Joan Fontcuberta

Fotografies entre la realitat i la ficció

 

 
Avui/ diumenge/ 13 d'octubre del 2002

-¿Vol dir que una fotografia no sempre és una còpia de la realitat?
-Jo he intentat ensenyar que la fotografia és una construcció, que no és el reflex natural del món extern, sinó que parteix de la intervenció d'un fotògraf i la mediació d'un dispositiu tecnològic. He intentat fer veure a la gent que ni el dispositiu tecnològic ni la mà del fotògraf són mai innocents i que darrere de cada una de les seves accions s'hi amaga la seva visió del món i la seva ideologia. Abans de mirar una fotografia, hem de ser conscients del marc d'intervenció que hi ha hagut. El problema ve quan mirem fotografies antigues i ens fa la mateixa sensació que si estiguéssim observant un fragment de la realitat de fa temps. La fotografia transmet una experiència quasi directa del món com si en fos una transcripció literal, però això no és més que una pura convenció cultural. La fotografia està codificada i, per tant, s'ha de llegir amb la consciència que és el missatge d'algú.

-Per convèncerla gent d'aquesta teoria ha inventat i creat mons de ficció. ¿Ha tingut algun problema amb el públic arran d'això?
-Sovint els meus treballs són petites trampes posades a l'espectador, però sóc conscient que he de deixar pistes. Ho faig perquè els espectadors atents vegin que allò que els exposo no és verídic sinó un joc entre realitat i ficció. El problema sorgeix quan el públic fa una lectura transversal, superficial, del muntatge i pren els elements falsificats com a reals. Per a mi, aquest és un problema dels hàbits de lectura de l'espectador, però no de la construcció artística. Jo sóc partidari d'una certa actitud de dubte. Em sembla que l'escepticisme sempre és positiu. Hem de qüestionar la informació que rebem. Almenys hem d'intentar conèixer qui ens la dóna i per què ens la dóna. Hem de conèixer les circumstàncies a través de les quals la informació ens arriba a nosaltres. Si no, correm el risc de ser manipulats i/o enganyats. I això passa en tots els àmbits. Evidentment que passa en el camp dels mitjans de comunicació, però també en un entorn tan senzill com és el de la família, el de la universitat o el de l'Església. Els missatges mai són transparents, i, tot i que no vull dir que tot es faci amb mala fe, penso que cal tenir clar que sovint darrere d'informacions innòcues s'hi amaga una voluntat d'influir. Crec que és necessari ser conscient de totes aquestes possibilitats per desarmar l'estructura connotativa i ideològica que comporta qualsevol tipus d'element de comunicació.

 

Qüestions:

  1. Què vol dir que la fotografia és una construcció?
  2. Què vol dir que ni la tecnologia ni la mà del fotògraf són mai innocents?
  3. Què vol dir que la fotografia està codificada?