Hom només pot provar l'existència d'un ésser amb arguments a partir de la seva causa o el seu efecte, i aquests arguments es basen del tot en l'experiència. Si raonem a priori, qualsevol cosa pot semblar capaç de produir-ne qualsevol altra. La caiguda d'una pedra pot, pel que sabem, apagar el Sol, o el desig d'un home, controlar les òrbites dels planetes. Només l'experiència ens ensenya la natura i els límits de la causa i l'efecte, i ens permet d'inferir l'existència d'un objecte a partir de la d'un altre.

David Hume, Investigació sobre l'enteniment humà

  1. Expliqueu per què Hume diu que els arguments causals es basen tots en l'experiència. [3 punts]
  2. Hume diu que la filosofia ens faria completament escèptics si la naturalesa no fos massa forta per arribar a permetre-ho. Què creieu què vol dir, això? Es pot relacionar amb el text? [3 punts]
  3. Què vol dir, en aquest text, l'expressió a priori? [2 punts]
  4. Expliqueu algun fragment del text en el qual considereu que Hume té raó. [2 punts]
  1. Perquè com, segons Hume (i els empiristes en general) no coneixem l’estructura profunda (permanent) de la realitat, sinó que només tenim accés als fenòmens, a allò que apareix o es mostra a l’experiència, doncs ha de ser aquesta l’única guia que ens ha de permetre conèixer el comportament i els lligams o connexions que es donen en el món. Hume distingeix entre relacions d’idees i qüestions de fet. En el món de les qüestions de fet (el món de l’experiència) l’excepció o les excepcions sempre són possibles sense caure en con tradicció. Així, doncs, no podem tenir mai seguretat absoluta sobre el comportament i les connexions que establim entre els fets. Ens cal, per aquest motiu, recórrer sempre a l’experiència. I gràcies a l’acumulació reiterada de casos en què un fet A sempre precedeix un fet B, i aquest últim sempre ve, doncs, després de A, arriba un moment que la nostra ment s’acostuma, s’habitua, a connectar-los. De manera que, tan aviat apareix A, ja es posa en disposició d’esperar B. I quan ha observat B, dedueix que ha estat per culpa de A. Fixem-nos, però, que es tracta només d’una connexió mental, generada per un costum que afavoreix un hàbit i que ens infon una creença. La creença, la confiança, d’esperar B després de A. En la realitat, però, mai podem tenir seguretat absoluta que aquest lligam sigui indestructible. Per això mateix cal recórrer, tal com hem dit abans, a l’experiència.I és l’experiència, doncs, l’única que ens pot ajudar a <<fabricar>>, a elaborar, el concepte o noció de causa. Un concepte, d’altra banda, utilíssim tant en la nostra vida més quotidiana com en el camp de la ciència. Ara, això sí, Hume ens aconsella no <<jugar-nos-hi la vida>>. Està bé que establim connexions entre fets. No hem de considerar mai, però, aquestes connexions com a necessàries. Necessarietat només n’hi ha en el món de les matemàtiques i la lògica. Un món d’entitas abstractes, i no de realitats físiques.
  2. Si per filosofia entenem només l’art d’enraonar, de pensar, de reflexionar, ras i curt: una activitat purament racional i especulativa, doncs quan raonem i reflexionem sobre coses i sobre el món, tot és possible. No us ho sembla?

    -Potser sí.

    -Doncs no.

    -Ah, no?

    -No.

    -I es pot saber per què?

    -Perquè no.

    -Certament, una actitud molt <<raonable>>...

    -Mireu, puc pensar que sóc capaç de controlar les òrbites dels planetes, si ho desitjo.

    -I realment ho desitgeu?

    -Tant és que ho desitgi com que no!...

    -Ho desitgeu, però?

    -Nooo.

    -Llavors, no les controleu. Si ho desitgéssiu...

    -Tampoc.

    -Ostres, senyor.

    -No-puc-controlar-les-òrbites-dels-planetes. Entesos?

    -Haver-ho dit, d’entrada.

    -...

    -I per què no?

    -Us seré franc: hi ha una persona.

    -Una persona? Qui?

    -Una dona.

    -No m’ho puc creure.

    -Doncs creieu-vos-ho.

