Psicologia L'ànima, doble caracterització:
D'altres aspectes: a) El cos, presó de l'ànima. b) La unió d'ànima i cos és accidental, no substancial com dirà Aristòtil. c) L'home, en realitat, és l'ànima. 1) Pre-existència i 2) Immortalitat de l'ànima:
|
Conèixer és recordar Però al costat d'aquesta anàlisi de l'ànima, com a motor de funcions properes a l'experiència, Plató construeix una doctrina mítica. L'ànima existia abans que nosaltres existíssim, se'ns diu en el Fedó (95c), però precisament per això hem -conegut- abans allò que després arribem a saber. El text clàssic d'aquesta curiosa teoria el trobem en el Fedó (72d i seg.), on un interlocutor de Sòcrates li diu:
Fedó, 72e En aquest text, l'ànima ja no és aquest motor de la vida amb diferents possibilitats d'entendre i percebre el món, sinó un recipient de la memòria; però d'una memòria que ens ve d'una vida anterior a aquesta de la qual ara som conscients. Un text del Menó mira de demostrarnos aquesta tesi singular. Efectivament, en aquest diàleg es produeix una mena d'entrevista que Sòcrates fa a un criat de Menó per provar que, sense saber geometria, i per mitjà d'hàbils preguntes, es poden arribar a descobrir i a entendre teoremes complicats:
Menó, 85c La raó que Sòcrates addueix per explicar aquest resultat sorprenent es fonamenta én el fet de la preexistència. Abans de la nostra vida en el temps concret que ens ha tocat de viure, hem tingut una altra vida, i hi hem après el que ara, en recordar-ho, sabem.
Menó, 8Id Potser no estaríem d'acord amb Plató en aquesta teoria de la reminiscència i la memòria basada en la preexistència, però s'hi troba un esquema teòric que sí que podríem acceptar. Sempre aprenem des del llenguatge en l'àmbit del qual hem nascut. Efectivament, tot i que naixem en un món real de coses entre les quals ens movem, encara és més important que tot això el món de <<significacions» on ens trobem. Des que naixem ens parlen de les coses; ens diuen com s'anomenen, ens imposen prohibicions o ens estimulen amb paraules; sentim el que està bé i el que està malament, el que és vertader i el que és fals. Aquestes i altres <<significacions» que ens diuen brollen de la memòria col.lectiva que s'emmagatzema en el llenguatge i s'impregna dels matisos i els contextos de qui ens parla. Un pensament i una comprensió, des del present, del passat, que com a memòria modela la nostra manera de sentir i d'estar en el món, i que, sens dubte, existeix abans que nosaltres. |