Formació de Persones Adultes
SISTEMES DE NUMERACIÓ
Una Cacera del Tresor per
practicar els
sistemes de numeració

Cacera del Tresor per formació d'adults
Josep Broch jbroch@xtec.cat
Data: 03/11/2010

INTRODUCCIÓ

Ja fa uns quants dies que estem parlant de diferents tipus de nombres i de les seves propietats. Quan parlem de nombres tots sabem al que ens estem referint (un, dos, tres, ...) tot i que de vegades no són tan fàcils de definir.

Ara et plantejarem un altre tipus de problema. Nosaltres, quan volem representar la quantitat "un" (un llapis, una casa,...) ho fem així: 1.
Si volem representar la quantitat dos (dos germans, dues taronges,...) ho farem així: 2.

Bé, això és molt fàcil. Però els nombres, les quantitats, no sempre s'han representat ni es representen de la mateixa manera. Penseu que hi ha situacions en les quals els nombres es representen de manera diferent, podeu dir-ne algunes?

En aquesta activitat veurem dues maneres de representar les quantitats diferents del que ens és més comú: els nombres romans i el sistema de numeració binari.

Índex

PREGUNTES

Les respostes a les preguntes següents les trobareu en els enllaços de l'apartat recursos. Sigueu curosos a l'hora de donar-ne les respostes. Us recordem alguns consells:

  • Abans de començar a cercar informació llegiu les preguntes amb deteniment, per tal de tenir ben clar què és el que esteu cercant.
  • No copieu mai fragments de text en les vostres respostes. El què heu de fer és entendre el que llegiu i donar les respostes a les qüestions amb les vostres pròpies paraules.
  • No escriviu mai un concepte que no enteneu. És millor que digueu poques coses abans que parlar de conceptes que no sabeu el que són.
  • Vigileu en donar frases senceres en les vostres respostes (subjecte, verb i complements).
  • Vigileu l'escriptura i l'ortografia.
  • Aneu en compte de no barrejar català i castellà quan escriviu una resposta.

Ànims i endavant! Aquí teniu les preguntes d'aquesta activitat, però no oblideu que també heu de fer el que es demana a les conclusions.

  1. Escriviu aquests nombres en xifres romanes:
    • 8
    • 15
    • 23
    • 74
    • 92
    • 168
    • 496
    • 2569
    • 6323
    • L'any del vostre naixement (indiqueu de quin any es tracta)
  2. Indiqueu a quines quantitats corresponen aquestes xifres romanes:
    • VI
    • XII
    • XXXIV
    • LXIV
    • CXXXII
    • CCCXI
    • DCCCXLII
    • CDLXIX
    • MMIX
    • MCMLXXII
  3. Doneu una resposta curta, però ben raonada, a les qüestions següents:
    • Què és un sistema de numeració?
    • Quin és l'origen del nostre sistema de numeració actual?
    • Quantes xifres utilitza el sistema de numeració binari utilitzat pels ordinadors?
    • Com funciona el sistema de numeració binari?

Índex

RECURSOS

Amb la informació que faciliten els enllaços següents podreu fer tota l'activitat.

Els nombres romans:

Regles bàsiques d'escriptura de nombres romans

http://ca.wikipedia.org/wiki/Numeraci%C3%B3_romana

Sistema de numeració binari:

http://www.xtec.cat/aulanet/ud/cf/edigital/numera/numera_introduccio.htm

 

Índex

CONCLUSIONS

Molt bé! Ja teniu una altra activitat realitzada. Ara ja només us falta respondre les qüestions següents:

  1. Expliqueu per què necessitem fer servir un determinat sistema de numeració.
  2. Indiqueu algunes situacions de la vida quotidiana en les quals fem servir quantitats, tot raonant quin sistema de numeració estem fent servir.

Índex