    -Entenc i defenso que el bell i encisador gènere femení tingui un protagonisme social cada cop més gran, ara, d’això a aspirar al control planetari...

    -Que us en foteu?

    -Qui, jo?

    -O potser sou un càndid.

    -Si us he de ser sincer aquest nom em resulta... no sé com dir-vos-ho... familiar. Això.

    -...

    -I, per cert, com es diu l’honorable dama?

    -Voleu saber-ho?

    -Posats a fer...

    -L’heu de conèixer.

    -Què insinueu?

    -És impossible que no la conegueu.

    -Impossible?

    -Exacte.

    -Per qui em preneu? Au, va. Digueu el seu nom.

    -Es diu... la veritat és que... segons com, però... Prou: tothom la coneix amb el nom d’EXPERIÈNCIA.

    -Escolteu, qui se’n fot de qui?

    -Parlo molt seriosament.

    -Ah, sí?

    -I justament és per ella que ho puc fer.

    -Tanta força té?

    -La suficient per fer-me tocar de peus a terra. La suficient per contrarestar i refrenar les meves elucubracions mentals. La suficient per no creure’m en possessió de la veritat absoluta. Per no transformar-me en un dogmàtic. La suficient, en definitiva, per fer de mi un ser assenyat, modest, precabut i, això sí, un pèl desconfiat.

    -Uf!...

    -Què?

    -Es nota que l’aprecieu molt.

    -L’aprecio, no. L’estimo. Només em relaciono amb ella, ves.

    -M’heu deixat...

    -Aclaparat?

    -Més o menys.

    -Per cert, amb qui tinc l’honor de parlar.

    -Em dic Voltaire. I vós?

    -Sóc escocès. Em dic David, David Hume. I em faria molt de goig poder invitar-vos a una copa.

    -Sabeu què: la gran dama m’ha insinuat que serà de whisky. L’encerta?

    -Tot i que podria convidar-vos a una altra beguda, he de reconèixer que sí, aquesta vegada, l’ha ben encertada.

    -Ara ho veig clar: ella no enganya mai.

    -És que ella, car amic,  sempre és ELLA.

  3. A priori vol dir sense usar l’experiència, sense el seu auxili, la seva ajuda, únicament fent servir la raó dura i pura. Hume ens diu que la noció de causa no és un principi de la raó. Per molt intel.ligent que sigui una persona (l’exemple és del propi Hume) si mai ha vist el comportament d’una pilota quan cau a terra, no pot predir (només per l’anàlisi racional) què passarà en impactar al terra. Només després d’un bon recull d’experiències (de pilotes que cauen i reboten) inferirà que, si deixem caure una pilota, botarà. Ara, seguretat absoluta, no la tindrem mai. Perquè, tal com ja hem explicat anteriorment, en el món de les qüestions de fet, sempre és possible l’excepció sense caure, per això, en contradicció.

    Amb la qual cosa, si abans hem dit que la noció o principi de causalitat no és un principi de la raó, també ens adonem que tampoc ho és de l’experiència, perquè aquesta només ens mostra un determinat fet A i a continuació un determinat fet B, però no tenim cap impressió (experiència) de res entremig. El lligam, la connexió, el posem nosaltres com a conseqüència de l’acumulació de molts casos en què la successió temporal ha restat inalterable. Ara bé, aquesta acumulació de casos és, òbviament, una acumulació d’experiències.

  4. Com que, de fet, tot el fragment gira entorn a la importància que té l’experiència en les nostres vides, doncs, és innegable que Hume té raó. Els pitagòrics van caure en l’extrem contrari. I en la història de la filosofia, la línia que va de Plató a Hegel passant per Descartes, infravalora també molt i molt el pes de l’experiència.

    Avui, en el camp de la ciència, gairebé ningú sosté que la sola experiència sigui capaç d’induir hipòtesis i/o teories. Ara bé, tothom està d’acord en la importància decisiva i fonamental que té com a element contrastador, de comprovació, de tribunal, d’aquestes mateixes hipòtesis o teories. És, en definitiva, tal com hem dit al llarg de l’exercici, l’element que posa ordre i seny a les possibles disbauxes racionals. És el contrafre a la, potser, excessiva potència teòrica humana.