Formació de Persones Adultes
TAULES I GRÀFICS
Activitats d'autoformació de GES
"Taules i gràfics"

Activitats per formació d'adults
Josep Broch jbroch@xtec.cat
Data: 21/09/2009

INTRODUCCIÓ

Mitjançant aquestes activitats us proposem un itinerari d'autoformació per tal de reforçar o ampliar els continguts de matemàtiques sobre taules i gràfics.

Aquest treball es realitzarà paral·lelament a les classes del trimestre, però de manera autònoma. Us proposarem una sèrie d'activitats per tal que estudieu el contingut del tema. La resposta a les activitats proposades heu d'enviar-la al professor mitjançant un document de text adjunt a un missatge de correu electrònic.

L'estudi de les representacions gràfiques en matemàtiques resulta apasionant i ens mostra una nova visió del món de les matemàtiques. Esperem que ho disfruteu tant com nosaltres i que us sigui profitós pel vostre estudi. Ànim i endavant, que és molt fàcil!

ACTIVITAT 1

Per començar volem comprovar que la comunicació entre vosaltres i el vostre professor funciona perfectament, a més a més de fer una avaluació inicial sobre l'estudi de les funcions. La primera activitat consisteix en el següent :
  • Escriviu un document de text indicant el vostre nom i curs.
  • Feu una autavaluació inicial indicant si sabeu molt/poc/gens dels conceptes següents :
    • Què és una variable matemàtica?
    • Qué vol dir que dues variables són proporcionals?
    • Quina diferència hi ha entre proporcionalitat directa i proporcionalitat inversa?
    • Com es representa una funció en uns eixos coordenats?
  • Quan ho tingueu envieu-lo al professor adjuntant-lo a un missatge de correu electrònic.

El professor us corregirà i us contestarà mitjançant el correu electrònic, de manera que la primera cosa que haureu de fer en cada sessió de treball és comprovar si teniu un missatge nou del professor.

ACTIVITATS SOBRE GRÀFICS CARTESIANS

Us proposem dues activitats inicials per tal de revisar els vostres coneixements sobre els gràfics cartesians. Ànims, que això ho teniu dominat!

EVOLUCIÓ DE L'ATUR

La taula i el gràfic següents mostren l'evolució de la taxa de desocupació a la ciutat de Barcelona entre els anys 1994 i 1998:

A partir d'aquesta imatge ranoneu les qüestions que es plantegen:

  • Quina magnitud, i en quina unitat, està represenada en abscisses?
  • Quina magnitud, i en quina unitat, està representada en ordenades?
  • Quina informació falta en aquest gràfic?
  • És correcte unir els punts mitjançant una línia recta? Per què?

QUINA VELOCITAT!

Coneixeu en Maurice Green? Teniu una mica d'informació en l'enllaç següent:

http://www.anuaris.cat/continguts/cronologia_imprimir.php?id=11015

Quina velocitat! El gràfic següent representa la cursa de cent metres llisos que va suposar per a Maurice Grenn el rècord del món el 1999, a Atenes:

A partir d'aquest gràfic raoneu les qüestions que es plantegen:

  • Quina magnitud, i en quina unitat, està represenada en abscisses?
  • Quina magnitud, i en quina unitat, està representada en ordenades?
  • Quina informació falta en aquest gràfic?
  • Quina velocitat aproximada va assolir als dos segons de la sortida?
  • Quina distància havia recorregut al cap de dos segons?
  • En quins instants de la cursa va frenar?
  • Feu una breu descripció del gràfic.

LES FUNCIONS

Anem a definir ara què és una funció i quins són els seus elements bàsics.

