Llenguatge i procés
d'hominització
Aristòtil definia l'humà com «l'animal
dotat de llenguatge»
i, en certa manera, aquesta
definició encara no ha estat
superada. En efecte, si descartem
el tema del llenguatge, l'home
és un animal molt semblant als
altres animals superiors, en especial als ximpanzés, goril.les i orangutans.
Però la introducció del llenguatge crea
una diferència abismal entre els
uns i els altres.
Els nostres avantpassats
més remots eren
primats arborícoles que havien desenvolupat una visió binocular i una destresa manual
ben adaptades a
la vida entre les branques dels arbres. Canvis
climàtics conduïren
a la disminució dels boscos i a l'augment de les sabanes herbàcies. Els homes hagueren
de descendir a terra,
on estaven a mercè
dels seus predadors i tenien dificultat per veure-hi de lluny. Aviat respongueren a aquest repte adoptant la posició erecta o vertical típica de la nostra
espècie. (És a dir, les mutacions genètiques que feien més fàcil la posició
erecta proporcionaven un avantatge
als individus en
què es produïen i a la seva descendència. Aquells que no incorparaven a la
seva clau genètica
aquest invent morien més facilment,
menjats pels seus predadors, o de fam.)
La posició erecta permetia caminar
sobre les cames únicament,
alliberant els braços i les mans per
a altres feines i, en especial, per a l'ús d'eines.
D'altra banda, aquests
primats arborícoles que havien estat fins
llavors els nostres avantpassats estaven molt mal adaptats a la caça a la sabana oberta. Els mancaven
ungles retràctils
com les dels felins
o ullals poderosos com els dels cànids,
no eren ràpids com
el guepard ni podien comparar-se en
força muscular amb el lleó. La seva única possibilitat de sobreviure i vencer
la competència dels
predadors especialitzats consistia en la caça comunitària. Encara que cada home,
per si sol, era feble i poc
eficaç, en grup
coordinat els humans
es convertien en temibles caçadors,
que preparaven emboscades,
construïen paranys, es rellevaven en la persecució de les
preses o les conduïen
cap a llocs on
altres, amagats,
les esperaven, etc,
La posició erecta, l'ús
de les fines i la caça social van ser les
etapes inicials del procés d 'hominització. Però totes elles tenien amplis precedents en altres espècies animals, També els ximpanzés caminen a vegades drets i utilitzen eines (Per exemple,
palets mullats amb saliva que introdueixen en els forats dels
termiters per caçar formigues). Els aufranys utilitzen
pedres per trencar ous d'estruç.
I els licaons i
els llops són
caçadors socials,
igual que els homes
primitius. El pas decisiu en l'hominització va ser
l'aparició del llenguatge, segurament com a mitjà de comunicació progressivament flexible, al servei
de la millor coordinació
de la caça social. Els
grups protohumans menys dotats per
a la comunicació desapareixien
enfront de la competència
dels grups més
comunicatius, els
quals podien coordinar amb molt més
èxit les accions
de caça, i podien idear i planejar accions cada cap més complexes,
El llenguatge, en efecte,
no solament serveix
per comunicar-se amb els altres, sinó
també per pensar, planejar
i raonar.
Per parlar fa falta un aparell
fonador adient, unes cordes vocals i una coordinació muscular
precisa.
Tan sols l'home posseeix un aparell així, Els
ximpanzés, per
exemple, per més
llestos que siguin,
no poden proferir la varietat de sons
coordinats necessària
per parlar. Per això no és estrany que sigui molt més
fàcil ensenyar a
un ximpanzé a comunicar-se amb nosaltres amb signes manuals (com els
dels sordmuts) o
fins amb signes gràfics (cartes amb dibuixos) que mitjantçant proferiments de sons bucals, Però
a més d'un aparell fonador i d'una oïda adients, per
parlar cal un cervell preprogramat
genèticament per
a l'aprenentatge i l'ús del llenguatge, Aquesta preprogramació, tan sols la posseeix el nostre cervell. Els altres
animals, àdhuc els ximpanzés, no estan programats per usar un codi simbòlic tan enormement complex com el llenguatge. La programació genètica del cervell humà per al llenguatge
és el resultat de
milions d'anys d'evolució, durant els quals el cervell
creixia de mida per
adaptar-se a aquesta programació
progressivament complexa. Nosaltres som els descendents d'aquells homínids en els quals es produïren les mutacions i recombinacions genètiques
que afavorien l'esmental procés. Els altres desaparegueren, víctimes de la concurrència dels seus congèneres més loquaços i, per tant, més eficaços
en l'organització de la caça.
En definitiva, tant és dir
que l'humà ha fet
el llenguatge com dir que el llenguatge ha fet l'humà. I totes les nostres diferències serioses respecte a les altres espècies animals es redueixen a aquesta: l'ús del llenguatge.
JESÚS MOSFERíN, «EI I/enguatge».
Grans temes de la filosofía actual (1981)