L’empirisme
|
||||||||||||||||||
El mot empirisme prové de la paraula grega empeiria que significa experiència o més exactament coneixement que s’obté amb l’experiència i, per tant, empirisme és el nom que és dóna a tota doctrina filosòfica que fonamenta el coneixement en l’experiència. Aquest mot (experiència), a causa de la seva pròpia ambigüitat, ens pot portar a considerar com a empiristes corrents filosòfics tan diferents com, per exemple, l’aristotelisme, l’epicureisme o el nominalisme, ja que tots ells fonamenten el coneixement en algun tipus d’experiència; però, evidentment, no en el mateix tipus d’experiència. Per tal de delimitar l’abast del terme s’ha tendit a considerar empiristes només els autors moderns (segle XVIII) que fonamenten el coneixement en l’experiència dels sentits i, en especial, els autors de l’empirisme britànic: Hobbes, Locke, Berkeley i Hume. Les restriccions esmentades solen anar acompanyades d’una contraposició entre l’empirisme i el racionalisme; contraposició que es concreta en les diferències existents entre tots dos corrents filosòfics, especialment pel que fa a la teoria del coneixement: origen del coneixement, criteri de veritat... Aquesta contraposició no sempre és justificada, ja que hi ha autors clarament empiristes que tenen, també, elements racionalistes, com és el cas de Locke. Es pot dir que hi ha tres tipus d’empirisme: el psicològic, el gnoseològic i el metafísic. Per al psicològic, el coneixement s’origina íntegrament en l’experiència; el gnoseològic, sosté que la validesa de tot coneixement radica en l’experiència, i el metafísic afirma que la pròpia realitat és empírica, és a dir, que no hi ha més realitat que la que és accessible a l’experiència i, en particular, a l’experiència sensible. És característic dels empiristes britànics tractar l’empirisme psicològic donant-li un abast gnoseològic. Això va ser criticat i qüestionat per KANT. En l’inici de la Crítica de la Raó Pura, Kant declara que si bé tot coneixement comença amb l’experiència, no tot coneixement en procedeix. És a dir, l’origen del coneixement es troba (psicològicament) en l’experiència, però la seva validesa es troba (gnoseològicament) fora de l’experiència. Així, no tot el coneixement és per a KANT a posteriori; és constituiex a través de l’a priori. Per als empiristes britànics i especialment per a Hume, tot allò a posteriori és sintètic i tot allò analític és a priori. Per a KANT existeix la possibilitat de judicis sintètics a priori (en la matemàtica i en la física). Característiques generals
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
L’empirisme nega que, pel que fa als fets, puguin existir lleis de valor universal i absolut. Com que segons els empiristes, tot el nostre coneixement es redueix a l’experiència, i com que només tenim experiència dels fets ja produïts, mai no podem estar del tot segurs del que en el futur pugui succeir. Així, les lleis científiques seran substituïdes per regularitats estadístiques: i com més número de casos favorables tinguem en el passat, més probabilitat tindrem de que passi el mateix en el futur; però sempre probabilitat, i mai certesa plena. Aspectes positius de l’empirisme
|
||||||||||||||||||