Una funció és una relació entre dos conjunts que relaciona cada element del primer conjunt amb un únic element del segon conjunt.
Vegem uns exemples:
  • Una taula que assigni a cada alumne d'una classe la seva nota en un examen és una funció, ja que a cada alumnes només li correspon una nota (el valor de la funció és únic).
  • Si mesurem l'alçada de cada alumne de la classe tindrem una funció, ja que a cada alumne només li correspon un valor d'alçada (el valor de la funció és únic).
  • Si estudiem la nostra despesa en telèfon mòbil en cada mes de l'any 2006 tindrem una funció, ja que cada mes el valor de la despesa és només un (el valor de la funció és únic).
  • Fixeu-vos que podem trobar molts exemples de funcions a la nostra vida quotidiana. El que és important per poder definir una funció és que el valor d'aquesta sigui únic per a cada valor de la variable.

Estudiem ara alguns conceptes relacionats amb les funcions:

  • La variable independent és la variable a partir de la qual calculem el valor de la funció. Representem aquesta variable en l'eix abscisses (x).
  • El domini és el conjunt de valors possibles de la variable independent.
  • La variable dependent és el valor de la funció, que es calcula a partir del valor donat a la variable independent. Representem aquesta variable en l'eix d'ordenades (y).
  • El recorregut és el conjunt de valors que pren la variable dependent.
Vegem com apliquem aquests conceptes als mateixos exemples anteriors:
  • Sigui la funció que assigna a cada alumne la seva nota en un examen. En aquest cas obtenim la nota a partir del nom de l'alumne, per tant :
    • la variable independent és el nom de l'alumne
    • el domini és el conjunt dels noms dels alumnes de la classe
    • la variable dependent és la nota de l'examen
    • el recorregut és l'interval de zero a deu (notes mínima i màxima)
  • Sigui la funció que assigna a cada alumne la seva alçada. En aquest cas obtenim l'alçada a partir del nom de l'alumne, per tant :
    • la variable independent és el nom de l'alumne
    • el domini és el conjunt dels noms dels alumnes de la classe
    • la variable dependent és l'alçada de l'alumne
    • el recorregut és l'interval entre l'alçada mínima i la màxima de la classe
  • Sigui la funció que assigna a cada més de l'any 2006 la nostra despesa en telèfon mòbil. En aquest cas obtenim la despesa en telèfon mòbil a partir del nom del mes, per tant :
    • la variable independent és el nom del mes
    • el domini són els 12 mesos de l'any
    • la variable dependent és la despesa en telèfon mòbil de cada mes
    • el recorregut és l'interval entre la despesa mínima i la màxima durant l'any 2006

Ho veieu clar? Repasseu tota aquesta informació i seguidament feu l'activitat que es proposa a continuació.

ACTIVITAT 2

Per a cada situació de les següents :

      • indiqueu raonadament si es tracta o no d'una funció
      • en el cas de que siguin funcions, analitzeu quina és la variable independent, quin és el domini, quina és la variable dependent i quin és el recorregut
  1. En una empresa s'estudia quins són els beneficis durant cada mes de l'any 2006.
  2. Fem un estudi del número de germans que té cada alumne de la classe.
  3. Estudiem les notes que té un alumne en totes les matèries del primer trimestre.
  4. Fem un estudi per tal de veure com varia el temps que tardem a fer un viatge amb la velocitat que portem.

Doneu tres exemples més de funcions i analitzeu-les com en l'activitat anterior. Feu l'exercici en document de text i envieu-lo al professor adjunt a un correu electrònic. No oblideu indicar l'activitat i el vostre nom.

LES TAULES DE VALORS

Una taula de valors d'una funció ens dóna un llistat de valors de la variable independent juntament amb el corresponent valor de la variable dependent.

