Descartes segurament pretenia amb aquest exemple era il.lustrar,
potser més que demostrar definitivament, una idea per a ell fonamental:
que una cosa material no és més que quelcom que ocupa l’espai –de fet,
en cert sentit, és un tros d’espai. Pensava que un cos material era
en si mateix un tros de volum o d’espai, en lloc d’estar senzillament
en l’espai, en bona part perquè no creia en el buit.
En
aquest exemple, podem veure també que, encara que creiem tenir un coneixement
del que és la cera a través de la nostra experiència sensible del material,
en realitat tota la informació que rebem així és variable. I això no
obstant, continua essent el mateix tros de cera malgrat els canvis.
Per a Descartes comprendre l’essència de la cera suposa un judici que
va més enllà de l’experiència sensorial. I aquest judici, que és un
pensament, li demostra un cop més a Descartes que la certesa que té
sobre la pròpia existència com a ésser pensant és més gran que la que
té sobre la naturalesa i l’existència del món material. L’exemple manifesta,
doncs, el racionalisme de Descartes, és a dir, la seva creença que podem
adquirir coneixements sobre la naturalesa del món mitjançant la sola
raó, una concepció del tot oposada a l’empirisme que, en la seva versió
més radical, és la idea que tot el nostre coneixement del món exterior
hem d’adquirir-lo a través dels sentits.
Descartes
està convençut que el món està estructurat de tal forma que l’home és
capaç de conèixer-lo. D’alguna forma, l’home i el món estan fets un
per l’altre per Déu. Descartes pensava que es podien conèixer alguns
dels principis fonamentals de la física a través del que podríem anomenar
reflexió filosòfica, o senzillament, a través de la raó. Hi ha alguns
principis de la física –com per exemple, la llei o principi de la conservació
de la quantitat de moviment- que es poden conèixer a priori (és
a dir, amb independència de l’experiència). Però més enllà d’això, considerava
que les veritats de la física calia descobrir-les empíricament. Això
és molt important per entendre com cal el seu racionalisme. Pensa,
com hem dit abans, que les propietats fonamentals del món i de la ment
es poden descobrir a través de la reflexió. No pensa que tot es dedueixi
de l’experiència. A vegades, però, s’ha afirmat que era tan sumament
racionalista, que pensava que tota la ciència havia de deduir-se
de la metafísica a través del raonament matemàtic o lògic; que si ens
asseiem i reflexionem prou sobre el Cogito, la matèria i Déu,
arribem a la ciència. Ell no va dir res d’això. De fet valora molt positivament
els experiments per distingir entre diverses maneres d’explicar la naturalesa. |