El matalasser
ZER Plaurcén
L'ofici de matalasser és un ofici artesanal. El matalasser és un home que fa els matalassos i els fa amb la llana de les ovelles.
Per fer un matalàs primer cal arreglar la llana , així doncs, aquesta es pica amb dos bastons (solen ser de castanyer). L'han de picar bastant fort (fan un soroll característic) fent-la voleiar per treure els microbis de la llana.
Un cop aquesta està ben picada estén la tela, a sobre hi posa la llana que quedi ben esbarriada, ben repartida per tota la tela perquè no faci bonys. Aleshores la cobreix amb l' altra meitat de tela i l'ha de cosir per tot el voltant i ho fa amb una agulla molt gran i un fil molt gruixut. Hi han una sèrie de forats a la tela que coincideixen els de sota amb els de sobre i amb una altra agulla molt més llarga s'hi passa un cordó .o beta per fer la llaçada i això es fa perquè la llana no es bellugui dins del matalàs , després cusen les cantonades per tal de donar-li la forma definitiva.
Així doncs, el matalàs ja estar fet.
El matalasser que venia al Poal era de Bellvís, normalment feia la seva feina als carrers i es deia Rosendo Reynal. Per cada matalàs cobrava unes 4.000 pessetes. Va iniciar-se en l'ofici de molt jove, però ara ja és mort i ja no escoltem els sorolls del bastons en picar la llana pels nostres carrers.
Com altres oficis artesanals, l'ofici de matalasser ja ha desaparegut de les nostres contrades i han deixar pas als matalassos de molles, d'escuma, etc... tots ells fabricats lluny dels nostres pobles per una màquina .