Vegem alguns exemples:

  • Sigui la funció que assigna a cada alumne la seva nota en un examen. En aquest cas, una taula de valors podria ser :
Alumne/a
Josep B
Elena R
Quim M
Nota
4,3
10
8,7
En aquesta taula veiem que al valor "Josep B" de la variable independent li correspon el valor "4,3" de la variable dependent. Tenim per tant una parella de valors, que podem representar així : (Josep B, 4,3). Igualment es pot fer amb les altres parelles de valors.
  • Sigui la funció que assigna a cada més de l'any 2006 la nostra despesa en telèfon mòbil. En aquest cas, una taula de valors podria ser :
MES
DESPESA (€)
Gener
67,20
Febrer
45,12
Març
101,07
Abril
42,03
Maig
22,06
Juny
47,89
Juliol
23,20
Agost
156,90
Setembre
132,07
Octubre
98,70
Novembre
34,06
Desembre
12,55
En aquest cas tenim 12 parelles de valors, que són : (gener, 67,20), (febrer, 45,12), ...
Podem trobar-nos també amb funcions purament matemàtiques. Estudieu els exemples següents :
  • Sigui la funció y = 4·x + 2. Estudiem-la una mica.
    • Escrit d'aquesta manera, la variable x és la variable independent, mentre que la variable y és la variable dependent. És a dir, en la formula anterior, nosaltres podem donar valors a la variable x i calcular el resultat que obtenim per a la variable y. Fixa't que, com que la variable x és independent, pots donar-li els valors que vulguis. Vegem com ho faríem:
    Donem un valor a la x, per exemple: x = 2
    Calculem el valor que s'obté per a la y: y = 4·2 + 2 = 8 + 2 = 10
    Tenim la parella de valors: ( 2, 10)
    Donem un altre valor a al x, per exemple: x = 5
    Calculem el valor que s'obté per a la y: y = 4·5 + 2 = 20 + 2 = 22
    Tenim la parella de valors: ( 5, 22).
    • En forma de taula obtindríem un resultat com el següent (comproveu els valors):
X
Y = 4·X + 2
0
2
1
6
2
10
3
14
Fixeu-vos que en aquesta taula per obtenir les parelles de valors seguim els passos següents:
    • Donem un valor a la X (el que vulguem)
    • Substituïm aquest valor en la formula que ens dóna la funció
    • Calculem el resultat de la Y

Bé docs, ja està! Reviseu totes aquestes explicacions i assegureu-vos que ho enteneu tot abans de passar a l'activitat següent. Si no és així, consulteu el professor, que deu estar a prop! I ànim, que aneu molt bé!

ACTIVITAT 3

  1. Feu un estudi real del número de germans que tenen els alumnes de la classe.
    Presenteu el resultat en forma de taula.
  2. Per a cadascuna de les funcions següents feu una taula de valors, donant els valors que vulgueu a la variable independent, X.
    a)  Y  =  X  -  5
    b)  Y  =  3·X  +  7
    c)  Y  =  4  -  2·X

GRAFICS DE FUNCIONS

Fins ara hem vist la definició de funció, els conceptes fonamentals relacionats i com fer-ne una taula de dades. Ara començarem a veure com es representa gràficament una funció. De fet realitzar la representació gràfica d'una funció resulta força senzill un cop heu assimilat com es realitza una taula de dades. Només heu de tenir en compte el següent:

  • Un punt es representa mitjançant dues coordenades: (X,Y).
Així, per la funció    Y = 5·X + 2 podrem obtenir els punts següents :
Si    X = 0   ;   Y = 5·0 + 2 = 2   ;   Obtenim el punt:    ( 0, 2)

Si    X = 2   ;   Y = 5·2 + 2 = 12   ;   Obtenim el punt:    ( 2, 12)

  • Els valors de la primera coordenada (X) es marquen sobre l'eix horitzontal, anomenat eix d'abscisses. Recordeu que els valors d'abscisses són positius cap a la dreta i negatius cap a l'esquerre.
  • Els valors de la segona coordenada (Y) es marquen sobre l'eix vertical, anomenat eix d'ordenades. Recordeu que els valors d'ordenades són positius cap a dalt i negatius cap a vall.

Si ho teniu clar podeu seguir endavant, si no és així torneu a revisar-ho i comenteu-lo amb el professor.

ACTIVITAT 4

Heu de representar un gràfic de les funcions següents. Podeu lliurar el resultat al professor en paper de quadres.

    a)  Y  =  X  -  5

    b)  Y  =  3·X  +  7

    c)  Y  =  4  -  2·X